تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
3
کارشناس مسئول دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان

شناسایی و سامان‌دهی حدود ۲۰۰۰ کودک کار در خوزستان

  • کد خبر : 5023
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
کارشناس مسئول دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با بیان این اینکه حدود ۹۰ درصد کودکان کار پسر و تنها ۱۰ درصد دختر هستند، گفت: از سال ۹۲ تاکنون در استان خوزستان حدود یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار کودک کار و خیابانی شناسایی، جذب، پذیرش، ساماندهی و نگهداری شده‌اند.

به گزارش بهین خبر و به نقل از ایسنا فرشته محمدی سقایی با اشاره به ۱۲ ژوئن روز جهانی منع کار کودک، اظهار کرد: از سال ۹۲ سامان‌دهی کودکان کار و خیابانی در استان خوزستان آغاز شد و در این راستا تاکنون هفت مرکز روزانه کودک کار شامل سه مرکز آموزشی حمایتی کودک و خانواده در شهرستان اهواز شامل موسسات طلوع مهر آفرینان،گلشن آل طاها و سامان و سه مرکز مثبت زندگی و در شهرستان‌های آبادان، اندیمشک، دزفول و مسجدسلیمان هر کدام یک موسسه خیریه و همچنین یک مرکز شبانه‌روزی (مرکز نور هدایت مهر علی) به منظور نگهداری کودکان خیابانی بی سرپرست و یا بدسرپرست نیز در شهرستان اهواز راه‌اندازی شده‌اند.

وی افزود: این مراکز، خدمات مختلفی از جمله خدمات آموزشی، درمانی، توانمندسازی، اشتغال‌زایی و حرفه‌آموزی را به صورت رایگان ارائه می‌دهند.

محمدی سقایی بیان کرد: از سال ۹۲ تاکنون در استان خوزستان حدود یک هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار کودک کار و خیابانی به ویژه در شهرهای بزرگ مانند اهواز، مسجدسلیمان، دزفول و اندیمشک شناسایی، جذب، پذیرش، سامان‌دهی و نگهداری شده‌اند. برخی از این کودکان توانمند و از چرخه حمایت خارج شده‌اند. در حال حاضر نیز حدود ۳۰۰ کودک کار فعال در اهواز داریم که پرونده فعال دارند.

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با بیان اینکه منظور از کودک کار، کودک زیر ۱۸ سال است، عنوان کرد: بیشتر این کودکان در سنین ۶ تا ۱۸ سال قرار دارند اما ممکن است تعدادی کودک کار نیز زیر ۶ سال باشند. حدود ۹۰ درصد کودکان کار نیز پسر و تنها ۱۰ درصد دختر هستند.

وی با اشاره به چگونگی شناسایی این کودکان گفت: این کودکان توسط مددکاران بهزیستی و تیم سیار اورژانس اجتماعی شناسایی می‌شوند یا از سوی نیروی انتظامی و دادگستری به بهزیستی ارجاع می‌شوند. برخی اوقات نیز شهروندان از طریق تماس با سامانه ۱۲۳ این کودکان را به بهزیستی معرفی می‌کننذ.

محمدی سقایی بیان کرد: به محض شناسایی این کودکان، مصاحبه فردی و خانوادگی توسط مددکاران و روانشناسان انجام و وضعیت جسمی و روانی این کودکان بررسی می‌شود.

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با اشاره به مشکلات این کودکان تصریح کرد: بیشتر این کودکان از ساکنان حاشیه شهرها هستند که مشکلات اقتصادی خانواده‌ها موجب می‌شود به سمت کار در خیابان روی بیاورند. مشکل اصلی این کودکان این است که وقتی نان‌آور خانواده می‌شوند، ترک تحصیل می‌کنند یا اولویت زندگی‌شان چیز دیگری است بنابراین بعد از شناسایی این کودکان تلاش می‌شود برنامه‌ریزی برای توانمندسازی کودکان و خانواده‌هایشان و بازگرداندن کودکان به چرخه تحصیل انجام شود؛ در خوزستان نیز بیش از ۹۰ درصد کودکان کار شناسایی شده به چرخه تحصیل بازگشته‌اند.

محمدی سقایی گفت: طبق قانون حمایت از کودکان و نوجوانان، همه دستگاه‌ها برای جمع‌آوری و سامان‌دهی کودکان کار باید وظایفی را انجام دهند و بهزیستی به تنهایی وظیفه سامان‌دهی کودکان کار را ندارد. بر اساس این قانون، جمع‌آوری این کودکان جزو وظایف نیروی انتظامی است و پس از ارجاع کودکان به بهزیستی، ما حمایت و توانمندسازی این کودکان را انجام می‌دهیم.

وی افزود: زمانی که کودک و خانواده‌ای همه خدمات لازم و حتی ارزاق را دریافت می‌کنند دیگر نباید به چرخه کار در خیابان برگردند اما در صورت برگشت کودک به کار در خیابان پس از دریافت این خدمات و تعهدی که از آن‌ها گرفته شده بود، بر اساس قانون حمایت از کودکان وظیفه داریم موضوع را به دادگستری اعلام کنیم تا برخورد لازم با خانواده انجام شود.

کارشناس مسئول دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی اداره‌کل بهزیستی خوزستان با اشاره به خطراتی که کودکان کار را تهدید می‌کند، بیان کرد: کار کودک در خیابان ممکن است آسیب‌های جدی به این کودکان وارد کند؛ سوء تغذیه، سوء مصرف مواد مخدر و تجاوزهای جنسی برخی از خطراتی هستند که این کودکان را تهدید می‌کند که باید در این زمینه آگاه شوند زیرا خیابان جای خوبی برای کودکان نیست.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=5023

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت