تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1
معاون وزیر جهاد کشاورزی خبر داد

زراعت چوب در بیش از ۱۱۵ هزار هکتار اراضی کشور تاکنون

  • کد خبر : 10859
  • ۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
زراعت چوب در بیش از ۱۱۵ هزار هکتار اراضی کشور تاکنون
معاون وزیر جهاد کشاورزی از انجام زراعت چوب در حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار هکتار عرصه در کشور تاکنون خبر داد.

عباسعلی نوبخت در همایش ملی زراعت چوب که امروز (۸ آذرماه) در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری، در کل کشور از سنوات گذشته تا به حال حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار هکتار عرصه داریم که در آن زراعت چوب انجام شده است.

وی افزود: با توجه به دستور اجرای طرح کاشت مردمی یک میلیارد درخت از شهریورماه سال گذشته و از آنجا که ۱۵ اسفندماه سال گذشته نیز مقام معظم رهبری فرمودند هر ایرانی باید سه درخت بکارد؛ وزارت جهاد کشاورزی توانسته است ۲۴۸ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نهال تولید کند که جای تقدیر دو تشکر دارد. در این راستا، مردم و به ویژه بانوان در برخی مناطق به صورت خودجوش توانسته‌اند هر خانه روستایی را تبدیل به نهالستان کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، اهداف مختلفی دنبال می‌شود از جمله احیا و غنی‌سازی عرصه‌ها و افزایش سرانه فضای سبز و زراعت چوب.

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی زراعت چوب عنوان کرد: بر اساس مطالعاتی که از قبل انجام شده است، استان خوزستان در این خصوص ظرفیت دارد و عرصه‌های بسیار مستعدی دارد و دانشگاه کشاورزی خوزستان، صنایع، استانداری و منابع طبیعی استان خوزستان در این خصوص بسیار خوب کار کرده‌اند.

نوبخت ادامه داد: سهم استان خوزستان حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون اصله نهال است که باید در مدت چهار سال تولید کند. همچنین یک هزار و ۵۰۰ هکتار عرصه برای زراعت چوب در خوزستان در نظر گرفته است.

وی گفت: در سطح ملی با وزارت آموزش و پرورش تفاهم‌نامه داریم و روز شنبه، آغاز رسمی طرح کاشت نهال است و با حضور وزیر آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی در یکی از مدارس استان تهران آغاز به کار خواهد کرد. در این طرح دانش‌آموزان تشویق می‌شوند و مدارسی که ظرفیت تولید نهال دارند به نهالستان تبدیل می‌شوند. دانش‌آموزان، تشکیل‌دهندگان هیات دولت و تمام قوا در آینده هستند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خطاب به دانشجویان عنوان کرد: اگر خودباوری داشته باشید، مسائل کارشناسی را در تمام مراحل زندگی سرلوحه قرار دهید با یاری  خدا می‌توانید ایران را بهتر از ما بسازید.

وی با اشاره به شرایط اراضی و طبیعت کشور افزود: ایران دارای ۱۶۵ میلیون هکتار است اما از این میزان، ۱۲۵ میلیون هکتار در قلمرو  فرسایش آبی و حدود ۳۰ میلیون هکتار نیز در قلمرو فرسایش بادی قرار دارد. همچنین ۱۱ اقلیم از ۱۳ دنیا و پنج منطقه رویشی و بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ گونه گیاهی داریم که بیشترشان خواص دارویی دارند. گرم‌ترین نقطه دنیا، بزرگترین تپه ماسه‌ای دنیا و کوچکترین و بزرگترین پستاندار دنیا نیز در ایران وجود دارد. از نظر سازندهای زمین‌شناسی هم نقاطی داریم که در تمام جهان شاید یک یا دو نقطه مشابه داشته باشد.

نوبخت با تاکید بر اینکه باید برای زراعت چوب زمین در اختیار دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط گذاشته شود تا به خودباوری برسند، عنوان کرد: زراعت چوب باید تلفیقی بین صنعت و منابع طبیعی شود. صنایعی که چوب مواد اولیه و ثانویه آن‌ها است، تا حدود پنج شش سال پیش با ۵.۵ تا ۶ میلیون مترمکعب چوب کار می‌کردند و در سال ۹۹ با ۹ میلیون و در ۱۴۰۱ با ۱۱ تا ۱۲ میلیون مترمکعب چوب کار کرده‌اند و اگر با تمام ظرفیت اسمی خود کار کنند به حدود ۱۶ میلیون مترمکعب چوب و فرآورده‌های چوبی نیاز داریم.

وی با اشاره به مزایای زراعت چوب گفت: این زراعت ریسک‌ کمی دارد و مشتری آن همیشه وجود دارد. بر اساس آخرین بررسی‌های انجام‌شده توسط معاونت امور جنگل‌ها، حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار هکتار عرصه زراعت چوب داریم.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بیان کرد: در خوزستان نیز در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، ۲۹۰ هزار هکتار در نظر گرفته شده و کار بسیار بزرگی در حال انجام است و قابل تقدیر است. البته این کار را شما دانشجویان باید انجام دهید.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های آبی و جنگی‌ در کشور عنوان کرد: هر هکتار جنگل‌های بلوط زاگرس به طور متوسط در سال یک هزار متر مکعب آب ذخیره و به تدریج آزاد می‌کند و دشت‌های خوزستان، فارس و بوشهر از این آب شیرین بهره می‌برند. در زاگرس سالانه ۶ میلیارد مترمکعب یعنی ۴۰ درصد آب کشور تولید می‌شود. همچنین هر هکتار از جنگل‌های شمال کشور که چهار عصر یخبندان نتوانسته است آن را از بین ببرد، هر سال یک هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب ذخیره می‌کند و سالانه ۳ میلیارد و ۶ میلیون مترمکعب آب در آن ذخیره می‌شود.

نوبخت ادامه داد: از آنجا که به این پوشش درختان و جنگل‌ها نیاز داریم، نمی‌توانیم از جنگل‌های خود برای صنعت بهره‌برداری کنیم بنابراین برای اینکه کشور در این زمینه روی پای خود بایستد، زراعت چوب از واجبات است.

وی بیان کرد: سالانه ۴۰۰ میلیارد مترمکعب بارش داریم؛ اگر این یک میلیارد درخت را در کویر بکاریم برای هر درختی که کاشته می‌شود ۲۰۰ لیتر نیاز است، یعنی  ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب نیاز است. چرا می‌گویند نمی‌توانیم؟ پس چرا پاکستان و ترکیه و اتیوپی و چین و عربستان چندین میلیارد درخت در حال کاشت دارند؟ چرا به ما می‌گویند که کشور  خشک و نیمه خشک و در حال فنا شدن هستیم؟ می‌شود کار کرد و ما باید به اساتید خود اطمینان کنیم.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=10859

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت