تاریخ : سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 7 May , 2024
3
مکتب ادبی جنوب، شیرین می‌شود؛

فراخوان نخستین کنگره ملی ادبی شکرستان (شعر و داستان کوتاه) منتشر شد

  • کد خبر : 7774
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۰
فراخوان نخستین کنگره ملی ادبی شکرستان (شعر و داستان کوتاه) منتشر شد
شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری نخستین کنگره ملّی شعر و داستان کوتاه به زبان فارسی، عربی و انگلیسی، تصویرگر این حکایت‌های شیرین در قالب شعر و داستان کوتاه شده است.

مگو شکر حکایت مختصر کن         چو گفتی سوی خوزستان‌ گذر کن

خوزستان با اقلیمی متنوّع و فرهنگی ناب، همواره جاذبه‌ای برای خلق آثار ادبی بوده است؛ از نفت و صنعتی شدن تا شط‌ها و دریا، شکرستان، نخلستان‌ها و گرمای آمیخته با شرجی. از سده‌ها پیش، نیشکرِ خوزستان، یکی از ده‌ها جاذبه‌ اقلیمی و عاملی برای تحوّلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بوده و در کتاب حدودالعالم به ناحیتی توصیف شده که «از وی شکر خیزد».

با چنین تأثیری عمیق و اسمی برآمده از نیشکر، خوزِ شکرین، با مناطق متنوّع و کشتزارهای شیرینش، زبانزد شده و نیشکرش، نمودی آشکار در شعر کهن دارد؛ شاعران نامی همچون نظامی و سعدی در توصیفاتی بدیع و دلکش، بدان اشارت داشته‌اند:

 چو ما را قند و شکر در میان است     به خوزستان چه باید در زدن دست

خوزستان با کشتزارهای سر به فلک کشیده و محصولات متنوّع، با تأثیری عمیق در جوامع پیرامونی، حکایت‌های شیرین در دل خود نهفته دارد؛ حکایت‌هایی که می‌تواند در قالب شعر و داستان کوتاه به تصویر کشیده شود.

 به همین منظور، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با برگزاری نخستین کنگره ملّی شعر و داستان کوتاه به زبان فارسی، عربی و انگلیسی، تصویرگر این حکایت‌های شیرین در قالب شعر و داستان کوتاه شده است.

فراخوان این رویداد را می‌توانید در زیر بخوانید. دوستداران شرکت در نخستین کنگره شعر و داستان کوتاه شکرستان می‌توانند جهت هرگونه سؤال و کسب اطلاعات بیشتر با شماره 6-33130345-061 تماس بگیرند.  

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=7774

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت