تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0

معاون رییس جمهور: دولت باید به صورت ۲۴ ساعته در دسترس مردم باشد

  • کد خبر : 11160
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۹
معاون رییس جمهور: دولت باید به صورت ۲۴ ساعته در دسترس مردم باشد
معاون رییس جمهور و رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با اشاره به اهمیت کوچک‌سازی دولت گفت: دولت باید برای مردم به اندازه یک آیکون روی گوشی تلفن همراه باشد و به صورت ۲۴ ساعته و هفت روز هفته در دسترس مردم قرار داشته باشد.

میثم لطیفی روز دوشنبه در آمفی تئاتر دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز هوشمندسازی دولت و الکترونیک‌سازی به منظور کاهش مراجعه مردم به دستگاه‌های اداری را از جمله مهمترین اولویت‌های سازمان امور اداری و استخدامی کشور برشمرد.

به گفته وی امروز دولت پنج هزار خدمت را به مردم ارایه می‌دهد که بیش از چهار هزار مورد بدون مراجعه به دستگاه اجرایی قابل انجام است.

لطیفی توضیح داد: هنوز با حد انتظار از دولت الکترونیک، فاصله وجود دارد و در برخی دستگاه‌ها نسبت به این موضوع مقاومت می‌شود.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور هوشمندسازی دولت را عامل مهمی در ایجاد عدالت، افزایش بهره وری و رضایت مردم عنوان کرد.

وی تصریح کرد: در حوزه جذب تلاش بر این است که تنوع قراردادهای استخدامی ورود به دستگاه‌های اجرایی، حداقل شود و در این حوزه براساس یک الگوی واحد اقدام صورت گیرد.

لطیفی در بخش دیگر سخنان خود عدالت، بهره‌وری و مردم‌پایگی را سه شاخص حکمرانی ایرانی اسلامی برشمرد که در این سازمان تلاش شده این اهداف رقم بخورند.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه از سال ۸۴ تا۱۴۰۰ آمار دقیقی از کارکنان دولت در دست نبود توضیح داد: نخستین سالنامه آماری کارکنان دولت سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور منتشر شد.

وی افزود: بر اساس ماده‌های ۱۷ و ۱۸ قانون خدمات کشوری، دولت کارهای حاکمیتی را باید انجام دهد اما کارهای تصدی‌گری را می‌تواند به بخش خصوصی واگذار کند بدین منظور شرکت‌های تامین نیروی انسانی تشکیل شد تا دولت درگیر کارهای جزیی نشود.

لطیفی با بیان اینکه ورود به دستگاه‌های دولتی از سه راه آزمون استخدامی، قرارداد کار معین و قرارداد شرکتی امکان پذیر است، گفت: نیروی شرکتی نیروی دولت محسوب نمی‌شود و تنها محل خدمتش براساس وظیفه‌ای که به آن شرکت واگذار شده سازمان یا دستگاه دولتی است.

وی در پاسخ به دلایل محقق نشدن تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی اظهارکرد: انضباط، عدالت و افزایش بهره‌وری از راه آزمون استخدامی امکان پذیر است در غیر این صورت شاهد مساله‌ای به نام رابطه‌بازی خواهیم بود که با آزمون استخدامی می‌توان جلوی رابطه‌بازی را گرفت.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور تعداد نیروهای دولتی را حدود ۲ میلیون نفر اعلام کرد و افزود: طی نامه‌نگاری با سندیکای شرکت‌های تامین نیروی انسانی، اعلام شد ۲ میلیون و ۵۰ هزار نفر با دولت طرف قرار داد است که اگر تبدیل وضعیت صورت گیرد باید این حجم بار حقوقی به دولت اضافه شود.

وی بر مساله پرداخت حقوق به ذی نفع نهایی اشاره کرد و ادامه داد: این موضوع به طور جدی آغاز شده و در حال پیگیری است.

لطیفی یادآور شد: نباید قول الکی داد و بگوییم همه را جذب می‌کنیم چراکه این کار غیر ممکن است؛ بخشی از رسیدگی‌ نشدن‌ها که امروز در برخی استان‌ها همچون خوزستان وجود دارد به دلیل این است که هر چه درآمد وجود دارد برای حقوق و دستمزد هزینه می‌شود در حالی که باید در حوزه عمرانی هزینه شود.

وی با اشاره به اینکه تاکید بر ورود از طریق آزمون استخدامی برای جلوگیری از تخلف است، افزود: قصد داریم مساله‌ای به نام “پارتی” را از بین ببریم.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور درخصوص انتقاد دانشجویان رشته علوم سیاسی از نبود یا کمبود فرصت‌های شغلی در دفترچه‌ آزمون‌های استخدامی گفت: در این زمینه از دانشجویان رشته علوم سیاسی دفاع کرده‌ام و موافق نظر آن‌ها هستم.

وی اضافه کرد: در یکی از اقداماتی که برای رفع مشکل مذکور انجام شده تصویب انحلال دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه است هرچند برای این موضوع همچنان تحت فشار هستم اما تا تحقق آن ایستاده‌ام.

لطیفی بیان کرد: بیش از سه هزار دانشجوی علوم سیاسی در کشور وجود دارد و اگر قرار است فارغ التحصیلی جذب دستگاه دولتی شود باید فرصت برابر در اختیار همه دانشجویان این رشته باشد نه اینکه دانشکده خاصی وجود داشته باشد و از آن طریق نیرو در وزارت امور خارجه جذب شود.

وی با بیان اینکه وزارت علوم باید میزان خودکفایی در رشته‌ها را مشخص کند، توضیح داد: رشته علوم سیاسی در آزمون استخدامی دبیری وزارت آموزش و پرورش وجود دارد؛ برای رشته آموزگاری نیز اگر آموزش و پرورش پیشنهاد بدهد سازمان امور استخدامی آمادگی اضافه کردن آن به دفترچه استخدامی را دارد.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور افزود: در دفترچه استخدامی آموزگاری تا سال گذشته ۱۳ رشته حق ورود داشتند که امسال این میزان در دفترچه به ۷۵ رشته افزایش پیدا کرد.

وی ادامه داد: وزارت علوم باید براساس آمایش آموزش عالی حرکت کند و این موضوع باید از سوی دانشجویان به عنوان مطالبه جدی مطرح شود چراکه توجه به این مساله بهره‌وری آموزش عالی را افزایش می‌دهد.

لطیفی عادلانه‌ترین روش برای ورود به دولت و دستگاه‌های اجرایی را آزمون استخدامی دانست و گفت: مسیر ورود به آموزش و پرورش آزمون استخدامی است که تلاش شد برای حل بخشی از مشکل نیروهای خرید خدمتی، شرکتی و نهضت سواد آموزی با اضافه کردن مجوز، افزایش سن برای شرکت در آزمون استخدامی مشکل آن‌ها برطرف شود.

وی بیان کرد: معلم خرید خدماتی سیاست اشتباه دولت قبل است و این مساله باید به صورت کامل از آموزش و پرورش حذف شود چراکه معلم باید از امنیت شغلی برخوردار باشد.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور خاطرنشان کرد: تاکنون در آموزش و پرورش ۲۸ هزار نفر مجوز آموزگاری، ۲۴ هزار نفر مجوز دبیری و ۳۰ هزار و ۷۰۰ نفر مجوز دانشگاه فرهنگیان صادر شده است.

وی با اشاره به روز توانخواه و معلول گفت: در آزمون‌های استخدامی سه درصد برای معلولان در نظر گرفته شده است که طی سال‌های اخیر ظرفیت سه درصد تکمیل نمی‌شد برای این منظور فرآیندی طراحی کردیم تا ابتدا تعداد توانخواه‌های کشور شناسایی و متناسب با توانایی و محل اسکان خود مشغول به کار شوند چراکه استخدام این افراد فرصتی برای کشور است.

وی افزود: برای بیش از چهار هزار نفر از توانخواهان برای نخستین بار دفترچه استخدامی خاص توانخواه منتشر می‌شود که شغل محل‌ها متناسب با ویژگی‌های آن‌ها است.

رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در پایان گفت: در زمینه سن آقایان و خانم‌ها در آزمون‌های استخدامی تفاوتی قائل نیست.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=11160

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت