تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0
سرپرست سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز خبر داد

رشد کمتر از ۳ درصدی نوسازی شهری اهواز در ۱۰ سال اخیر

  • کد خبر : 11932
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۵:۱۴
رشد کمتر از ۳ درصدی نوسازی شهری اهواز در ۱۰ سال اخیر
سرپرست سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز گفت: در رنج نرمال باید سالانه ۱۰ درصد نوسازی شود اما متاسفانه در ۱۰ سال اخیر رشد نوسازی در اهواز کمتر از ۳ درصد بوده است و این مساله، نقش دستگاه‌های مختلف در این زمینه را بیشتر نشان می‌دهد.

سید نوراله موسوی در نخستین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در رفع موانع صنعت ساخت و ساز کشور که در موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی خوزستان در اهواز برگزار شد، با اشاره به وضعیت معماری اسلامی ایرانی و حرکت به سمت معماری کلاسیک و آپارتمان سازی اظهار کرد: اهواز ۱۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۳ هزار هکتار از این میزان در حوزه بازآفرینی شهری قرار دارد و نصف جمعیت اهواز در این ۳ هزار هکتار ساکن هستند.

وی افزود: حدود ۷ درصد مردم خوزستان در سکونتگاه‌های غیررسمی ساکن هستند که در آمار جدید این رقم بیشتر می ‌شود. مساحت سکونتگاه‌های غیررسمی اهواز یک هزار و ۵۰۰ هکتار است و خوزستان جایگاه اول یا دوم کشور را از این نظر دارد که این شرایط جای تاسف دارد.

سرپرست سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز گفت: در رنج نرمال باید سالانه ۱۰ درصد نوسازی شود اما متاسفانه در ۱۰ سال اخیر رشد نوسازی در اهواز کمتر از ۳ درصد بوده است و این مساله، نقش دستگاه‌های مختلف  در این زمینه را بیشتر نشان می‌دهد.

موسوی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساخت و ساز بسیار ضروری است، گفت: در حال حاضر ساخت یک خانه یک طبقه حدود شش ماه طول می‌کشد. اخذ مجوز پروانه ساخت در شهرداری اهواز بیش از یک ماه و تهیه نقشه‌ها در سازمان نظام مهندسی نیز بیش از یک ماه زمان می‌برد.

وی عنوان کرد: این مسائل نشان می‌دهد که باید بازنگری جدی در رفتار بین سازمانی و بوروکراسی اداری ایجاد شود. شهرداری اهواز در این خصوص اقدامات خوبی مانند تهیه بسته تشویقی شهرسازان در بافت‌های هدف انجام داده است اما این اقدامات کافی نیست و باید در حوزه نظام مهندسی نیز مشوق‌هایی برای مهندسان برای نظارت بر این حوزه‌ها داشته باشیم تا رشد نوسازی سریعتر شود.

سرپرست سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز گفت: اگر رشد نوسازی با این فرمان ادامه یابد. یعنی هر ۱۰ سال ۳ درصد نوسازی شود، نوسازی ۳ هزار بافت‌های فرسوده‌ای که داریم بیش از ۳۰۰ سال طول می‌کشد.

موسوی تصریح کرد: بنابراین با این روند ممکن است در دهه‌های آینده شاهد فاجعه شهرسازی باشیم. این مساله نقش برگزاری این همایش‌ها را پررنگ‌تر می‌کند تا بدانیم چگونه جامعه مهندسان، صنعت و دانشگاه را به نهادهای دولتی متصل کنیم تا یاری‌رسان دستگاه‌های اجرایی باشند.

هدایت‌الله زارع‌زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز نیز در این کنفرانس گفت: پرداختن به موضوعات فنی در تغییر نگرش و نگاه فعالان حوزه صنعت ساختمان یا دانشجویان رشته‌های مربتط تاثیرگذار است‌. همچنین با آخرین دستاوردها، یافته‌ها و تکنولوژی‌ها آشنا می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم درس گرفتن از گذشته و نگاه به آینده افزود: در جهانی که تکنولوژی در آن با سرعت پیشرفت می‌کند و مواد و متریال جدید و مختلف وارد عرصه‌های صنعت می‌شود، برخورد و نگاه و تصمیمات ما برای آینده بسیار مهم است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز با اشاره به اصول ساخت و سازهای قدیم، گفت: در کدام ساخت و ساز و مبانی شهرسازی قدیم مباحث دفع آب‌های سطحی و خشکسالی دیده نشده است؟ چند هزار سال پیش در خشک‌ترین مناطق این کشور با احداث قنات، آب و آبادانی را به آنجا آوردند و کشت و زرع را توسعه دادند.

وی افزود: در مناطقی که مصالح مناسبی وجود نداشت با پخت خشت خام، مصالح مقاوم تولید و استحکام بنا برای شروندان عصر خود ایجاد کردند.

زارع‌زاده بیان کرد: وقتی به مبانی شهرسازی هزاران سال پیش نگاه می‌شود می‌بینیم برای همه مواردی که امروز از آن‌ها به عنوان پدافند غیرعامل و ملاحظات ایمنی ساختمان یاد می‌شود، در زمان قحطی، سیل، خشکسالی و جنگ پیش‌بینی داشتند که در مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان، تلاش می‌شود به این مبانی و الزامات برسیم.

وی عنوان کرد: در این همایش در کنار همه مباحث علمی باید نقش انجمن سازندگان و فعالان حوزه ساخت و ساز را ببینیم و با دغدغه‌ها و مشکلات این افراد در اجرا هم آشنا شویم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اهواز گفت: در این بخش اگر در سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری، اجرای قانون و مسائل فنی اعمال شود و همه اهداف و برنامه‌ها تحت تاثیر آن قرار بگیرند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=11932

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت