تاریخ : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 28 April , 2024
2

سد گتوند تاکنون ۱۸ سیلاب را مهار کرده است

  • کد خبر : 10728
  • ۰۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۴
سد گتوند تاکنون ۱۸ سیلاب را مهار کرده است
مدیر بهره‌برداری سد و نیروگاه گتوند گفت: سد گتوند از زمان بهره‌برداری در سال ۱۳۹۰ تا کنون ۱۸ سیلاب را مهار کرده است که ۶ سیلاب آن در زمره سیلاب‌های بزرگی به شمار می‌رود که دبی آن‌ها بیش از ۲ هزار متر مکعب تا ۶ هزار مترمکعب در ثانیه بوده است.

فرهاد نادران روز یکشنبه در حاشیه بازدید از سد و نیروگاه گتوند اظهار کرد: سد گتوند از جمله سدهای شاخص با تولید انرژی سالانه بالایی است و با توجه به موقعیت استراتژیک می‌تواند سیلاب‌های حوضه آبریز خود را مهار کند.

وی افزود: این سد از انباشت آبی با ظرفیت بالا برخوردار است و ظرفیت خوبی در زمینه تامین آب کشاورزی، آب شرب پایین دست و تامین انرژی مورد نیاز شبکه دیسپاچینگ ملی دارد.

نادران با بیان اینکه نیروگاه گتوند از یک واحد هزار مگاوات و یک واحد ۶۴۰ مگاوات توسعه برخوردار است گفت: واحد یک هزار مگاواتی این نیروگاه از سال ۹۱ به بهره برداری رسیده که به خطوط شبکه برق سراسری کشور وصل است.

مدیر بهره‌برداری سد و نیروگاه گتوند ادامه داد: در واحد توسعه ۶۴۰ مگاوات نیز اقدامات زیربنایی انجام شده اما به خاطر مساله فاینانس هنوز این واحد اجرایی نشده است.

به گفته وی واحد هزار مگاواتی از موثرترین و کارآمدترین نیروگاه‌های برقابی کشور است که در شرایط پیک مصرف، به نگهداری و ثابت نگه داشتن برق کشور کمک شایانی می‌کند و متناسب با نیاز برق در ساعات مختلف واحدهای نیروگاه‌های مختلف بنا بر صلاحدید دیسپاچینگ وارد مدار می‌شود.

نادران با اشاره به اینکه نیروگاه سد به صورت دائم در مدار است خاطرنشان کرد: بخش عمده استفاده از این نیروگاه در بهار و تابستان و در زمان پیک مصرف است به همین دلیل تعمیر و اورهال واحدهای مختلف نیروگاه از نیمه دوم مهرماه و به صورت سالانه انجام می‌شود که هر کدام به صورت جداگانه حدودا ۴۵ روز طول می‌کشد.

رشد ۸۰ درصدی تولید برق در نیروگاه سد گتوند

مدیر بهره‌برداری سد و نیروگاه گتوند با اشاره به میزان تولید نیروگاه گفت: نیروگاه سد کارون در سال آبی ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ یک میلیون و ۹۰۰ هزار مگاوات ساعت برق و در سال آبی ۱۴۰۱ _ ۱۴۰۲ سه میلیون و ۹۰۰ هزار مگاوات ساعت برق تولید کرده که ۸۰ درصد افزایش تولید برق را نشان می‌دهد.

وی ظرفیت مخزن سد گتوند را پنج میلیارد و ۱۰۰ میلیون متر مکعب عنوان و تصریح کرد: میزان ذخیره آبی امسال با توجه به بارش‌های بالا دست به تراز چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون متر مکعب رسید اما هم اکنون حجم آب پشت سد سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب است و از آب ذخیره شده در جهت تولید انرژی و تامین آب پایین دست استفاده می‌شود.

نادران تاکید کرد: سد گتوند از زمان بهره‌برداری تاکنون در وضع اقتصادی جوامع پایین دست به ویژه کشاورزان نقش ویژه‌ای داشته و موجب شده بیشتر افراد این قشر به سمت کشت‌های پر سود مثل شلتوک روی بیاورند.

مدیر بهره‌برداری سد و نیروگاه گتوند با اشاره به تملک روستاهای اطراف سد گتوند گفت: همه زمین‌ها و املاک اطراف سد بدون مشکل از نظر قانونی، تملک شدند.

وی با اشاره به روستای تلخاب تاجدین در حاشیه سد گتوند اضافه کرد: در این روستا همه واحدها به جز یک ملک با سند دارای مشکل، تملک شده اما در زمانی که تراز مخزن سد پایین رفت برخی افراد سودجو در آنجا با جنس بلوک و آجر اقدام به خانه‌سازی جدید کردند که تاریخچه گوگل ارث (Google Earth) این موضوع را نشان می‌دهد.

نادران با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد مخزن سد پر است توضیح داد: از زمان بهره‌برداری سد گتوند تاکنون ۱۱۲ میلیارد متر مکعب آب کنترل شده است. متوسط آورد سالانه سد گتوند در این مقطع ۱۲ میلیارد متر مکعب است و هیچ سدی در ایران از چنین ظرفیتی برخوردار نیست.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=10728

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت