تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
1
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد

روش آموزش ابتدایی باید از حالت سنتی جدا شود

  • کد خبر : 11297
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۰
روش آموزش ابتدایی باید از حالت سنتی جدا شود
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش ابتدایی خیلی درگیر کلیشه‌ها است‌ و همچنان روش تدریس معلم روش سخنرانی است، گفت: روش آموزشی باید از این حالت سنتی جدا شود و به سمت شایسته‌محوری پیش برود و در این خصوص معلم باید آموزش ببیند.

معصومه نجفی پازوکی در حاشیه نشست با معاونان آموزشی آموزش و پرورش خوزستان که امروز (۱۵ آذرماه) برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان خوزستان یکی از استان‌های پهناور با ۴۰ منطقه آموزشی است و قطعا پیچیدگی خودش را دارد و اگر بخواهیم نتیجه برنامه‌های خود را در استان ببینیم باید به صورت میدانی با همکاران گفت‌وگو و چالش‌ها را بررسی کنیم و آن‌ها را برطرف و در جهت اشاعه رویکرد آموزش ابتدایی، جلساتی را برگزار کنیم.

وی افزود: امروز برنامه روز بدون کیف در استان خوزستان اجرا شد؛ این طرح موضوع مهم و قطعه‌ای از پازل تغییر رویکرد در آموزش و پرورش است تا معلمان یاد بگیرند که اگر کتاب هم نباشد چگونه موقعیت یادگیری را خلق کنند.

نجفی پازوکی گفت: با معاونان آموزش ابتدایی جلسه‌ای برگزار شد. متاسفانه آموزش ابتدایی خیلی درگیر کلیشه‌ها است‌ و همچنان روش تدریس معلم روش سخنرانی است و با اینکه صحبت شده که حافظه‌محوری و دانش‌محوری نباشد اما همچنان فضای آموزشی به شیوه قبل اداره می‌شود بنابراین باید جریان‌سازی کرد و در این خصوص، گفت‌وگو به صورت حضوری با همکاران می‌تواند کمک‌کننده باشد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در خوزستان ۱۰ هزار معلم شبکه‌سازی شده‌اند و گفت‌وگوی آموزشی جدیدی را مطرح می‌کنند. در مناطق آموزشی استان خوزستان از ۲ هزار دانش‌آموز تا ۵۰ هزار دانش‌آموز ابتدایی در هر منطقه داشته‌ایم و این تنوع، چالش‌هایی دارد.

وی ادامه داد: در خصوص دانش‌آموزان کوچ‌رو از استان همدان که حدود یک هزار نفر هستند، گویی استان خوزستان باید همه مشکلات آن دانش‌آموزان را از تامین نیروی انسانی تا دیگر چالش‌ها بر عهده بگیرد. بر اساس آیین‌نامه کلاس‌های عشایری، آن‌ها در آمار دانش‌آموزان همدان هستند بنابراین همدان باید همراه با دانش‌آموزان معلم بفرستد زیرا آغاز آموزش نیز در استان همدان است و بعد به خوزستان کوچ می‌کنند. ظاهر این مسأله به مدت چندین سال چالش بوده است.

نجفی پازوکی گفت: سند راهبردی آموزش ابتدایی مربوط به سال ۹۰ بود و سال ۹۴ ویرایش جدیدی داشت اما اکنون سند جدیدی به عنوان نقشه راه داریم. در این سند سعی کرده‌ایم نظام آموزشی  عملیاتی و واقعی برای آموزش ابتدایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: روش آموزشی باید از این حالت سنتی جدا شود و به سمت شایسته‌محوری پیش برود و در این خصوص معلم باید آموزش ببیند. در ارزشیابی و استفاده از فناوری باید مسیر خود را به روز کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش افزود: برنامه‌ها براساس این نقشه راه است و بخش عمده آن توانمندسازی و شبکه‌سازی معلمان است البته منظور این نیست که دوره آموزشی ۱۰، ۲۰ ساعته ارایه دهیم بلکه معلم دایم وارد حلقه‌های گفت‌وگو می‌شود. پیشنهاد نشست‌های ماهانه داده‌ایم و در صورت اجرا، می‌توانیم از کلیشه‌های آموزش ابتدایی که سال‌ها عادت رایج غلط شده است، جدا شویم.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=11297

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت