تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
5
رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور

ماهی باس دریایی برای تولید تجاری در اختیار بخش خصوصی خوزستان قرار گرفت

  • کد خبر : 5072
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور با دستیابی به دانش فنی تولید مولدین ماهی باس دریایی، تعدادی از مولدین این گونه را با هدف تولید تجاری در اختیار بخش خصوصی استان خوزستان قرار داد.

به گزارش ایرنا به نقل از بهین خبر، رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران رسانه‌ها با اعلام این خبر گفت: ماهی باس دریایی آسیایی (Lates calcarifer) از گونه‌های مهم پرورش در قفس دنیا است و پرورش آن طی سال‌های اخیر در کشور به صورت محدود با واردات بچه ماهیان دارای وزن کمتر از یک گرم انجام شد.

حسین هوشمند اظهارکرد: بچه ماهیان وارداتی با گذراندن دوره نوزادگاهی در برخی از استان‌های ساحلی جنوب کشور مانند استان خوزستان، در استخرهای خاکی و قفس‌های دریایی پرورش داده شده که با نتایج خوبی از لحاظ تولید در واحد سطح و بازماندگی همراه بوده است.

وی گفت: بر اساس سیاست‌های راهبردی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مبنی بر قطع وابستگی به خارج از کشور برای تهیه بذر این ماهی، جلوگیری از ارزبری، تأمین امنیت غذایی و کمک به رشد پایدار صنعت پرورش ماهی باس دریایی آسیایی در ایران، مولدسازی و ایجاد گله مولدین و اهلی آن در دستور کار محققان پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور در محل ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) قرار گرفت.

رئیس پژوهشکده درباره تاریخچه ایستگاه بیان کرد: ایستگاه تحقیقاتی ماهیان دریایی بندر امام خمینی (ره) وابسته به پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور با هدف توسعه پرورش ماهیان دریایی از سال ۱۳۷۰ فعالیت خود را آغاز کرده و هدف آن معرفی دانش فنی مولدسازی، اهلی کردن، دستیابی به زیست فن تکثیر، پرورش لارو، نرسری و تولید بچه ماهیان دریایی بومی در ایران است.

وی افزود: از اوایل دهه ۷۰ شمسی، محققان ایستگاه به زیست فن تکثیر ماهیان دریایی بومی نظیر ماهی هامور معمولی و در اوایل دهه ۸۰ نیز زیست فن تکثیر و پرورش ماهیان بومی شانک زرد باله و صبیتی دست یافتند.

هوشمند ادامه‌داد: آغاز پروژه تحقیقاتی مولدسازی باس دریایی آسیایی را از سال ۱۳۹۶ با ورود اولین ذخیره از بچه ماهیان باس دریایی آسیایی به ایستگاه همراه بود و به دلیل اینکه ماهی باس دریایی آسیایی، پیش نر است، روند ذخیره سازی پلکانی برای این پروژه با ورود جمعیت‌های مختلف به ایستگاه در سه سال متوالی ادامه یافت تا بدون محدودیت، جمعیت‌های نر و ماده به صورت همزمان در فصل تکثیر در ایستگاه وجود داشته باشند.

وی اضافه‌کرد: در طول انجام پروژه، نیازمندی‌های غذایی و زمستان گذرانی و تکثیر مولدین مشخص و راهکارهای تغذیه در دوران نرسری، پرواری و مولدین به دست آمد. همچنین، تنوع ژنتیکی بانک ژن زنده مولدین باس دریایی آسیایی در ایستگاه تعیین و بیماری‌های مهم آن‌ها شناسایی شد.

به گفته هوشمند دستیابی به روش‌های مناسب درمانی بیماری‌های باکتریایی و انگلی و همچنین تهیه بذر اولیه واکسن بیماری‌های باکتریایی این ماهی از دستاوردهای دیگر محققان در این مدت بود.

رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور با اشاره به آئین رونمایی از مولدین ماهی باس دریایی آسیایی در تاریخ ۱۲ مرداد ماه ۱۴۰۱ با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و مدیران استانی گفت: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری درباره سال جدید مبنی بر مهار تورم و رشد تولید، در ۲۳ خردادماه سال جاری در راستای توسعه و ترویج تکثیر و پرورش ماهیان دریایی به‌ویژه در استان خوزستان و تأمین نیاز بچه ماهیان دریایی برای صنعت پرورش ماهی در قفس، تعدادی مولد باس دریایی آسیایی به‌عنوان محصولی فناورانه در اختیار بخش خصوصی قرار داده شد.

هوشمند بیان‌کرد: برای حفظ بانک ژن زنده این ماهی، تعدادی بچه ماهی تولید شده توسط بخش خصوصی هر ساله برای ادامه روند مولدسازی در اختیار پژوهشکده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: سیاست‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و همچنین شورای راهبردی تحقیقات شیلات، مبتنی بر نقش‌آفرینی مراکز تحقیقاتی کشور در انتقال دانش فنی و محصولات فناورانه به بخش تولیدی کشور است که منجر به خودکفایی، خوداتکایی، افزایش تولید، رفع وابستگی به خارج از کشور و پایداری اشتغال می‌شوند.

هوشمند این اقدام را گامِ مؤثر تحقیقات در توسعه صنعت پرورش ماهیان دریایی برشمرد و خواستار حمایت بخش‌های مختلف اجرایی و خصوصی برای پیشبرد پروژه‌های تحقیقاتی اثرگذار و عملی شد.

پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور در محدوده شهرستان باوی در شمال اهواز واقع است، تنظیم تقویم صید ماهیان دریایی در آب‌های خلیج فارس یکی از وظایف این پژوهشکده است.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=5072

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت