تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
2
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد

ورود خوزستان به پیک بهاره وبا/ ‌سال‌ گذشته موردی از التور شناسایی نشد

  • کد خبر : 13578
  • ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۵:۱۰
ورود خوزستان به پیک بهاره وبا/ ‌سال‌ گذشته موردی از التور شناسایی نشد
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ورود به پیک بهاره التور (وبا)، گفت: با توجه به اینکه وبا یکی از بیماری‌های اسهالی است، نمونه‌گیری و مراقبت‌های بیماری‌های اسهالی انجام می‌شود.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا اظهار کرد: التور (وبا) بیماری آندمیک خوزستان محسوب می‌شود و در طول سال باید منتظر بروز این بیماری باشیم اما بیشترین احتمال بروز این بیماری در دو فصل بهار و پاییز است.

وی با اشاره به آغاز پیک بهاره التور افزود: با قرار گرفتن در پیک این بیماری، با توجه به اینکه وبا یکی از بیماری‌های اسهالی است، نمونه‌گیری و مراقبت‌های بیماری‌های اسهالی انجام می‌شود.

بختیاری‌نیا بیان کرد: فراز و فرود در ابتلا به وبا طبیعی است و این موضوع به عوامل زیادی وابسته است. سال گذشته با وجود اینکه بیش از ۱۶ هزار و ۶۰۰ آزمایش از موارد اسهالی انجام شد، موردی از ابتلا به التور در خوزستان نداشتیم، این در حالی است که در سال قبل از آن مواردی از ابتلا به وبا گزارش شد که این موارد مربوط به ساکنان خوزستان نبود و مسافرانی بودند که از استان‌های دیگر آمده بودند و اقدامات لازم برای آن‌ها انجام شد.

وی با بیان اینکه التور یک بیماری منتقله از آب و غذا محسوب می‌شود، افزود: در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیر، علاوه بر اقداماتی که باید توسط دستگاه‌های دیگر انجام شود، خودمراقبتی مردم در برابر بیماری‌ها نیز بسیار مهم است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه اغلب عوامل عفونی مسبب بروز اسهال، از طریق آلوده شدن دست به مواد مدفوعی حاوی عوامل بیماری‌زا بروز پیدا می‌کنند، بیان کرد: همیشه و به ویژه در فصل پیک التور، مردم باید به ویژه قبل از مصرف غذا و پس از استفاده از سرویس بهداشتی، دست‌های خود را به مدت ۳۰ ثانیه با آب و صابون شست‌وشو دهند و علاوه بر این، باید از توالت‌های بهداشتی استفاده شود.

وی عنوان کرد: همچنین از مصرف آب مشکوک یا آبی که منبع آن دقیق مشخص نیست، پرهیز شود و در صورت نیاز، آب ابتدا جوشیده و سپس مصرف شود.

بختیاری‌نیا گفت: همکاران ما در همه نقاط، کیفیت آب آشامیدنی در شبکه توزیع را به صورت مستمر بررسی می‌کنند و هر جا دچار مشکل باشد، بلافاصله مداخله و پیگیری انجام می‌شود.

وی افزود: باید منابع غذایی سالم از جاهای معتبر و بهداشتی تهیه شود و از تهیه غذا از دست‌فروشان و دوره‌گردها پرهیز شود. حتما غذا گرم مصرف شود. سبزیجات نیز باید به خوبی شست‌وشو، انگل‌زدایی و ضدعفونی شوند و سپس مصرف شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در صورت بروز اسهال، باید دقت شود که هر اسهالی به آنتی‌بیوتیک نیاز ندارد و باید از خوددرمانی پرهیز شود. این افراد به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند تا بر اساس شدت علائم، اقدامات لازم برای آن‌ها انجام و نمونه‌گیری نیز به صورت رایگان انجام شود تا در صورت شناسایی مورد ابتلا به التور، کارهای پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز اپیدمی انجام شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=13578

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت