ابوالقاسم محبوبی در یکصد و سیامین جلسه علنی شورای شهر اهواز که امروز (۲۹ شهریورماه) برگزار شد، در خصوص موضوع خرید اوراق مشارکت قطار شهری اهواز اظهار کرد: کار پرونده قضایی قطار شهری اهواز در خصوص تایید فسخ قرارداد و خلع ید پیمانکار، از سال ۹۹ تا شهریورماه ۱۴۰۲ طول کشید و در روزهای اخیر رای قطعی دادگاه تجدید نظر صادر شد.
وی افزود: حکم دادگاه مبنی بر خلع ید پیمانکار صادر شده است و در مورد تایید فسخ، قرار عدم استماع صادر شد که در این خصوص باید تصمیمات لازم اتخاذ شود.
سرپرست سازمان قطار شهری اهواز گفت: به موازات اقدامات قضایی، یک سری مذاکرات با شرکتهای مختلف ذیصلاح که توانایی تکمیل خط یک قطار شهری را دارند، انجام شده است اما با توجه به تفاهمنامهای که در سال ۹۹ با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) صادر شد بیشترین تمرکز با این قرارگاه است که به دلیل تعیین تکلیف نشدن پیمانکار قبلی، معذوراتی داشتند و با احتیاط با این قضیه برخورد میکردند.
وی افزود: با توجه به رای اخیر دادگاه، مذاکرهای با دوستان قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) داشتیم و قرار شد رای را برای آنها توضیح دهیم تا مذاکرات جدی برای تکمیل و احداث باقیمانده خط یک قطار شهری اهواز آغاز شود.
محبوبی با اشاره به حضور شهردار اهواز در تهران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)، گفت: فاز یک و دو خط یک قطار شهری اهواز از میدان فرودگاه شروع میشود و تا میدان ساعت ادامه دارد. این مسیر ۱۱ ایستگاه و ۱۱.۵ کیلومتر طول دارد و ۵۰ درصد از خط یک در این مسیر تعریف شده است.
سرپرست سازمان قطار شهری اهواز گفت: با توجه به ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی در این محدوده از خط یک قطار شهری، برای تکمیل دو فاز خط یک قطار شهری اهواز، ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که این اعتبار باید در بازه زمانی سه ساله جذب شود.
وی افزود: در گام نخست ۳ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت از وزارت کشور درخواست شده است که وزیر کشور گفته بود تا تعیین تکلیف وضعیت حقوقی این پروژه اعتباری به آن اختصاص داده نمیشود اما اکنون تعیین تکلیف شده است و باید هر چه زودتر تکلیف این پروژه روشن شود و هر چه زودتر عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.
محبوبی عنوان کرد: آغاز عملیات اجرایی، یک سری الزامات از جمله تکمیل مطالعات و کارهای مهندسی دارد که در حال برنامهریزی هستیم تا در موعد مقرر این کارها انجام شوند.
وی افزود: از سال ۹۵ تلاشهای زیادی برای دریافت اوراق مشارکت و تزریق آن به پروژه قطار شهری اهواز انجام شد اما فرصتها را از دست دادیم و این کار محقق نشد در نتیجه زیانهای قابل توجهی به پروژه و شهر وارد شد. هر سالی که اوراق مشارکت دریافت شود، نسبت به سال آینده جلو خواهیم بود.
منبع: ایسنا