تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
1
مدیر مرکز تحقیقات لیزرو پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز:

پروژه کاربرد لیزر در درمان بیماری سرطان وارد فاز تحقیقاتی شده است

  • کد خبر : 5268
  • ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۱
مدیر مرکز تحقیقات لیزرو پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: پروژه کاربرد لیزر برای درمان بیماران سرطانی در فاز تحقیقاتی مراحل توسعه را طی می‌کند.

به گزارش بهین خبر، دکتر محمد صباییان یکشنبه بیان‌کرد: تولید نانوذرات فلزی با استفاده از لیزرپالسی نانوثانیه با عنوان روش “کندوسوز” لیزری در دانشگاه شهید چمران اهواز انجام شده که این روش در کشور به ندرت انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه از جمله مهمترین کاربردهای نانوذره، درمان سرطان است افزود: نانوذره با اتصال به داروی شیمی درمانی و فقط در نقطه مورد نظر بدن فرد بیمار با تابش لیزر مادون قرمز اثردارد.

صباییان ادامه داد: این تحقیق با همکاری گروه شیمی و ژنتیک و در آزمایشگاه مراحل توسعه خود را سپری می‌کند و هنوز وارد فاز انسانی نشده است.

عضو هیات علمی گروه فیزیک دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به کاربرد لیزر در صنعت هواشناسی اظهارکرد: پروژه لیدارهواشناسی برای مشخص کردن غلظت گرد وغبار در مرکز تحقیقات طراحی و ساخته شده که هزینه ساخت این دستگاه چندین برابر کمتراز نمونه وارداتی از خارج از کشور است.

وی به تولید آب پلاسمایی اشاره کرد و گفت: در این تحقیق، آب در معرض پلاسما، خاصیت میکروب‌کشی پیدا می‌کند که این پژوهش با همکاری دانشکده دامپزشکی و بر روی چند نمونه باکتری و تک سلولی انجام شده است.

صباییان در خصوص پروژه مشترک با دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان توضیح داد: برخی بذرها به علت داشتن پوسته سخت به سختی جوانه زنی می‌کنند اما با خراش دادن بذرها با لیزر در یک طول موج خاص با توان مشخص، سرعت جوانه زنی بذرافزایش می‌یابد.

مدیر مرکز تحقیقات لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران ادامه داد: این پژوهش به یک محصول فناورانه تبدیل شده است که در حال حاضر مراحل ثبت اختراع را می‌گذراند.

وی در زمینه ارتباط با شرکت‌های دانش‌بنیان نیز بیان کرد: از جمله این پروژه‌ها می‌توان به طراحی و ساخت طیف سنج نشری با توان تفکیک بالا در یک بازه وسیع طیفی به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین طیف سنج‌ها اشاره کرد.

صباییان در ادامه با اشاره به دیگر پروژه‌های تحقیقاتی در مرکز لیزر و پلاسمای دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: دستگاه اندازه‌گیری قطر نانوذرات با استفاده از لیزر در مایعات و طراحی و ساخت سنسور تشخیص گاز برای تشخیص گاز متان، اتان، بخار آب و … در مقادیر بسیار کم از جمله طرح‌های تحقیقاتی است که در پالایشگاه‌ها و صنایع نفت و گاز کاربرد دارد.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=5268

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت