تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1
توسط علی اکبر مختاری مقدم صورت گرفت:

تدوین استاندارد تسمه نقاله های لاستیکی

  • کد خبر : 5220
  • ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲

به گزارش بهین خبر به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد سنگان علی اکبر مختاری مقدم طی یادداشتی نوشت: تدوین استاندارد در حوزه‌های مختلف در کمیسیون‌های فنی مرکب از کارشناسان سازمان ملی  استاندارد‌‌، صاحب نظران، مراکز و مؤسسات علمی- پژوهشی، تولیدی و اقتصادی آگاه و مرتبط انجام ‌می‌شود و کوششی همگام با مصالح ملی و […]

به گزارش بهین خبر به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد سنگان علی اکبر مختاری مقدم طی یادداشتی نوشت: تدوین استاندارد در حوزه‌های مختلف در کمیسیون‌های فنی مرکب از کارشناسان سازمان ملی  استاندارد‌‌، صاحب نظران، مراکز و مؤسسات علمی- پژوهشی، تولیدی و اقتصادی آگاه و مرتبط انجام ‌می‌شود و کوششی همگام با مصالح ملی و با توجه به شرایط تولیدی، فناوری و تجاری است که از مشارکت آگاهانه و منصفانه صاحبان حق و نفع، شامل تولیدکنندگان، مصرف کنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان، مراکز علمی ‌و تخصصی، نهادها، سازمان‌های دولتی و غیردولتی حاصل ‌می‌شود. پیش‌نویس استانداردهای ملی ایران برای نظرخواهی به مراجع ذینفع و اعضای کمیسیون‌های مربوطه ارسال ‌می‌شود و پس از دریافت نظرها و پیشنهادها در کمیته ملی مرتبط با آن رشته، طرح و در صورت تصویب، به عنوان استاندارد ملی (رسمی) ایران چاپ و منتشر می‌گردد.

پیش نویس استاندارد‌هایی که مؤسسات و سازمان‌های ذیصلاح و علاقه‌مند نیز با رعایت ضوابط تعیین شده تهیه ‌می‌کنند، درکمیته ملی استاندارد طرح، بررسی و درصورت تصویب، به عنوان استاندارد ملی ایران چاپ و منتشر ‌می‌شود.

به درخواست سازمان ملی استاندارد، کارشناسان شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در دو سال گذشته در چندین جلسه مختلف سازمان ملی استاندارد برای بروزرسانی و تدوین استانداردهای صنایع لاستیکی و تسمه نقاله مشارکت داشته اند. هدف از این مشارکت ارتقای سطح کیفیت تسمه نقاله‌های استاندارد تولید داخلی و رفع مشکلات موجود مصرف کنندگان‌‌، تولید کنندگان‌‌، واردکنندگان و استاندارد بوده است.

تاکنون استاندارد جاری در کشور، شماره استاندارد۶۵۷۳ بوده است که تسمه نقاله‌های با گریدهای M و N (معادل گرید های Wو X) را پوشش داده است. بدلیل باطل شدن مرجع این استاندارد نیاز به تدوین و جایگزینی استاندارد ملی به شماره ۱۸۱۵۶ بود که علاوه بر گریدهای مذکور گرید  L که بسیار در سطح پایین استاندارد قرار دارد را نیز شامل ‌می‌شود.

از چالشهای موجود می‌توان به استفاده صنایع سبک مانند شن‌شویی از نوار نقاله‌هایی با گرید X اشاره ‌نمود که با توجه به اینکه در این صنایع نیازی به این سطح از نوار نقاله با این استحکام و عدد سایشی نبود، به دلیل موجود نبودن گرید مطلوب این صنایع در بازار‌‌، مجبور به استفاده از نوارنقاله با گرید X و هزینه اضافه‌تر از حد نیاز ‌می‌شدند.

همچنین شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده نوار نقاله هم این مشکل را داشتند و با توجه به استاندارد موجود کشور و ضوابط سازمان ملی استاندارد، آنها ملزم به تولید و واردات نوار نقاله با شرایط و فاکتورهای کیفیتی استاندارد موجود بودند و نمی‌توانستند نوار نقاله‌ای با کیفیت پایین‌تر از استاندارد را تولید یا وارد کشور و در نهایت بازار نمایند. در نتیجه اکثر مصرف‌کنندگان‌‌، تولید‌کنندگان و واردکنندگان از شرایط استاندارد موجود رضایت کافی را نداشتند و سازمان ملی استاندارد با توجه به باطل شدن مرجع استاندارد قبلی تصمیم به تدوین مجدد استاندارد نوارنقاله با شماره ۱۸۱۵۶ گرفت .

البته باید گفت که گرید L  برای صنایع سبک که سایش کمتری دارند استفاده ‌می‌شود و نباید در صنایعی مانند فولاد سازی و … استفاده گردد. لذا با استفاده از این گرید ( L  ) در صنایع فوق‌‌، صدمات بسیار بالایی وارد خواهد شد که هزینه‌های بالایی اعم از افزایش ضایعات‌‌، افزایش زمان تعمیرات و توقف خطوط تولید و همچنین کاهش طول عمر تسمه نقاله‌ها را شامل ‌می‌شود.

نوع لایه پوششی لاستیکی  گرید M و N بر حسب استاندارد ۶۵۷۳

مشخصاتMNروش آزمون
حالت اولیهزمانمندی تسریع شده *حالت اولیهزمانمندی تسریع شده *
حد اکثر کاهش درمقداراولیه برحسب درصد حداکثر کاهش درمقدار اولیه برحسب درصد 
حداقل استحکام کششی۲۴مگا پاسکال۲۵۱۸ مگا پاسکال۲۵ ISO37
حداقل ازدیاد طول تا پارگی۴۵۰ درصد۲۵۴۰۰ درصد۲۵ISO37
حداکثر سایش افت درحجم نسـبی۱۲۰ میلیمتر مکعب۱۰۰ میلیمتر مکعبISO4649
* طبق استانداردملی ایران ۳۱۵۱‌‌، مدت و دمای آزمون،  7 روز در دمای ۷۰ درجه سلسیوس.
رده پوششحداقل استحکام کششی پوشش لاستیکی N/mm2حداقل ازدیاد طول تاپارگی%حداکثر اتلاف سایش در حجم نسبی mm3
H)معادل(M24450120
D)معادل(N18400100
L15350200
روش آزموناستاندارد ISO 37استاندارد ISO 37استاندارد ISO 4649
درجات پوشش تسمه نقاله H،DوL طبق استاندارد ISO10247 هستند . 

نوع لایه پوششی لاستیکی  بر حسب استاندارد ۱۸۱۵۶

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=5220

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت