تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
1

قاچاقچیان چوب به جان جنگل‌های نیمه‌گرمسیری خوزستان افتاده‌اند

  • کد خبر : 10795
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۴
قاچاقچیان چوب به جان جنگل‌های نیمه‌گرمسیری خوزستان افتاده‌اند
معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به روند قطع درختان در جنگل‌ها و مناطق مختلف استان خوزستان و لزوم برخورد با چوب‌برها، گفت: تا زمانی که بحث اقتصاد در قطع درختان وجود دارد، احکامی که برای چوب‌برها صادر می‌شود چندان بازدارنده نخواهد بود و باز هم افراد بیکار نسبت به قطع درختان اقدام می‌کنند.

سید عادل مولا با اشاره به وضعیت قطع درختان اظهار کرد: مدت‌ها است که یک سری افراد سودجود به بهانه استفاده از درختان در صنعت چوب، با قیمت‌های گزاف چوب درختان قطع‌شده را از چوب برها می‌خرند و برایشان تفاوتی ندارد که چوب چه درختی باشد.

وی افزود: با توجه به اینکه برخی از مناطق و نواحی خوزستان پر از درختان حائز اهمیت مانند درختان جنگل‌های نیمه گرمسیری دز و کرخه یا جنگل‌های بلوط در حوزه زاگرسی هستند، اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان پایش، کنترل و جلوگیری از هر گونه قطع درخت را در محدوده‌های تحت مدیریت آغاز کرده است.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: متاسفانه بسیاری از افراد به بهانه اینکه این درختان در محدوده زمین یا مزرعه خودشان است اقدام به قطع درخت می‌کنند و ما با جدیت با این افراد برخورد کرده‌ایم.

احکام برخورد با قطع درختان، بازدارنده نیستند

مولا عنوان کرد: در نیمه نخست امسال ۱۵ تا ۱۶ مورد تخلف قطع درخت در استان خوزستان کشف و ضبط شده است و این افراد به مراجع قضایی تحویل داده شده‌اند و اموال کشف‌شده هم مصادره شده است.

وی با اشاره به شیوه برخورد با افرادی که اقدام به قطع درخت می‌کنند، افزود: تا زمانی که بحث اقتصاد در قطع درختان وجود دارد، احکامی که برای چوب‌برها صادر می‌شود چندان بازدارنده نخواهد بود و باز هم افراد بیکار نسبت به قطع درختان اقدام می‌کنند.

معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه هر جا که پوشش گیاهی و درخت وجود دارد شاهد قطع درختان نیز هستیم، گفت: چوب‌برها به صورت گسترده درختان را قطع نمی کنند و به صورت پراکنده اقدام به این کار می کنند.

تبعات قطع درختان جنگل‌های نیمه گرمسیری و جنگل‌های بلوط

وی بیان کرد: با توجه به اینکه این درختان عمری را گذرانده‌اند و زمان زیادی برای رشد آن‌ها گذاشته شده است، به هیچ وجه در مدت زمان کوتاه نمی‌توان درختان دیگر را جایگزین آن‌ها کرد.

با معضل قطع درختان باید جدی برخورد شود

مولا با تاکید بر لزوم برخورد جدی با چوب‌برها و قطع درختان گفت: جلسات زیادی با اداره‌کل منابع طبیعی و همچنین دستگاه‌های امنیتی داشته‌ایم تا از قطع درختان جلوگیری کنند. از سوی دیگر برای پیشبرد صنعت چوب در خوزستان نیز باید طرح زراعت‌های چوب را اجرا کنند. در این راستا اداره‌کل منابع طبیعی در حال اجرای طرح کاشت یک میلیون نهال در خوزستان است.

وی افزود: یکی از اولویت‌های اداره‌کل حفاظت محیط زیست نیز، احیای مناطق تحت مدیریت حفاظت است و امسال هم مانند سال گذشته، از بهمن‌ماه کاشت نهال در مناطق را انجام می‌دهیم.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=10795

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت