تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
1

شهرداری اهواز از دو سال پیش به شفافیت در معاملات ملزم شده است

  • کد خبر : 8439
  • ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - ۴:۰۹
عضو شورای شهر اهواز با اشاره به طرح کاهش اختیارات شهردار که از سوی برخی اعضا به عنوان شفافیت کار مطرح شده است، گفت: الزام شهرداری به شفافیت در معاملات بالای سقف معاملات جزئی در سامانه ستاد به صورت شفاف و ایجاد رقابت سالم در سراسر کشور اقدامی بود که در اسفندماه ۱۴۰۰ اجرایی شد.

سیاوش محمودی در نطق پیش از دستور خود در یکصد و سی و یکمین جلسه علنی شورای شهر اهواز که با موضوع کاهش اختیارات شهردار برگزار شد، با قرائت بیانه‌ای در مورد اتفاقات اخیر در فسطین و تبریک هفته نیروی انتظامی، در خصوص دستورکار این جلسه به عنوان مخالف طرح اظهار کرد: بنده در دو سال گذشته همواره بر وحدت، انسجام و هم‌افزایی تاکید داشتم و راه خدمت به مردم شریف اهواز را در سایه وحدت و ثبات در مدیریت و خدمت صادقانه جهادی و انقلابی دانسته و می‌دانم.

وی افزود: در فضای صداقت، رفاقت و آرامش است که می‌توانیم خدمات شایسته‌ای به مردم داشته باشیم. در این دو سال با همراهی اعضای شورا، شهردار و مدیران شهری خدمت‌رسانی و اقدامات بسیار خوبی در حوزه‌های ملی، عمرانی، خدماتی، حمل و نقل و ترافیک، شهرسازی و فرهنگی انجام شده است که محصول این اقدامات در سال‌های بعد به ثمر خواهد نشست.

عضو شورای شهر اهواز گفت: اقداماتی که در حوزه اصلاح ساختارها، هوشمندسازی، مکانیزه کردن، توانمندسازی تجهیزاتی و شفافیت انجام شده است می‌تواند زمینه شایسته‌تری برای خدمت‌رسانی به همشهریان فراهم کند.

محمودی با اشاره به برخی فعالیت‌های انجام شده در این مدت بیان کرد: امروز موضوع شفافیت، دغدغه برخی از همکاران است که زیرساخت‌های اولیه فراهم‌شده در این خصوص نشان از فعالیت در این زمینه است. استقرار سامانه سیگما شامل مدیریت پروژه، بودجه، قراردادها و صورت وضعیت‌ها به صورت آنلاین و برخط، زمینه‌ساز شفافیت مالی و اطلاعاتی است که بخش‌هایی از آن در حال بهره‌برداری و سایر بخش‌ها در حال تکمیل شدن است.

وی افزود: سامانه مدیریت سرمایه انسانی که نظم و انضباط اداری و مالی را حاکم می‌کند در حوزه‌های نیروهای قراردادی، پیمانی و رسمی مستقر شده و در حال بهره‌برداری است.

عضو شورای شهر اهواز گفت: امروز باید تمرکز شورای شهر بر استمرار این سامانه برای احقاق حقوق نیروهای حجمی و پیمانکاری و جلوگیری از زیاده‌خواهی برخی پیمانکاران باشد و قطعا انتظار ما در حوزه معاونت‌های برنامه‌ریزی و خدمات شهری شهرداری خواهد بود.

محمودی ادامه داد: الزام شهرداری به شفافیت در معاملات بالای سقف معاملات جزئی در سامانه ستاد به صورت شفاف و ایجاد رقابت سالم در سراسر کشور اقدامی بود که در اسفندماه ۱۴۰۰ اجرایی شد. امروز سامانه‌های مرتبط در حوزه حمل و نقل و خدمات شهری از رانت و فرار منابع جلوگیری و زمینه خدمت‌رسانی سالم را فراهم کرده است.

وی عنوان کرد: مقایسه‌ای انجام دادم که شاید برای برخی خوشایند نباشد اما دلسوزان و کسانی که دنبال حقیقت هستند می‌توانند بروند این موارد را در سایر بخش‌های شهرداری مقایسه کنند. مستندات، امکانات و مدارک در سه سازمان شهرداری قابل بررسی و صحت‌سنجی هستند.

عضو شورای شهر اهواز گفت: در سال ۱۴۰۰، سازمان خدمات موتوری شهرداری اهواز تنها هشت دستگاه ماشین‌آلات فعال داشت اما امروز با تعمیر و بازسازی کامل ۴۵ دستگاه رها شده در سازمان‌ها و مناطق و خرید ۴۳ دستگاه ماشین‌آلات جدید، با ۸۸ دستگاه در حال خدمت‌رسانی است.

وی عنوان کرد: در سازمان عمران شهرداری تنها ۱۲ دستگاه فعال و یک کارخانه تولید آسفالت وجود داشت اما اکنون ۲۵ دستگاه فعال، دو کارخانه تولید آسفالت، یک کارخانه تولید قطعات بتنی و کارخانه بچینگ بتن در حال فعالیت هستند.  

محمودی بیان کرد: در سال‌های گذشته دغدغه مدیران شهری و مدیران سازمان مدیریت پسماند، صرفا خاموش کردن آتش و دود در سایت صفیره بود و شاهد دفع غیر بهداشتی و نبود سلول در این سایت بودیم اما امروز یک سلول این سازمان در حال بهره‌برداری است و دفع به صورت بهداشتی انجام می‌شود و سلول شماره سه در حال احداث است. کارخانه تفکیک از مبداء هم در حال بهره‌برداری است. عملیات اجرایی کارخانه تولید کود کمپوست نیز آغاز شده است.

وی افزود: انتظار می‌رود همه مسئولان، مدیران و دلسوزان از این اقدامات حمایت کنند و از شهر پشتیبانی داشته باشند تا اقدامات بیشتری برای خدمت‌رسانی به مردم انجام شود. با توجه به افزایش دو برابری تولید آسفالت در سازمان عمران، خرید تجهیزات و همت پیمانکاران آسفالت، مطالبه جدی ما از شهرداری این است که تا پایان امسال ۳.۵ میلیون متر مربع از معابر آسفالت شهر آسفالت شود که این کار رقمی بالغ یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.

محمودی بیان کرد: همچنین پارکینگ طالقانی اهواز با ظرفیت ۴۰۰ خودرو و ساختمان شهرداری اهواز باید تا پایان امسال به بهره‌برداری برسند. با تامین منابع مالی می‌توانیم نسبت به تکمیل پروژه‌های محرومیت‌زدایی در مناطق کم برخوردار اهواز اقدام کنیم و حداقل ۴۰۰ میلیارد تومان کار عمرانی را به بهره‌برداری برسانیم.

عضو شورای شهر اهواز گفت: مردادماه امسال تقاطع جمهوری کلنگ‌زنی شد و برای اجرای آن ۹ ماه زمان تعیین شد اما از پیمانکار گله دارم و باید حداقل تجهیز کارگاه انجام می‌شد. با توجه به گذشت دو ماه و نیم از این فرصت، انتظار حداقل ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی را داشتیم.

محمودی بیان کرد: سال‌ها در حوزه باززنده‌سازی کارون کار مطالعات و طراحی انجام نشده بود اما در این دوره کار مطالعات و طراحی و برآورد ۱۰۵ هکتار انجام شد. قراردادی آماده و توافق‌نامه بسته خواهد شد و انتظار می‌رود در یکی دو هفته آینده کلنگ‌زنی در غرب اهواز با مساحتی بالغ بر ۱۵ هکتار انجام شود.

وی عنوان کرد: در این دوره کار مطالعات و طراحی ورودی‌های اهواز به طول ۱۶ کیلومتر انجام شد و انتظار می‌رود در یک ماه آینده عملیات اجرایی آن آغاز شود.

عضو شورای شهر اهواز گفت: در حوزه حمل و نقل نیز قرارداد ایجاد ایستگاه‌ها و خطوط بی‌آرتی منعقد شده است و در حال تجهیز کارگاه هستیم و این پروژه با رقمی بالغ بر ۸۵ میلیارد تومان اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود با انعقاد قرارداد بزرگ حوزه حمل و نقل با رقمی بالغ بر یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان، خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس، ۱۰۰ دستگاه میدل باس و ۱۵ دستگاه اتوبوس بی‌آرتی انجام شود.

محمودی افزود: ۵۰ ون نیز خریداری شده که ۲۴ دستگاه از این تعداد وارد اهواز شده است و انتظار می‌رود در مناطق محروم شهر به کارگیری شوند.

عضو شورای شهر اهواز با مطرح کردن سوالاتی از مدیران خوزستان تصریح کرد: چرا شرکت‌ها و سازمان‌های خدماتی مانند آّب، برق و گاز تبصره ۲ ماده ۲ قانون درآمدهای پایدار مصوب ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی را تمکین نمی‌کنند؟ چه کسی مسئول اجرای این قانون در استان خوزستان است و باید این شرکت‌ها را ملزم به اجرای این قانون کند؟

وی با بیان اینکه معارضان دو پروژه شهید کجباف و تقاطع جمهوری مربوط به مساله برق است، گفت: در سال ۹۲ کارگروه کمربند سبز اهواز نیز در استانداری تشکیل شد و قرار بود ۷۲ کیلومتر کمربند سبز به عنوان ریه تنفسی شهر در کنترل و کاهش آلودگی و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر مجاز ایجاد شود اما چه کسی در استان خوزستان باید پاسخگوی عدم اجرای این کمربند و عدم تمکین دستگاه‌ها و سازمان‌هایی باشد که به تعهدات خود عمل نمی‌کنند؟ در این خصوص تنها شهرداری اهواز بالغ بر ۸۰۰ هکتار به تعهدات خود عمل کرده است.

محمودی افزود: دریافت نشدن نیم درصد علی الحساب عوارض آلایندگی از سال ۱۴۰۰ تاکنون از شرکت‌های آلاینده بر عهده چه کسی است؟ بعد از ابلاغ سازمان امور مالیاتی در این خصوص، چرا سازمان امور مالیاتی استان خوزستان پاسخگو نیست؟

وی تصریح کرد: مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان تاکنون سری به منطقه مهدیس زده است؟ آیا در قبال مهدیس و دیگر محلات اطراف خود مسئولیتی ندارد؟ آیا عوارض آلایندگی خود را به اهواز پرداخت کرده است؟ مسئولیتی نسبت به مهدیس و مردم اهواز ندارد؟

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=8439

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت