تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
1
در اظهارات موافقان کاهش اختیارات شهردار اهواز عنوان شد

مگر ما غریبه‌ایم که اجازه دسترسی به سامانه‌های شهرداری اهواز را نداریم؟

  • کد خبر : 8459
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۲ - ۰:۰۸
در جلسه شورای شهر اهواز دستورکار طرح تقلیل اختیارات شهردار مطرح شد و برخی اعضای موافق این طرح نظرات خود در این زمینه را ارائه دادند.

غلامرضا شانه‌سازان عضو شورای شهر اهواز در یکصد و سی و یکمین جلسه علنی شورا در خصوص طرح “تقلیل اختیارات شهردار” اظهار کرد: کدام یک از وظایفی که شورای شهر در حوزه مالی برای شهردار تعیین کرده، انجام شده است؟

وی افزود: شفافیت در برابر اختیاراتی که شورا به شهردار می‌دهد، خواسته بر حقی است. شورای شهر از ظرفیت قانونی خود به شهردار اختیارات داده است اما عملکرد دو سال شهرداری چه چیزی بوده است؟

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و نظارت شورای شهر اهواز با بیان اینکه باید تنها در صورت ضرورت از ترک تشریفات استفاده کرد، گفت: کسانی که در حال دفاع هستند و سینه چاک شده‌اند باید ببینند شهردار در حوزه ترک تشریفات چه عملیاتی انجام داده است. ما اختیارات شهردار را تا ۲۰ میلیارد تومان تعیین کردیم.

وی عنوان کرد: در مناقصات ایراداتی وجود دارد و بارها گفتیم که باید مناقصات قبل از اینکه در سامانه قرار بگیرند توسط اعضای شورای شهر مطالعه شوند که این اتفاق نیفتاده است.

شانه‌سازان در مورد مطرح شدن این موضوع که با تصویب این طرح پروژه‌های عمرانی و خدماتی تحت تاثیر قرار می‌گیرند و پروسه اداری انجام مناقصات و قراردادها طولانی‌تر می‌شود، گفت: آماری که در دست داریم اگر درست باشد، چنین چیزی را نشان نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه در شهرداری اهواز بحران مدیریتی داریم، گفت: هر سازمان و منطقه‌ای باید از قبل، مناقصات را پیش‌بینی کند نه اینکه درخواست‌هایشان را آخر وقت بگذارند. باید قبل از موعد، قراردادها در سیکل اداری خود قرار بگیرند و از سوی دیگر باید توجه شود که هیات تطبیق به ندرت در مورد مناقصات ایراد می‌گیرد.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و نظارت شورای شهر اهواز گفت: باید در بحران و در زمان ضرورت از ترک تشریفات استفاده شود. برای اینکه در شرایط بحرانی مشکلی پیش نیاید، سقف ترک تشریفات را سه برابر پیش‌بینی کردیم. همچنین میزان تفویض اختیار به شهردار باید هشت برابر سقف معاملات متوسط باشد.

رئیس کمیسیون حقوقی، املاک و نظارت شورای شهر اهواز گفت: یکی از دلایلی که موجب شده به این وادی بیاییم این است که تاکنون شفافیتی ندیده‌ایم.

در ادامه سید محمدجواد رضوی دیگر عضو شورای شهر اهواز گفت: در این طرح هم هیچ اتفاقی نمی‌افتد زیرا شهرداری نمی‌خواهد شفاف‌سازی کند و نمی‌خواهد ما چیزی بفهمیم.

وی افزود: ما چیز خاصی از شهرداری نخواستیم. چقدر بر سرمان زدیم تا از وضعیت ترک تشریفات خبردار شویم اما لیستی به ما دادند که در فضای مجازی بوده است یا در دست نیروهای شهرداری.

رضوی عنوان کرد: مگر اعضای شورای شهر غریبه‌اند؟ چرا هیچکدام از اعضای شورای شهر به سامانه حقوق و دستمرد و سامانه نیروی انسانی دسترسی ندارند؟

وی بیان کرد: هم موافقان و هم مخالفان این طرح حرف درستی می‌زنند. این طرح ممکن است عوارض هم داشته باشد اما چه کار باید کرد؟ سامانه سیگما ۱۸ آیتم دارد اما تنها دو آیتم آن فعال و ۱۳ درصد کار انجام شده است.

رضوی عنوان کرد: زمانی که در مورد کاری پنهان‌کاری می‌شود، شک‌برانگیز است. اینکه گفته می‌شود اختیارات شهردار شیراز چندین برابر اهواز است درست، اما همه خلق‌الله در حال مشاهده سیستم حقوق و دستمزد نیروهای شهرداری شیراز هستند. اهواز هم باید این گونه باشد.

عضو شورای شهر اهواز گفت: در شهرداری برای شورای شهر احترامی قائل نشده‌اند در حالی که اگر برای شورا احترام قائل شوند چیزی را از دست نداده‌اند اما مدیریت شهرداری اصرار دارند شورا را از مدار نظارت بر کار شهرداری خارج کند.

وی عنوان کرد: اگر زمانی که لیست ترک تشریفات را می‌خواستیم، شهردار لیست را در اختیار ما قرار می‌داد، مجبور نمی‌شدیم در این وادی بیفتیم. اکنون گفته می‌شود با تصویب این طرح شهردار و شهر قفل می‌شوند اما آیا مگر تاکنون اتفاق خاصی افتاده است تا از این به بعد بیفتد؟

رضوی بیان کرد: از روز اول در مورد ۱۰۰ اتوبوس صحبت کردیم که تنها ۴۰ اتوبوس آمدند. گفتیم که پارکینگ طالقانی باید تا اسفندماه به بهره‌برداری برسد اما همچنان تکمیل نشده است و دوره شورا تمام می‌شود و اتفاقی نمی‌افتد.

وی تصریح کرد: این صحبت‌ها برای جمع کردن رای یا بزرگ کردن خودم نیست. انتظار ندارم شهرداری که من به او رای دادم و به تفویض اختیارش هم رای دادم، مرا غریبه بداند و حاضر نباشد دسترسی سامانه را در اختیار ما قرار دهد.

در ادامه یونس اسفندیاری‌نژاد رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز نیز گفت: دغدغه همه ما حفظ بیت المال و خدمات بیشتر به شهر و شهروندان است.

وی عنوان کرد: تفویض اختیار به شهردار مصوب آبان‌ماه سال ۱۴۰۰، ایرادی دارد و ایراد آن این است که سقفی برای آن تعیین نشده بود و اختیارات و مبلغ را باز نگه داشته بودیم اما تعداد برای آن مشخص کردیم. قطعا این مصوبه با نیت سرعت در کارها انجام شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز گفت: اعتماد بود و این اختیارات داده شد تا خدمات با سرعت بالایی ارائه شود.

اسفندیاری‌نژاد بیان کرد: با توجه به اینکه ارائه نظر شورای شهر بعد از انجام فرآیند مناقصه، غیر ممکن است باید جزئیات مناقصات قبل از بارگزاری در سامانه مشخص و بررسی شود تا اعضای شورای شهر نظارت داشته باشند که این کار سخت و پیچیده‌ای نیست.

وی عنوان کرد: اگر اعضای شورای شهر در مورد سقف ترک تشریفات که در این طرح در نظر گرفته شده نظری دارند و به نظرشان باید افزایش یابد، می‌توان به این شکل عمل کرد که افزایش سقف با نظارت و تایید دو عضو شورای شهر انجام شود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز گفت: در صورت تصویب کلیات این طرح، اگر نیاز بود، جزئیات طرح نیز بررسی می‌شود تا به نتیجه بهتری برسیم.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=8459

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت