تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
5

بررسی ابطال مصوبه سمپاد تسط دیوان

  • کد خبر : 6202
  • ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۵۸
بررسی ابطال مصوبه سمپاد تسط دیوان
در اردیبهشت ۱۴۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری یک بند از مصوبه سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان مبنی بر ورود مستقیم و بدون آزمون نهمی های سمپاد (تنها با شرط معدل) را تبعیض آمیز و مغایر با قانون اساسی تشخیص داد و آن را باطل کرد. در این مقاله به تحلیل این خبر خواهیم پرداخت و بررسی خواهیم کرد که رای دیوان عدالت اداری معیار عمل قرارخواهد گرفت؟

دیوان عدالت اداری چه جایگاهی دارد؟

وقتی شما از طرف شخصی مورد ظلم قرار می‌گیرید میتوانید از او به قوه قضائیه شکایت کنید و در دادگاه های قضایی یا کیفری از حق خود دفاع کنید.

اما اگر شما از طرف یک ارگان، نهاد یا سازمان دولتی مورد ظلم قراربگیرید تکلیف چیست؟ حالا باید به کجا شکایت کنید؟

دیوان عدالت اداری جاییست که یک شخص حقیقی می‌تواند از ظلم یک دستگاه دولتی به خود شکایت کند و در راستای احقاق حقوق خود تلاش نماید.

قانون ورود مستقیم سمپاد چیست؟

در بند پنجم، قسمت «د» از دستورالعمل آزمون ورودی مدارس سمپاد معروف به «مدارس تیزهوشان» بیان شده که دانش آموزانی که در آزمون ورودی سال ششم این مدارس پذیرفته شده باشند در صورت کسب معدل بالای ۱۸ می‌توانند بدون شرکت در آزمون مجدد به صورت مستقیم وارد مدارس متوسطه دوم سمپاد شوند.

این در حالیست که سایر دانش آموزان که  قصد ادامه تحصیل در مقطع متوسطه دوم مدارس سمپاد را داشته باشند می‌بایست در یک آزمون سراسری کشوری با نام آزمون «تکمیل ظرفیت» شرکت نمایند.

ابطال مصوبه سمپاد توسط دیوان عدالت اداری

رای قطعی بر ابطال مصوبه ورود مستقیم سمپادی ها

هیات عمومی دیوان عدالت اداری پس از بررسی های لازم در ادریبهشت ۱۴۰۲ با اکثریت آرا رای بر ابطال ردیف ۵ از جزء «(د ـ١) ضوابط و شرایط ثبت نام« ذیل بند (د) دستورالعمل آزمونھای ورودی دبیرستانھای دوره اول و دوم استعدادھای درخشان سال تحصیلی ١۴٠١ـ١۴٠٠ )موضوع ابلاغیه شماره ۵٠١/١٠۴ ـ١٩/١٢/١٣٩٩ رئیس سازمان ملّی پرورش استعدادھای درخشان) صادر نمودند.

در حکم صادره از طرف دیوان عدالت اداری آمده است که این بند از دستورالعمل سمپاد مصداق تبعیض ناروا و مغایر با بند ۹ اصل سوم و اصول ۱۹ ام و ۲۰ ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد.

این بند از دستورالعمل سازمان سمپاد به تشریح چگونگی ورود مستقیم دانش آموزان شاغل به تحصیل در پایه نهم سمپاد می‌پردازد. در این بند تمامی دانش آموزانی که معیار معدلی مورد قبول سمپاد را کسب نموده باشند از آزمون مجدد معاف خواهند بود و می‌توانند بدون آزمون و به طور مستقیم وارد مقطع متوسطه دوم شوند.

احکام دیوان عدالت اداری چقدر جدیست؟

در سیستم قضائی ایران و مطابق با قانون اساسی احکام قطعی صادر شده از طرف دیوان عدالت اداری پس از ابلاغ و طی فرایند اطلاع رسانی های قانونی ( مانند چاپ در روزنامه رسمی و …) لازم الاجرا و قطعیست.

اگر متولی آن سازمان دولتی که حکم خطاب به ایشان صادر گردیده است از اجرای احکام استنکاف نماید، مستنکف به انفصال از خدمات دولتی تا پنج سال و یا به محرومیت از حقوق اجتماعی تا پنج سال محکوم می‌شود. 

ابطال مصوبه ورود مستقیم سمپاد توسط دیوان

این مصوبه شامل حال چه کسی خواهد شد؟

با توجه به تاریخ ابلاغ حکم تمامی دانش آموزانی که تا سال تحصیلی ۱۴۰۲ در پایه نهم سمپاد مشغول به تحصیل بوده اند بدون آزمون وارد متوسطه دوم شده و دانش آموزانی که از مهر ماه ۱۴۰۲ در پایه نهم شاغل به تحصیل خواهند شد می‌بایست در پایان سال و در جهت ورود به پایه دهم در آزمون ورودی میان پایه شرکت نمایند.

طبق ماده ۴ قانون مدنی (معروف به عطف به ما سبق نشدن قانون) دانش آموزان ۱۴۰۲ به قبل شامل این قانون نمیشوند و ادامه تحصیل آن ها در متوسطه دوم بلامانع است.

اما دانش آموزان محصل متوسطه اول از سال ۱۴۰۲ به بعد هر چند با وعده این قانون وارد این مدارس شدند اما به دلیل ابطال مصوبه می‌بایست در آزمون ورودی مجدد شرکت نمایند.

این موضوع البته نوعی ظلم است که با وعده یک قانون وارد محیطی شوید اما پس از ورود قانون تغییر نماید اما متاسفانه ماده ۴ قانون مدنی تنها شامل افرادیست که قانون مذکور شامل حالشان شده و نه افرادی که وعده قانون را برای سال های آینده دریافت کردند.

چاپ حکم سمپاد در روزنامه رسمی

یکی از اقدامات در روال قانونی احکام قطعی دیوان عدالت اداری چاپ آن در روزنامه رسمی در جهت  اعلام و اطلاع رسانی عمومی احکام است.

حکم ابطال مصوبه ورود مستقیم نهمی های سمپاد نیز در همین راستا در تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ در روزنامه رسمی جمهوری اسلامی ایران به چاپ رسید.

برای مشاهده این حکم در روزنامه رسمی اینجا کلیک کنید.

روزنامه رسمی ابطال مصوبه سمپاد توسط دیوان عدالت اداری

ماده ۹۱ قانون دیوان عدالت اداری

در قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری یک ماده وجود دارد که گاهی میتواند ورق حوادث را زیر و رو کند!

در ماده ۹۱ آمده است:«چنانچه رئیس قوه قضائیه یا رئیس دیوان یا بیست نفر از اعضای هیأت عمومی، هر یک از آرای هیأت عمومی یا آرای قطعی هیأت های تخصصی را اشتباه یا مغایر قانون تشخیص دهند، رئیس دیوان موضوع را جهت رسیدگی مجدد به هیأت عمومی ارجاع می دهد. در صورتی که هیأت عمومی رأی صادره را اشتباه یا مغایر قانون تشخیص دهد، نسبت به نقض آن و صدور رأی صحیح اقدام می کند»

البته هیات عمومی دیوان این اختیار را دارد که رای قبلی خود را مجددا تایید نماید و پس از آن رای قطعیست و حق هیچگونه اعتراض مجددی فراهم نخواهد بود!

اعتراض شدید سازمان سمپاد 

هر چند که در روز های ابتدایی ابلاغ، اخبار ضد و نقیضی از پذیرش بی چون و چرای حکم توسط سازمان استعداد های درخشان به گوش میرسید اما چند روزی بیشتر نگذشته بود که این سازمان به همراه یک تیم حقوقی چند نفره لایحه ای اعتراضی تنظیم و تسلیم دیوان عدالت اداری نمود.

همچنین در ادامه با رایزنی های شفاهی انجام شده خواستار تجدید نظرفوری دیوان در حکم خود شد.

با پیگیری ها و موافقت رئیس دیوان عدالت اداری پرونده سمپاد جهت بازبینی و بررسی بیشتر به هیات تخصصی دیوان عدالت اداری مرجوع شد.

پذیرش فرجام خواهی سمپاد توسط هیات تخصصی دیوان

در تاریخ ۸ خرداد ۱۴۰۲ هیات تخصصی دیوان عدالت اداری با حضور تیم حقوقی و شخص رئیس سازمان سمپاد تشکیل جلسه داد و این سازمان از دستورالعمل خود تمام قد دفاع نمود و از این هیات خواست تا در حکم صادره تجدید نظر نماید.

در نهایت با نظر رئیس دیوان و رای هیات تخصصی پرونده سازمان سمپاد مشمول ماده ۹۱ قانون دیوان گردید و در جهت تجدید نظر احتمالی به هیات عمومی دیوان عدالت اداری ارجاع شد.

https://www.aparat.com/video/video/embed/videohash/aR0oS/vt/frame

رای نهایی هیات عمومی دیوان عدالت اداری

اجرا یا عدم اجرای این مصوبه به رای نهایی هیات عمومی دیوان عدالت اداری بستگی دارد. هیات عمومی که قبل تر به ابطال مصوبه سازمان سمپاد رای مثبت و قاطع داده است حالا باید دوباره به همین پرونده رای مجدد دهد اما اینبار دفاعیات عریض و طویل سمپاد نیز ضمیمه پرونده خواهد بود.

نتیجه این جلسه هر چه که باشد نتیجه قطعی و غیر قابل اعتراض خواهد بود. این امکان وجود دارد که دفاعیات جدید بتواند قضات پرتعداد و توانمند هیات عمومی دیوان را قانع کند تا از رای قبلی خود بازگردند و البته این امکان وجود دارد که همچنان به رای قبلی خود پافشاری کنند و مهر تایید بر ابطال مصوبه ورود مستقیم سمپادی های نهم بزنند.

شنیده ها حاکی از آن است که جلسه تجدید نظر در اواخر مرداد ماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد و به محض برگزاری نتیجه آن در شبکه های مجازی اُهوش منتشر و انتهای همین مقاله افزوده خواهد شد.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=6202

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت