تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
3
به قلم: شهرام هزاریان

خوزستان مهد میراث و گردش و صنایع دستی اما …

  • کد خبر : 6643
  • ۱۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۷
اینجا خوزستان است؛ مهد میراث و گردش و صنایع دستی اما سالهاست که این سرزمین زخم های زیادی را بر تن ش حس کرده و همواره نیازمند مرحم و توجه بوده است.

: این استان از ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برخوردار است، از سازه های آبی شوشتر تا تالاب هورالعظیم و رود کارون در میان شهر زیبای اهواز. حالا به این جاذبه ها، هنر بی بدیل صنایع دستی هم اضافه کنید آن وقت متوجه می شوید که این استان چه خاک حاصلخیز و پربرکتی دارد.
تک تک شهرهای این استان اگر آثار تاریخی نداشته باشد حتما جاذبه گردشگری دارد اگر جاذبه گردشگری نداشته باشد حتما صنایع دستی دارد و در گوشه و کنار این استان کمتر شهری را می توانید پیدا کنید که خالی از میراث غنی، جاذبه گردشگری یا صنایع دستی خاص نباشد.
آنچه در طول سال ها بر این استان گذشته این است که از دل شهرهای نفت خیز آن نفت استخراج شد اما غیر از عدم توسعه یافتگی، از بین رفتن محیط زیست، نابودی تالاب ها، گونه های گیاهی و جانوری و از همه مهمتر ریزگرد، چیزی نصیب مردم این استان نشد و این سیکل معیوب همچنان ادامه دارد تا جاییکه تجربه خشک شدن کارون در یک مقطع زمانی زنگ خطر جدی را برای از بین رفتن حیات انسانی به صدر درآورد.
فارغ از بیان این مشکلات که کم و بیش همه از آن آگاهند باید برای برون رفت از مشکلات و کمک به توسعه خوزستان چاره ای اندیشید تا مجبور به نوشتن این جمله “ناگهان چه زود دیر می شود” نشویم.
مسئولان دولتی سالهاست که از توسعه ای حرف می زنند که ردی از نفت در آن نباشد و صنعت گردشگری جایگزین آن شود تا هر چه زودتر کشور از اتکا به اقتصاد تک محصولی یعنی همان نفت رهایی پیدا کند از این رو یکی از راهکارهای مهم برای برون رفت از وضعیت اتکا به درآمدهای اقتصادی تک محصولی در هر جامعه ای ، روی آوری به “صنعت گردشگری” است که بنابر توانمندی در سطوح مختلف اقتصادی ، عمرانی ، فرهنگی ، جاذبه های تاریخی ، تنوع منابع طبیعی ، موقعیت جغرافیایی ، بهره مندی از فناوری و همچنین نیروهای خلاق و دغدغه مند انسانی ، در هر کشوری میزان پیشرفت متفاوتی را می توان در نظر گرفت و مهم ترین و شاید ابتدایی ترین نکته در مسیر تقویت صنعت گردشگری ، توجه به ذات میان بخشی بودن این وادی است. یعنی گردشگری را نمی توان به یک موضوع و ساحت خاص محدود دانست و پیشرفت آن را فقط در عملکرد یک نهاد قلمداد کرد .
از این رو خوزستان با بهره مندی از جاذبه های زیاد گردشگری می تواند پایلوت مناسبی برای اجرایی کردن برون رفت از وضعیت اتکا به درآمدهای اقتصادی تک محصولی باشد. اگر امروز آنچه می‌کاریم مناسب نباشد در آینده مشکلات استان مضاعف می‌شود،خوزستان به خاطر وضعیت اقلیمی، مرزی و… دارای پتانسیل‌های مختلفی است و در حوزه خدمات گردشگری به خاطر سه اثر ثبت جهانی و تنوع اقلیمی مختلف به عنوان پایلوت گردشگری معرفی شده با این وجود به سهم‌مان در حوزه گردشگری هنوز نرسیده ایم.
خوزستان با جمعیت بیش از چهارمیلیون و ۲۹ شهرستان پتانسیل بالایی دارد ولی اگر همه متولیان فرهنگی توان برنامه ریزی مناسب برای آن را نداشته باشند دچار مشکلات بیشتری خواهند شد. اگر امروز که ابزار چاره اندیشی به دست مسئولان هست کاری انجام نشود آینده خوبی در انتظار ما نخواهد بود.
از سوی دیگر با در نظر گرفتن مشکلاتی چون مشکلات زیست محیطی و خشکسالی و تاثیر آن بر حوزه کشاورزی استان، لازم است به حوزه گردشگری توجه ویژه کنیم چون این صنعت بر اساس تاکید مقام معظم رهبری در حوزه اشتغال و تولید ملی، می تواند با داشتن صنایع وابسته اشتغال زایی خوبی ایجاد کند و در نهایت می توان با توجه به میراث فرهنگی و میراث ملموس و ناملموس، توسعه زیرساخت های گردشگری و احیای رشته های صنایع دستی منسوج شده یا در حال منسوخ شدن راه های برون رفت از اقتصاد تک محصولی را کلید زد اگر همه بخواهند!

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=6643

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 2انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت