تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
0

کوتاه‌ترین مسیر اشتغال، فراگیری آموزش‌های مهارتی و فنی

  • کد خبر : 6466
  • ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه اعتقاد ما این است که فرد متخصص بیکار نیست، گفت: نیروی کارآمد و متخصص بیکار نیست و بر خلاف اشتغالی که سایر دستگاه‌ها ایجاد می‌کنند، اشتغال ما بدون نیاز به دریافت تسهیلات از سوی دولت است و با هزینه ناچیز، شغل پردرآمدی ایجاد می‌شود.

به گزارش بهین خبر و به نقل از ایسنا شهرام ملایی‌هزاروندی با اشاره به ۶ مردادماه روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در خصوص ضرورت مهارت‌آموزی و ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: بحث اشتغال جدی و دغدغه همه است و در این شرایط ماموریت سازمان فنی و حرفه‌ای، توانمندی نیروی انسانی در حوزه صنعت، خدمات، هنر و آموزش جوانان جویای کار فاقد مهارت است.

وی افزود: کوتاه‌ترین مسیر اشتغال، فراگیری آموزش‌های مهارتی و فنی است؛ یک مهارت‌آموز علاوه بر اینکه مهارت دارد، می‌تواند آموزش‌های خود را به کار گیرد و کارآفرین شود.

ملایی‌هزاروندی با اشاره به برنامه‌ریزی برای ارائه آموزش‌های مهارتی در خوزستان ادامه داد: امسال در استان خوزستان برای ۱۹ گروه هدف برنامه‌ریزی و تعهد داده شده است و در این خصوص برنامه‌های آموزشی در نظر گرفته‌ایم و جامعه هدف شامل دانشجویان، فارغ التحصیلان، دانش‌آموزان، کارآموزان، معتادان بهبودیافته، زندانیان، زنان سرپرست خانوار و سایر اقشار جامعه هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاه به ضرورت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان عنوان کرد: با توجه به اهمیت مهارت‌آموزی دانش‌آموزان، امسال برنامه ویژه برای ۱۲ تا ۱۸ ساله‌ها اجرا شد و خوزستان با بالاترین تعداد استقبال با ثبت‌نام بیش از ۶ هزار دانش‌آموز، استان اول کشور بوده است.

وی افزود: آموزش سربازان وظیفه نیز از جمله برنامه‌های جدی سازمان فنی و حرفه‌ای است. شرایط سربازان وظیفه هم می‌تواند فرصت باشد و هم تهدید؛ از این جهت فرصت هستند که آموزش‌های مهارتی که در نهایت منجر به اشتغال می‌شوند را فرا بگیرند تا بعد از پایان دوره خدمت مشغول به کار شوند و از این جهت می‌تواند تهدید باشد که نتوانیم برای آن‌ها اشتغال ایجاد کنیم و در نهایت بیکار شوند. در این راستا، قرار است چهار مرکز مهارت‌آموزی ویژه سربازان در استان خوزستان راه‌اندازی شود.

ملایی‌هزاروندی با اشاره به اهمیت مهارت‌آموزی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند به کاهش آسیب‌های اجتماعی منجر شود، مهارت‌آموزی است. امسال به دنبال این هستیم که مرکز آموزش مهارت را با همکاری زندان مرکزی اهواز راه‌اندازی کنیم؛ هر چند اکنون هم کارگاه‌های مهارتی برگزار می‌شوند. قرار شده است برای معتادان بهبودیافته نیز دوره مهارت‌آموزی برگزار شود تا به چرخه بزهکاری برنگردند.

وی با اشاره به ارائه آموزش‌های مهارتی برای دانش‌آموختگان و دانشجویان افزود: دو طرح کهاد و نخلستان با محوریت مهارت‌آموزی دانش‌آموختگان و دانشجویان اجرا می‌شود؛ این طرح‌ها به صورت مشترک با دانشگاه‌ها برگزار می‌شوند از فضای آموزشی دانشگاه‌ها برای مهارت‌آموزی دانشجویان استفاده می‌کنیم. در این طرح‌ها، دانشجویان در دوره تحصیل از خدمات مهارتی بهره می‌برند تا در نهایت به اشتغال منجر شود. این آموزش‌ها در قالب واحدهای ۳۰ ساعته و شامل ۱۸ تا ۲۴ واحد درسی هستند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: فارغ‌التحصیلان نیز می‌توانند برای ایجاد کسب و کار به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه کنند و دوره‌های تخصصی بگذرانند.

وی افزود: در خصوص ارائه آموزش به شاغلان صنایع کوچک و بزرگ و بنگاه‌های قتصادی نیز برنامه‌ریزی شده است تا با همکاری صنایع، مراکز جوار در صنعت با هدف توانمندسازی نیروی شاغل ایجاد شود.

ملایی‌هزاروندی گفت: کارآموزی در محیط کار یا استادشاگردی سابق نیز از دیگر فعالیت‌های فنی و حرفه‌ای برای توسعه آموزش‌های مهارتی است.

وی با اشاره به رویکرد ویژه به بخش آزاد در آموزش‌های مهارتی عنوان کرد: توسعه آموزشگاه‌های آزاد یکی از رویکردهای فنی و حرفه‌ای است و امسال از ۱۷ میلیون نفر ساعتی که در خوزستان برنامه‌ریزی شد حدود ۶۵ درصد تعهدات در بخش غیردولتی انجام شد و تعهدات در بخش دولتی نیز حدود ۳۵ درصد بود.

وی بیان کرد: توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در مساجد نیز از دیگر برنامه‌ها است. همچنین برای این ایام در قالب اجرای طرح خادم‌یار امام حسین(ع) با پیشنهاد فنی و حرفه‌ای خوزستان، به مردم خدمات‌رسانی می‌شود و در این خصوص نیروهای جهادی تربیت می‌شوند و افرادی که از نظر مالی ضعیف و بی‌بضاعت هستند در این طرح قرار می‌گیرند. بسته نذر مهارتی نیز اجرا خواهد شد و آموزش‌های رایگان مهارتی معطوف به اشتغال به افراد بی‌بضاعت داده می‌شود.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=6466

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت