تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
1
معاون حفاظت محیط زیست خوزستان عنوان کرد

تکلیف شهرداری‌های خوزستان برای همکاری در جمع‌آوری زباله‌ها از محیط زیست

  • کد خبر : 12889
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۴:۵۸
تکلیف شهرداری‌های خوزستان برای همکاری در جمع‌آوری زباله‌ها از محیط زیست
معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به تکلیف شهرداری‌های خوزستان برای همکاری در اجرای طرح خوزستان پاکیزه و جمع‌آوری زباله‌ها از شهرها و محیط زیست گفت: باید همه در کنار هم خوزستان را به استان پایلوت کشور در پاکسازی و نظافت عمومی و مدیریت اصولی پسماندها تبدیل کنیم.

فرهاد قلی‌نژاد در آیین آغاز اجرای طرح خوزستان پاک که در شوشتر برگزار شد، اظهار کرد: خوزستان چالش‌های فراوانی در زمینه آلودگی هوا و محیط زیست دارد. اگر بعد از بارندگی‌هایی که هفته گذشته رخ داد، امروز داده‌ها را بررسی کنیم می‌بینیم متاسفانه ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در برخی نقاط خوزستان باز هم میزان آلاینده‌ها را بیشتر از استانداردها نشان می‌دهند. بنابراین اگر از هم‌اکنون چاره‌ای اندیشیده نشود و به فکر جلوگیری از تخریب محیط زیست نباشیم، در آینده نزدیک هوای شهرهای شمالی خوزستان را هم که امروز هوا و طبیعت خوبی دارند از دست خواهیم داد.

وی افزود: باید در کنار هم برای محیط زیست‌مان بیندیشیم و راهکارها تبیین شوند. البته باید توجه شود تدوین و اجرای این راهکارها به تنهایی توسط سازمان حفاظت محیط زیست عملی نخواهد شد و برای اجرای آن نیازمند همکاری مردم و سایر مسئولان هستیم.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: محیط زیست زیربنای توسعه است و فرهنگ زیست محیطی باید تقویت شود. اگر محیط زیست نباشد هیچ توسعه و رفاهی برای بشر امکان‌پذیر نیست. اگر کیفیت آب، هوا و خاک به گونه‎‌ای تغییر کند که امکان استفاده قبلی از آن مهیا نباشد یا رفاه و آسایش انسان در خطر قرار بگیرد، آلودگی رخ داده است. به طور مثال اگر نتوانیم از هوا و آب برای نوشیدن استفاده کنیم، سد بسازیم و آب رودخانه‌ها را شور کنیم و بگوییم به جای آن، آب را از جای دیگر انتقال می‌دهیم به معنای این است که آلودگی اتفاق افتاده است و نعمت خداوند را از دسترس بشر خارج کرده‌ایم.

وی ادامه داد: آلودگی محیط زیست یکی از گناهان است و در دین مبین اسلام بسیار به آن اشاره شده است. طبق اصل پنجاهم قانون اساسی هر گونه تخریب محیط زیست در کشورمان حتی برای توسعه اقتصادی ممنوع است زیرا تخریب محیط زیست یک خسارت اقتصادی بزرگ در کشور است.

قلی‌نژاد با اشاره به اجرای طرح خوزستان پاکیزه عنوان کرد: طرحی که امروز در دستور کار داریم مربوط به یکی از چالش‌های محیط زیست خوزستان است. همه از اینکه چرا وضعیت زباله در خوزستان به این شکل است گله‌مند هستیم. بسیاری از ورودی‌ها و خروجی‌های استان خوزستان منظرگاه و شرایطی دارند که زیبنده مردم خوزستان نیست، زباله‌ها در جاده‌ها دیده می‌شود و در بسیاری از موارد از عملکرد شهرداری‌ها در نظافت محله‌ها انتقاد داریم. آتش‌سوزی در محل دفع زباله‌ها در خوزستان نیز مورد انتقاد ما است.

وی بیان کرد: پاکیزگی شهرها و مناطق گردشگری زمانی محقق می‌شود که مردم همراه ما باشند. مردم باید این موضوع را از شهرداری‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست و متولیان این اماکن مطالبه کنند. زباله می‌تواند بازیافت شود و یک ثروت تلقی می‌شود اما در حال حاضر یک ماده خارجی است که موجب آلودگی آب، خاک و هوا می‌شود.

معاون محیط زیست انسانی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: باید همه در کنار هم خوزستان را به استان پایلوت کشور در پاکسازی و نظافت عمومی و مدیریت اصولی پسماندها تبدیل کنیم.

وی بیان کرد: به این منظور طرح خوزستان پاکیزه امسال در دستور کار قرار گرفت و مرحله نخست آن در مهرماه اجرا شد و مرحله دوم آن اکنون در حال اجرا است. زیبنده خوزستان نیست که ورودی شهرها، محل انباشت زباله باشد و باید رفع آن را از مدیران بخواهیم و فرهنگ مردم نیز باید ارتقا یابد. حق ما این است که استان عاری از زباله داشته باشیم.

قلی‌نژاد ادامه داد: همه شهرداری‌ها مکلف شده‌اند در این طرح همکاری کنند تا خوزستان را پاکسازی کنیم. البته این طرح تنها مربوط به نوروز نیست و مقرر شده است این طرح همیشه در خوزستان اجرا شود و علاوه بر آن کارهای آموزشی نیز انجام شوند. همچنین در قالب این طرح، طرح محله پاک را اجرا خواهیم کرد و فعلا در هر شهر در یکی دو محله آموزش‌های چهره به چهره انجام خواهد شد.

وی افزود: طرح تفکیک زباله از مبدأ باید در شهرها اجرا شود و به بازیافت پسماند فکر کنیم زیرا شهرهای خوزستان از این نظر بسیار عقب هستند.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=12889

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت