تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
0
شهردار اهواز:

شهر اهواز بیشترین طلب عوارض ساخت‌وساز از دولت را دارد

  • کد خبر : 11399
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۳:۰۵
شهر اهواز بیشترین طلب عوارض ساخت‌وساز از دولت را دارد
شهردار اهواز با بیان اینکه در اهواز ساختمان‌های بسیار زیادی بدون پروانه ساختمانی ساخته شده است و در ازای آن وجهی به شهرداری پرداخت نشده است و دولت‌ها تکلیف دارند این را پرداخت کنند، گفت: در گذشته، این طرح وجود نداشت اما دولت آقای رئیسی تقبل کرده که هر چه بدهی وجود دارد پرداخت کند و در این خصوص بیشترین طلبکاری در میان کلانشهرها، متعلق به اهواز است.

رضا امینی در نشست با دانشجویان دانشگاه فرهنگیان، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲، اظهار کرد: دولت مصدق از شر انگلیس به آمریکا پناه برده بود و نتیجه این پناه اشتباه را گرفت اما دانشجویان با ذکاوت، در اعتراض به سفر معاون رئیس جمهور آمریکا به دانشگاه تهران افتخار آفریدند.

وی افزود: شهرداری‌ها با حدود ۳۴۰ وظیفه بیشترین ارتباط را با مردم دارند و مردم از قبل از تولد تا بعد از مرگ با شهرداری در ارتباط هستند پس حساسیت شهرداری بسیار بالا است. منابع و درآمد نهادهای شهرداری از طریق مدیریت مالی خود شهرداری تامین می‌شود دولت منابعی را در قالب بودجه مصوب می‌کند اما شهرداری‌ها خود باید درآمد داشته باشند بنابراین کار از نظر کیفیت و کمیت، حساسیت‌زا است.

شهردار اهواز گفت: دشمن امروز تلاش می‌کند ارزش انقلاب و کشور و داشته‌های ایران سرافراز را سخیف جلوه دهد و بنابراین مقام معظم رهبری کلید واژه جهاد تبیین را به کار بردند که تاریخ مصرف ندارد و دائمی است.

وی افزود: در اهواز با پدیده‌های ویژه‌ای مواجه هستیم؛ این شهر از نظر جمعیتی هشتمین رتبه را بین کلانشهرها دارا است. اهواز از نظر مساحت سومین کلانشهر بعد از تهران و مشهد است و گسترده‌ترین شهر است و اراضی زیادی در شهر وجود دارد که یا ساخته نشده‌اند و در حریم مناطق نفتی است و یا سگ‌های بلاصاحب در آن پرسه می‌زند و مشکلات محیط زیستی دارد.

امینی عنوان کرد: درآمد اصلی شهرداری‌ها از طریق ساخت و ساز است. در زمان جنگ، مجلس مصوب کرد که شهرداری‌ها درآمد اختصاصی داشته باشند. آن زمان وظیفه شهرداری، رفت و روب نظافت و فضای سبز بود و بعدها حوزه‌های اجتماعی و ورزشی نیز اضافه شدند و شهرداری به نهاد فرهنگی اجتماعی و ورزشی تبدیل شد و همه نهادها از شهرداری‌ها انتظارات ویژه داشته و دارند زیرا در آن، مستقیما از مردم وجه دریافت می‌شود و باید مراقبت کرد که این وجوه بجا هزینه شوند.

شهردار اهواز با اشاره به دلیل عقب‌افتادگی شهر اهواز گفت: چرا اهواز بین کلانشهرها وضعیت ظاهری مناسبی ندارد و از نظر محیط زیستی و زیبایی قدری عقب است؟ حدود ۳۰ درصد پولی که در شهرداری‌ها حاصل می‌شود، صرف هزینه جاری شامل حقوق، نظافت و… می‌شود و ۷۰ درصد باید خرج عمران و آبادانی شود اما در کلانشهر اهواز این برعکس است؛ یعنی نزدیک ۸۰ درصد هزینه‌ها در بخش جاری یعنی حقوق، دستمزد و نظافت صرف می‌شود و ۲۰ درصد برای عمران ساخت و ساز و پروژه‌های عمرانی صرف می‌شود. اما چرا؟ به نظر من، چون در گذشته این تبیینی که مقام معظم رهبری هشدار داده بودند، رعایت نشده است.

وی با اشاره به ضرورت انتخاب درست گفت: در انتخابات که مهمترین ایستگاه تغییر و تحول در حاکمیت است، مردم باید با هوشیاری مشارکت داشته باشند و نقش معلمان بسیار حساس است. برای انتخابات که مردم باید سرنوشت خود را برای چهار تا هشت سال مشخص کنند، اطلاعات دم دستی می‌گیرند و مشارکت کمّی می‌شود اما باید به مشارکت کیفی نیز توجه کرد.

وی عنوان کرد: در اهواز در دوره‌های گذشته، عزیزانی به شهرداری و شورای شهر آمدند و هرکسی که عضو شد، تعدادی نیز با خودش به شهرداری آورده است. سهم عمرانی شهرداری اهواز به دلیل انباشت نیروی انسانی زیاد، کم شده است و بیشترین اعتبارات صرف هزینه‌های جاری می‌شود.

شهردار اهواز بیان کرد: از طرف دیگر روح تعهد در بازپرداخت و انجام تعهد، ضعیف است. اگر تسهیلات بانکی می‌گیریم و تعهدی داریم، هم آموزه‌های دینی و هم قانون الزام می‌کند که تعهد را اجرا کنیم. در اهواز در سال ۸۳  تسهیلات ۷ میلیارد تومانی بانکی گرفته شده است که آن را در سال گذشته با ۴۸۰ میلیارد تومان تسویه حساب کردیم. اگر این تسهیلات در طی سال‌ها تسویه شده بود با این پدیده مواجه نمی‌شدیم.

وی افزود: ضرر بعدی پرداخت نکردن تسهیلات این بود که قطار شهری اهواز از بقیه کلانشهرها عقب افتاده است. قطار شهری شیراز، اصفهان و تبریز همزمان با اهواز آغاز به کار کردند و خط سه و چهار قطار شهری آن‌ها در حال اجرا است اما خط یک اهواز با ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی، زمین‌گیر است، چرا؟ چون تسهیلات بانکی پرداخت نشده بود و اهواز در فهرست سیاه بانکی رفته بود و اوراق مشارکت توسعه و عمران که دولت برای پروژه‌های عمرانی در نظر گرفته بود، به اهواز تعلق نگرفت.

وی گفت: دولت بر اساس قانون جامع حمل و نقل، ۵۰ درصد در پروژه‌های حمل و نقلی مشارکت می‌کند و ۵۰ درصد توسط دولت به صورت اوراق بهادار پرداخت می‌شود و پیمانکار این اوراق را در بانک سرمایه‌گذاری می‌کند. پرداخت اقساط این اوراق بعد از چهار سال آغاز می‌شود که یک فرصت طلایی برای شهرداری است. با توجه به این که اهواز از این اوراق محروم بود اما خط یک قطار شهری آن سه شهر هر کدام با حدود یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد از سهم شهرداری افتتاح شد.

امینی با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه قطار شهری اهواز گفت: امروز برای تکمیل خط یک قطار شهری بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم؛ بودجه شهرداری ۸ هزار میلیارد تومان است که حدود ۶ و نیم میلیارد هزینه جاری است و تا چند سال بعد باید قطار شهری نداشته باشیم و آسفالت معابر این گونه باشد ؟

وی با اشاره به وضعیت آسفالت مناطق شهر یادآور شد: از ۲۰۰ میلیون متر مربع مساحت اهواز، ۳۰ میلیون متر مربع معبر است. ماده اصلی آسفالت قیر است و سم مهلک برای آن آب است. اگر بیش از دو ساعت آب روی آسفالت بماند آن را از بین می‌برد و ترک می‌خورد. اهواز، جزو ۱۰ نقطه ویژه دنیا است که شعاع تابش خورشید به آن، شرایط خاصی دارد در استان خوزستان حتی در آبادان و خرمشهر نیز این شرایط را نداریم. شهر اهواز به جز در یکی دو نقطه، شهر مسطحی است و بارش باران در آن کوتاه مدت و حجیم است. در سیل سال ۹۸، اهواز در ۴۵ دقیقه حدود ۷۰ میلیمتر بارندگی داشت.

شهردار اهواز گفت: کل شبکه فاضلاب و آب‌های سطحی شهر در ۲۴ ساعت ظرفیت ۴۰۰ هزار مترمکعب عبور آب و فاضلاب دارد. در بارش ۲۸ آبان‌ماه امسال ۶ میلیون متر مکعب بارندگی ایجاد شد. البته شهرداری نقاط آبگیری را شناسایی کرده و در بخشی به صورت ایستگاه پمپاژ تحت فشار و در بخشی به صورت لوله‌کشی و ثقلی، فرصت ماندآب را کاهش داده و میانگین ماندآب به کمتر از ۲۴ ساعت رسیده است در حالی که در گذشته تا یک هفته در برخی محلات شهر آب‌گرفتگی وجود داشت. خوشبختانه به جز در دو سه نقطه، مدت زمان ماندآب به ۱۲ تا ۱۵ ساعت رسیده است و تلاش می‌شود این مقدار نیز کاهش یابد.

وی افزود: برای آسفالت نیز برنامه چهار ساله داشتیم که در این مدت حداقل ۳۰ درصد معابری که وضعیت بدتری دارند را آسفالت کنیم. سال ۱۴۰۰، ۵۰۰ هزار متر مربع آسفالت شد، در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۱۰۰ هزار متر مربع و در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ نیز  یک و نیم میلیون متر مربع آسفالت شد. همچنین در شش ماهه دوم امسال باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع آسفالت و در سال آینده باید بیش از سه و نیم میلیون و در نیمه اول  سال ۱۴۰۴ نزدیک به دو میلیون متر مربع آسفالت شود تا وضعیت معابر اصلاح شود. همزمان پیاده‌روها نیز ترمیم می‌شوند.

شهردار اهواز ادامه داد: درباره فضای سبز، چرا درختان در وسط خیابان‌ها نظم و پیوستگی ندارند و چرا خشکیدگی داریم؟ به خاطر حجم زیاد هزینه جاری یکی از کارهای مغفول مانده یعنی ایجاد شبکه آب خام برای فضای سبز است. در دیگر شهرها شبکه لوله‌کشی در همه معابر ایجاد شده و به صورت اتوماتیک درختان در ساعت‌های مقرر آبیاری می‌شوند اما در اهواز درختان با تانکر و گاه با آب شرب آبیاری می‌شوند و در بعضی جاها هم مکانیزه است که خیلی کم است. اگر کارگر یا پیمانکاری به دلیل غفلت یا اهمیت ندادن یا لجبازی در تیرماه و با دمای ۵۰ درجه، درختان را آبیاری نکند، درخت خشک می‌شود.

وی عنوان کرد: راهکار این است که حق اهواز را از دولت مطالبه کنیم. هر آجری که بخواهد روی آجر قرار گیرد باید با مجوز شهرداری باشد زیرا در غیر این صورت عارضه ایجاد می‌شود و در قانون پیش‌بینی شده که عوارض ساختمانی و نوسازی را شورای شهر مصوب و شهرداری سهم را دریافت کند.

امینی گفت: دولت نیز اگر بخواهد ساختمانی بسازد باید پول عوارض را بدهد. در اهواز ساختمان‌های بسیار زیادی بدون پروانه ساختمانی ساخته شده است و در ازای آن وجهی به شهرداری پرداخت نشده است و دولت‌ها تکلیف دارند این را پرداخت کنند. در گذشته، این طرح وجود نداشت اما دولت آقای رئیسی تقبل کرده است که هر چه بدهی وجود دارد پرداخت کند و در این خصوص بیشترین طلبکاری در میان کلانشهرها، متعلق به اهواز است.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم این‌ها را ثبت سامانه‌ای کنیم و یکی یکی دریافت کنیم. اهواز در محاصره صنایع نفت و فولاد است و قانون عوارض آلایندگی نیز مغفول مانده است اما با شکایت شهرداری در دیوان عدالت اداری کار در این خصوص آغاز شده است و امیدواریم ادامه پیدا کند.

شهردار اهواز عنوان کرد: برای مقابله با فساد در شهرداری اهواز با کمک نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و شورای اسلامی شهر، تاکنون چند سامانه برای شفافیت شهرداری ایجاد کرده‌ایم که یکی از آن‌ها سامانه نیروی انسانی است. بدین ترتیب دست پیمانکاران کاملا از نیروها جدا شده است و امروز افتخار داریم که بگوییم بعد از ۲۸ ماه کار در شهرداری به تعداد انگشتان دست نیز نیرو به شهرداری وارد نکرده‌ایم؛ برخلاف دوره‌های گذشته که شاید در مدت مشابه بیش از یک هزار نفر نیرو وارد شده بودند.

وی افزود: “نه” گفتن در قبال اشتغال، کار بسیار سختی است اما در شهر اهواز باید مقاومت کنیم البته این “نه”، تلخی و دشمنی ایجاد می‌کند و نتیجه آن نوعی ولنگاری است که گاهی در فضای مجازی ایجاد می‌شود.

امینی با اشاره به طراحی چند سامانه برای شفافیت و جلوگیری از فساد مالی گفت: ایجاد سامانه شفافیت مالی از دیگر کارها است. در گذشته هر کس دسترسی بیشتری به مدیری داشت زودتر به پولش می‌رسید. در قرارداد با پیمانکاران عددی به عنوان تعدیل وجود دارد و به این دلیل که بخشی از پرداخت پول زمان‌بر می‌شود پس سود این کار نیز در نظر گرفته شده است. حالا اگر این تاریخ جلوتر بیاید، رانت و نقطه فساد ایجاد می‌شود که با سامانه شفافیت مالی فرآیند جلوگیری از آن تعریف شده است.

وی افزود: برای توسعه شهر، یکی از درآمدها تفکیک زمین است و به این دلیل، سامانه املاک شهرداری نیز ایجاد شده است. این نیز مورد جفا بود و به این دلیل سامانه در نظر گرفته شد.

شهردار اهواز گفت: در انتخاب مدیران، شرط اصلی سوابق روشن مخصوصا سلامت اقتصادی و اخلاقی است و داشتن روحیه جهادی و دانش فنی و روحیه خدمت به مردم فارغ از هر نوع جریان سیاسی با قومیتی برای ما مهم است زیرا در اهواز یکی از نعمت‌های بزرگ، رنگین‌کمان اقوام است و طبیعی است رقابت‌هایی باشد که اگر به حسادت تبدیل شود مانع از پیشرفت می‌شود اما در شهرداری بدون توجه به مرزهای سیاسی و قومیتی، افراد اضافه می‌شوند.

 

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=11399

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت