تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0
گزارشی از اردوی راهیان پیشرفت در کشت و صنعت نیشکر دهخدا؛

نیشکر روی موج امیدآفرینی

  • کد خبر : 6429
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
حس کنجکاوی‌شان حتی در میانه این گرمای مردادماه خوزستان گُل کرده بود؛ این را می‌شد در نگاه‌های جستجوگر و هیاهوی مشتاقانه‌ دختران دانش‌آموز در کنار مزارع نیشکر دید. این نخستین باری است که با چشمان خود رشد و قَد‌کشیدن گیاهی را می‌دیدند که سرچشمه دانه‌های ریز شیرین است.

«نرگس» یکی از ۶۰ دانش‌آموزی است که به همراه معلّمان و معاونین آموزش و پرورش ناحیه یک اهواز، از نزدیک با فرآیند تولید شکر در کشت و صنعت نیشکر دهخدا آشنا شد. سوال‌های پی‌در‌پی او از نحوه کشت نیشکر تا تبدیل آن به شکر، نشان از شوق و هیجان‌اش به دانستن دستاوردی داشت که کام ایران را شیرین کرده است.

او در حالی که ساقه نیشکری را در دستان خود تکان می‌داد، این‌گونه اشتیاق‌اش را به دانستن نشان داد: «تا به حال نمی‌دانستم شکری که هر روز چای خود را با آن شیرین می‌کنم از این ساقه نی به دست می‌آید.»

گامی جدید در عرصه جهاد تبیین

نرگس با این بازدید میدانی و گوش سپردن به توضیحات کارشناسان نیشکری که گروه دانش‌آموزان را همراهی می‌کردند، نه‌تنها با فرآیند تولید شکر از نیشکر آشنا شد بلکه محصولاتی را شناخت که از این گیاه جادویی تولید می‌شود؛ محصولاتی نظیر الکل طبی، ام.دی.اف و انواع شکرهای طعم‌دار. 

این آشنایی و کسب آگاهی، گامی جدید در عرصه جهاد تبیین است که چند ماهی است در قالب اردوی «راهیان پیشرفت» شکل گرفته و طی آن دانش‌آموزان از نزدیک با دستاوردهای غرورآفرین این سرزمین آشنا می‌شوند.

ضرورت امیدآفرینی در جامعه

 «امیدآفرینی و مقابله با جریان یأس‌پراکنی دشمن یکی از اهداف این اردوهاست». این را علی عبیات معاون پرورشی ناحیه یک اهواز در گفتگو با روابط‌عمومی توسعه نیشکر گفت و هدف از این اردوها را آشنایی دانش‌آموزان با دستاوردهای ایران اسلامی عنوان کرد.

به گفته او، در کنار سیاه نمایی‌ها و هجمه از سوی رسانه‌های معاند، اردوهای راهیان پیشرفت، برای این است که دانش‌آموزان در سطوح مختلف تحصیلی، پیشرفت‌های ایران اسلامی را ببیند و از نزدیک لمس کنند که چه اقدامات بزرگی در کشور انجام شده است.

معاون پرورشی ناحیه یک اهواز صنعت نیشکر را یکی از دستاوردهای ایران اسلامی برشمرد که بازدید از آن نه تنها برای دانش‌آموزان بلکه برای کارکنان آموزش و پرورش نیز جذّاب و خیره‌کننده بود.

تحوّل‌آفرینی صنعت نیشکر

پرداختن به معیشت کارگران و تولید محصولات متنوّع نیشکری، دو جنبه از دستاوردهای مثبت صنعت نیشکر است که معاون پرورشی ناحیه یک اهواز به‌آن اشاره کرد و گفت، این صنعت با صنایع جانبی متعدد، تحوّل خوبی را در سطح منطقه رقم زده است.

عبیات در پایان از همکاری شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با آموزش و پرورش خوزستان در میزبانی اردوی راهیان پیشرفت قدردانی کرد و تعامل این شرکت نسبت به سایر ارگان‌ها را مطلوب ارزیابی نمود.

DHK_6875
DHK_6876
DHK_6877
DHK_6881
DHK_6882
DHK_6886
DHK_6890
DHK_6891
DHK_6897
DHK_6901
DHK_6904
DHK_6908
DHK_6909
DHK_6912
DHK_6922
لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=6429

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت