تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0
گزارش دیدار از مشکلات بی‌پایان یکی از استان‌های جنوبی

هجوم سرطان به خوزستان و کمبود تجهیزات پزشکی

  • کد خبر : 12259
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۵
هجوم سرطان به خوزستان و کمبود تجهیزات پزشکی
اطلاعات و گزارشی از مردم اهواز برای دیدارنیوز ارسال شده که نشان می‌دهد با وجود بالا رفتن تعداد بیماران سرطانی، این شهر از کمبود تجهیزات پزشکی و درمانی رنج می‌برد.

استمرار آلودگی هوا در استان خوزستان به ویژه شهر‌های مهم این استان مانند اهواز، آبادان، مسجد سلیمان و … علاوه بر اینکه سالیانه بخش عمده‌ای از مردم را راهی بیمارستان می‌کند، باعث افزایش بیماری سرطان هم شده و این موضوعی است که سالهاست پزشکان و مسئولان پزشکی استان به آن اشاره می‌کنند.

گزارش‌های ارسالی از سوی مردم اهواز حاکی از آن است که پیمانکار تنها بخش رادیوتراپی بیمارستان دولتی بیماران سرطانی این شهر، در اختیار فردی است که بخش خصوصی را هم در اختیار دارد.

نکته جالب توجهی که در این گزارش آمده این است که بخش رادیوتراپی بیمارستان گلستان تنها بخش دولتی در خوزستان، که دو دستگاه رادیوتراپی دارد اکثر اوقات خراب است و همین امر باعث سردرگمی شهروندان شده و در نهایت بیماران مجبور می‌شوند برای ادامه درمان به بخش خصوصی که آن هم در اختیار همان فرد است بروند.

دیدارنیوز برای آگاهی از جزئیات این اتفاق با یکی از پزشکان متخصص خوزستان گفت‌وگو کرده که در ادامه می‌خوانید، با این توضیح که نام این پزشک به رسم امانت نزد دیدارنیوز می‌ماند.

آقای دکتر، بحران کمبود تجهیزات پزشکی برای بیماران سرطانی تا چه اندازه برای مردم مشکل‌ساز شده است و آیا این کمبود را تائید می‌کنید؟

سال‌هاست که فقط یک دستگاه رادیوتراپی یا درمان با اشعه وجود دارد، البته در دولت اصلاحات تلاش‌های زیادی شد تا یک دستگاه پت اسکن در اختیار استان قرار گیرد، اما نشد.

در حال حاضر بیماران به دلیل همین کمبود‌، مدت‌ها در نوبت می‌مانند. البته این حرف به این معنا نیست که همکاران رادیوتراپی ما کم کاری یا سو استفاده می‌کنند، اما در نهایت مجبور شده‌اند، یک مرکز دیگری را به اسم مرکز امید راه اندازی کنند و بخش عمده‌ای از این بیماران آنجا می‌روند.

البته کسانی که به آن مرکز مراجعه می‌کنند دارای نوع خاصی از بیماری سرطان هستند و همانطور که می‌دانید مراحل و هزینه‌های درمان این بیماری تا چه اندازه سنگین است و اگر کسی هم بیمه نباشد، درمان برای او خیلی سخت‌تر می‌شود.

در همین دو مرکز هم که در حال حاضر در حال ارائه خدمات هستند، بیماران ماه‌ها مجبور می‌شوند در نوبت بمانند. اتفاقی که افتاده این است که اگر رادیو تراپیستی بخواهد به صورت مستقل باشد و در مرکز دیگری هم کار کند این امکان را ندارد چرا که بخش‌های دولتی آنقدر شلوغ هستند که متخصصان این رشته فرصت اینکه جای دیگری کار کنند را ندارد.

با توجه به وضعیتی که شما از درمان در اهواز ترسیم کردید، آیا این موضوع را هم تائید می‌کنید که آمار بیماران سرطانی در خوزستان بیشتر شده است؟

با توجه به بالا رفتن آمار تقاضا برای درمان و افزایش مراجعه مردم، به نظر می‌رسد هر ساله بین سه تا چهار درصد آمار مبتلایان به سرطان رشد داشته است، اما باید به آن نگاه علمی داشت و درباره صحت آن تحقیق کرد، اما یک موضوع که نشان دهد که عوامل تاثیرگذار در افزایش سرطان چیست همین شرایط آب وهوایی استان است.

در همین دو هفته اخیر مدام اعلام شد که همه شهر‌های استان درگیر آلودگی شدید هوا هستند، اما نمی‌دانم که چرا اصلا نه اداره‌ها را تعطیل کردند و نه هیچ قدمی برای بهبود شرایط برداشته شد. معلوم نیست دلیل این برخورد سیاسی است یا چیز دیگری.

تازه این وضعیت در شرایطی رخ داده که زمستان است و هوا قاعدتا باید پاک‌تر از تابستان باشد، اما وقتی شبنم می‌زند همه جا روی سطوح و ماشین‌ها پر از دود سیاه می‌شود. پیشتر اهواز کوچک‌تر بود، اما در حال حاضر به دلیل گستردگی شهر و حضور شرکت‌های صنعتی که با خود ضایعات به همراه دارند شهر آلوده‌تر و بی شک مردم مریض‌تر می‌شوند.

مشکل بزرگتر در شرایط کنونی طرح توسعه نیشکر است مخصوصا در این فصل، چون آن‌ها را می‌سوزانند و به همراه خود مواد مضر و دوده دارد؛ البته بهتر است این را بدانید که از مسایل فرهنگی هم غافل نشوید که مهمترین آن، این است که هر شهری یک توانایی و گنجایشی دارد و در حال حاضر مهاجرت از شهر‌های دیگر به ویژه شهر‌های شرقی به سمت اهواز زیاد شده به همین دلیل تراکم بالا می‌رود، اما خدمات همان است و هیچ فرقی نکرده است.

از طرف دیگر باید هر سال چهاردرصد از بودجه شرکت نفت به استان داده شود و جالب است بدانید که با همین چهار درصد می‌توان هر سال یک مرکز خوب و مجهز پزشکی ساخت، اما این کار انجام نمی‌شود. دردناک است که کرمانشاه مرکز قلب دارد اهواز ندارد. یا یک استان همسایه دیگر مراکز تخصصی دارند، اما خوزستان ندارد و جالب است بدانید که امکانات و تجهیزاتی که در حال حاضر در اهواز وجود دارد بخش عمده‌ای از آن مربوط به پیش از انقلاب است.

اگر همه این مشکلاتی که شما از آن نام بردید حل شود، می‌توان گفت که اهواز شهر ایده‌آلی می‌شود؟

این را دقت کنید جمعیت شهر زیادتر شده است، اهواز صد هزار نفری اکنون یک میلیون جمعیت دارد و بزرگترین بحران آن هم بحران آب است. علت هم این است که آب رودخانه در واقع وقتی از سد کارون آزاد می‌شود، تا به اهواز برسد هزاران دلیل برای آلوده شدن دارد، بعد همین آب به سمت شادگان و آبادان می‌رود. از طرف دیگر یکی از مشکلات جدی اهوازی‌ها، ریزگرد است. علت آن هم وجود مراکز صنعتی مانند پالایشگاه‌ها و پتروشیمی در استان خوزستان است که آلودگی ناشی از حضور این مراکز کاملا نادیده گرفته می‌شود.

منبع: دیدار نیوز

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=12259

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت