تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1
دستاوردی محیط‌زیستی در تکمیل زنجیره تولید صنعت نیشکر؛

«زغال زیستی» از باگاس نیشکر تولید شد

  • کد خبر : 5810
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۰
«زغال زیستی» از باگاس نیشکر تولید شد
کارخانه تولید زغال با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰۰ تُن در سال فعالیت می‌کند که با راه‌اندازی خط دوم تولید، این میزان به سه هزار تُن در سال خواهد رسید.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در راستای صیانت از محیط‌زیست و تکمیل زنجیره تولید، با استفاده از باگاس نیشکر «زغال زیستی» تولید می‌کند.

به گزارش بهین خبر و به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، مدیرعامل کشت و صنعت نیشکر امام خمینی‌(ره) این خبر را اعلام کرد و آن را دستاوردی محیط‌زیستی در تکمیل زنجیره تولید و ایجاد ارزش افزوده برشمرد.

محمدرضا عصاره‌نژاد به ظرفیت تولید این کارخانه اشاره کرد و گفت، ‌هم‌اکنون، کارخانه تولید زغال با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰۰ تُن در سال فعالیت می‌کند که با راه‌اندازی خط دوم تولید، این میزان به سه هزار تُن در سال خواهد رسید.

وی در ادامه به بازار مصرف این زغال‌های زیستی پرداخت و بیان کرد، با توجه به مرغوبیت زغال تولید شده از باگاس نیشکر، در کنار ارسال به استان‌های دیگر، به کشورهایی همچون ترکیه و عراق نیز صادر می‌شود.

به گفته مدیرعامل این شرکت، کارخانه زغال بریکت، ضمن ایجاد اشتغال، از آسیب‌های محیط‌زیستی ناشی از سوختن باگاس هم جلوگیری کرده و آن را به محصولی زیستی با ارزش افزوده مناسب تبدیل کرده است.

کارخانه‌ای دومنظوره برای استفاده از باگاس و ضایعات اکالیپتوس

عصاره‌نژاد ادامه داد، کارخانه تولید زغال دو منظوره است و علاوه بر استفاده از ماده اولیه باگاس، از شاخ و برگ درختان اکالیپتوس نیز استفاده می‌کند و بازمانده ضایعات این درخت در کارخانه تولید «اسانس» اکالیپتوس ، به مصرف این کارخانه خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، این محصول مرغوب نیشکری، حرارتی حدود سه برابر زغال چوب دارد و قیمتش هم نسبت به زغال چوب پایین‌تر است و حمل و نقل راحت‌تری نسبت به آن دارد.

وی در ادامه به طرح‌های توسعه‌ای کارخانه زغال هم اشاره کرد و گفت، راه‌اندازی خط تولید «کربن اکتیو» از دیگر طرح‌های توسعه‌ای است که پس از مطالعات اولیه، راه‌اندازی می‌شود.

در حال حاضر، طرح‌های مختلفی در حوزه صنایع پایین‌دستی صنعت نیشکر در حال انجام است. کارخانه کود فسفاته، کارخانه خوراک دام دعبل خزاعی، کارخانه تولید کاغذ سلمان فارسی، کارخانه تولید اسانس اکالیپتوس و… از پروژه‌های است که به منظور صیانت از محیط زیست، ایجاد اشتغال و تکمیل زنجیره تولید در حال تکمیل و راه‌اندازی است.

نیشکر تنها محصولی است که دورریز ندارد و باگاس باقیمانده فیبری از ساقه نیشکر در تولید کاغذ، ام دی اف، نئوپان و خوراک دام، زغال و… کاربرد دارد.

حفظ محیط زیست، جلوگیری از برداشت بی‌رویه‌ و تخریب جنگل‌ها، جلوگیری از قطع سالانه‌ حداقل ۶ میلیون اصله درخت از تاثیرات استفاده از پسماند نیشکر در تولید محصولات جانبی است.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=5810

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت