تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
2
دریادداشت اعظم صمدزاده بخوانید؛

اصناف آخرین پیوند اقتصادی در رشد و پویایی

  • کد خبر : 5418
  • ۰۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۵
اعظم صمدزاده دریادداشتی به اهمیت این روز پرداخته است.در اقتصاد ایران ، اصناف به عنوان آخرین پیوند اقتصادی از اهمیت ویژه ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور برخوردارند و به دلیل عرضه محصولات و ارتباط مستقیم با مردم، به عنوان قلب اقتصادی جامعه عمل می کنند.

به گزارش بهین خبر در شرح یادداشت اعظم صمدزاده آمده است، در اقتصاد ایران ، اصناف به عنوان آخرین پیوند اقتصادی از اهمیت ویژه ای در رشد و پویایی اقتصاد کشور برخوردارند و به دلیل عرضه محصولات و ارتباط مستقیم با مردم، به عنوان قلب اقتصادی جامعه عمل می کنند.
از طرفی اصناف مختلف با دولت ها سر و کار دارند و پویایی اقتصاد کشور به این ارتباط دو طرفه بستگی دارد.
همچنین بخشی از اصناف مربوط می شود به اتحادیه های کارگری.
آنها با انتقال کالاها از تولید کنندگان به مصرف کنندگان ، به چرخه اقتصادی کشور کمک می کنند.
انجمن های صنفی ایران طبق قانون، تحت مدیریت وزارت تجارت سابق و در سالهای اخیر وزارت صنعت ، تجارت و معدن هستند.
تاریخچه ایجاد اصناف در ایران، اولین بار به دوره سلجوقیان برمی گردد.
«اصناف» در شکل و فرم کنونی آن را می‌توان یکی از بزرگترین نهادهای مدنی در هر کشوری محسوب کرد. اهمیت این نهاد مردمی تا اندازه‌ای است که یک روز در تقویم (اول تیرماه) روز ملی اصناف نامگذاری شده است.
واژه صنف را به سه صورت صنف‌ها، اصناف و صنوف جمع می‌بندند. توزیع کالاها از جمله اصلی‌ترین مسئولیت‌هایی است که اصناف به عهده دارند. دسترسی به آمار اصناف ایران از طریق سایت دبیرخانه هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی امکان‌پذیر است.
اسلام کاسب را به حبیب خود تعبیر کرده است. خدای مهربان دوست دارد بنده‌اش در حال کسب و کار بوده و می‌خواهد عرق خستگی‌اش را ببیند این جهاد در راه خداست. بازرگان امین و راستگو در قیامت با شهدا محشور می‌شود. به همین علت هر سال یکم تیر ماه روز اصناف و از یکم تا دهم تیرماه «دهه تولید ملی» نامگذاری شده است.
اتاق اصناف می‌تواند اقدامات مؤثری در راستای حمایت از تولید ملی، افزایش صدور کالاهای داخلی به کشورهای هدف و کاهش بیکاری در کشور انجام دهد و تأثیر مهمی در سرعت بخشیدن به رشد و توسعه اقتصادی ایفا کند.
هر ساله در این روز مجامع امور صنفی سراسر کشور، مسئولان اتحادیه‌ها و مدیران حوزه بازرگانی و سایر افراد مرتبط با این انجمن‌ها، دور هم جمع می‌شوند تا در خصوص مشکلات اصناف به تبادل نظر بپردازند. بنابراین در روز اصناف، باید عملکرد اصناف در اقتصاد مورد بررسی قرار بگیرد. در این روز باید به دنبال پاسخ این سوال باشیم که اصناف کشور تاکنون چه کمکی به اقتصاد داخلی کشور کرده‌اند؟
انجمن‌های صنفی دارای مسئولیت‌ها و وظایف و اصوال اجتماعی وسیعی هستند. این نهادها توسط خود مردم اداره می‌شوند و در وضعیت بازار و قیمت گذاری کالاها نقش بسیار موثری را ایفا می‌کنند. یکی دیگر از مهمترین وظایف ایـن انجمن‌ها توزیع کالاهاست.
به طورکلی اهداف تشکیل انجمن‌های صنفی عبارت است از:
اتحاد و یکپارچگی میان اعضا
برنامه ریزی و مدیریت برای ایجاد انسجام
اتخاذ جهت گیری‌های کاری و تخصصی
تدوین برنامه‌های راهبردی و عملیاتی برای محقق سازی اهداف
شناسایی موانع قانونی گسترش فعالیت‌های اقتصادی، تجاری و کمک به رفع آنها
جلوگیری از رقابت مخرب بین اعضای صنف
کمک بـه بهبود قوانین و مقررات
ارائه خدمات مشاوره‌ای و اطلاعاتی به مجموعه
انتقال و انعکاس نظرات صنف به دولت و مسئولان
کمک به رشد اقتصادی و صادراتی صنف
فراهم آوردن شرایط حضور در رویدادهای تخصصی داخلی و خارجی
کمک به انجام فعالیت‌های تبلیغاتی
شناخت بازارهای هدف و شناسایی فرصت‌های تجاری
به علاوه اینکه اتاق اصناف می‌تواند اقدامات مؤثری در راستای حمایت از تولید ملی، افزایش صدور کالا‌های داخلی به کشورهای هدف و کاهش بیکاری در کشور انجام دهد و تأثیر مهمی در سرعت بخشیدن به رشد و توسعه اقتصادی ایفا کند. چنانچه به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، در حال حاضر سه میلیون واحد صفی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند و سهم اصناف در تولید ناخالص داخلی ۵/۱۷ درصد است.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=5418

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت