تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
4
رییس پارک ملی کرخه:

 گوزن‌های زرد ایرانی از آتش سوزی‌ها در امان ماندند

  • کد خبر : 5011
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۷
رئیس پارک ملی کرخه با اشاره به وقوع چند مورد آتش سوزی در پارک ملی کرخه طی یک ماه اخیر گفت: گوزن‌های زرد ایرانی مستقر در سایت تکثیر این پارک ملی در سلامت هستند و خطری آنها را  تهدید نمی‌کند.

به گزارش بهین خبر و به نقل از ایرنا محمد الوندی اظهار کرد: : هفت آتش سوزی از نیمه اردیبهشت ماه امسال تا امروز در محدوده پارک ملی کرخه رخ داده که چهار مورد از این آتش سوزی‌ها به طور مستقیم ناشی از سرایت آتش از زمین‌های کشاورزی همجوار این پارک حفاظت شده بوده است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی پارک ملی کرخه در آتش سوزی‌های یک ماه اخیر دچار آتش سوزی شده است، ادامه داد: اقدام‌های گسترده‌ای برای ایمن سازی سایت پرورش گوزن زرد ایرانی مستقر در این پارک انجام شده است تا درصورت بروز آتش سوزی احتمالی تهدیدی متوجه این گوزن‌ها نشود.

رئیس پارک ملی کرخه گفت: دور سایت حفاظت و تکثیر گوزن‌های زرد ایرانی پارک ملی کرخه تا شعاع ایمن سه کیلومتری دیسک زده و آتش بر ایجاد شده است تا مانع از سرایت آتش به این سایت شود.

الوندی اظهار کرد: گوزن‌ها در فضای کنترل شده و نزدیک پاسگاه محیط زیست نگهداری و به صورت شبانه روزی وضعیت آنها رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه گوزن‌های زرد ایرانی موجود در سایت نگهداری و تکثیر در محدوده‌ای پنج هکتاری نگهداری می‌شوند، افزود: اقدام‌های ایمنی برای جلوگیری از بروز آتش در داخل این محدوده پنج هکتاری نیز انجام شده است ضمن اینکه وضعیت چاه‌ها و نهرهای این محدوده نیز به صورت روزانه آبگیری می‌شود.

رییس پارک ملی کرخه: گوزن‌های زرد ایرانی از آتش سوزی‌ها در امان ماندند

تولد سه گوساله گوزن زرد در پارک ملی کرخه

رئیس پارک ملی کرخه با اشاره به تولد سه رأس گوساله جدید در فصل زادآوری گفت: هم اکنون ۱۳ رأس گوزن در سایت نگهداری و تکثیر گوزن زرد ایرانی در پارک ملی کرخه نگهداری می‌شود.

وی ادامه داد: پیش از این، گوزن‌ها در محدوده بزرگ‌تری در پارک ملی کرخه نگهداری می‌شدند که با توجه به تراکم پوشش گیاهی و سخت بودن رصد وضعیت آنان با تصمیم سازمان محیط زیست محدوده نگهداری این گوزن‌ها به پنج هکتار کاهش یافت.

الوندی با اشاره به ضرورت اقدام‌های آموزشی و ترویجی برای جلوگیری از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی گفت: پایان فصل برداشت و اقدام کشاورزی برای آتش زدن بقایای کاه و کلش مزارع خود موجب شده تا با سرایت این آتش، خسارت‌هایی به جنگل و عرصه‌های طبیعی پارک ملی کرخه وارد شود.

رییس پارک ملی کرخه: گوزن‌های زرد ایرانی از آتش سوزی‌ها در امان ماندند

گفتنی است

آتش سوزی یکی از تهدیدهای جنگل کرخه است که در فصل برداشت مزارع تشدید می‌شود؛ مهمترین عامل آتش سوزی، آتش زدن کاه و کلش مزارع و سرایت آن به جنگل است. سال ۹۶ به عنوان پرحادثه‌ترین سال پارک ملی کرخه به حساب می‌آید به طوری که در فصل برداشت بیش از ۲۰۰ هکتار از این جنگل‌ها طعمه آتش شد.

هرسال پس از برداشت محصول گندم و کلزا، ۱۰۰ هکتار از جنگل‌های کرخه و دز شامل هزاران درخت پده و گز به دلیل سوزاندن مزارع کشاورزی به خاکستر تبدیل و هزاران پستاندار، پرنده و خزنده به همراه تخم‌هایشان نابود می‌شوند.

آتش سوزی در جنگل‌های کرخه از نیمه اردیبهشت امسال آغاز شده و با توجه به نبود مرز بین مزارع و جنگل، آتش به جنگل سرایت می‌کند؛ عملکرد ستاد بحران و جهاد کشاورزی در اطفای حریق جنگل‌های کرخه کارآیی لازم را ندارد و تکرار اتفاق به صورت سالانه سبب از بین رفتن بخش زیادی از مراتع می‌شود.

پارک ملی کرخه شامل پارک ملی کرخه شمالی و جنوبی و منطقه حفاظت شده کرخه است که در پنج کیلومتری از جاده ترانزیتی اهواز – شوش در شمال خوزستان قرار گرفته است.

این پارک ملی از یک قسمت تپه ماهوری در شمال و یک بخش دشتی در جنوب تشکیل شده و رودخانه کرخه از میان آن عبور می‌کند؛ در ۲ طرف منطقه، جنگل‌های گرمسیری رشد یافته و رودخانه را محاصره کرده‌اند.

پارک ملی کرخه پس از یافتن آخرین بازمانده‌های گوزن زرد در دهه ۱۳۳۰ ابتدا به عنوان پارک وحش و سپس در سال ۱۳۴۹ به عنوان پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تبدیل شد، سپس در سال ۱۳۸۹ به پارک ملی ارتقا یافت.

جنگل‌های کرخه و دز آخرین بازمانده جنگل‌های نیمه گرمسیری دنیا هستند که در گذشته از سوریه تا ایران وسعت داشته‌اند.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=5011

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت