تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
1

تفسیر جامعه شناختی ضرب المثل های بختیاری

  • کد خبر : 11137
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۱۱
تفسیر جامعه شناختی ضرب المثل های بختیاری
امروزه که اکثر جوانان بی تفاوت از کنار پیشینه ی جامعه ای که از آن آمده اند میگذرند، نویسنده جوانی با گردآوری ضرب المثلهای ایلی شناخته شده سعی در زنده نگه داشتن فرهنگ سابق نموده است.

از هر جامعه ای سوابقی دارد که برای آن جامعه و بازماندگان و نسلهای آینده آن قابل توجه میباشد. منظور از این سوابق فرهنگ است. در این میان افرادی وجود دارند که علایق خاصی به شناخت جوامعی غیر از جامعه خود دارند و در همین جهت به تحقیق و مطالعه و پرس و جو در مورد سایر جوامع میپردازند. یکی از فرهنگهای غنی هر جامعه ای که بدون شک برای هر علاقه مندی که به دنبال شناخت آن فرهنگ است، ضرب المثلهای به کار رفته در آن جامعه به زبان و گویش خاص آن منطقه میباشد. کتابی که پیش رو دارید با نام «تفسیر جامعه شناختی ضرب المثلهای بختیاری» به نویسندگی «امیر علیزاده» به بررسی و تفسیر ضرب المثلهای  به کار رفته از گذشته در ایل بختیاری میپردازد.

نویسنده در این کتاب ابتدا در مورد قدمت و نقش ضرب المثل و سپس ضرب المثل در زبان و فرهنگ پارسی صحبت میکند. بعد از آن به ایل بختیاری پرداخته و قلمرو سکونت آن را عنوان میکند. سپس با گفتگو در مورد جامعه شناسی تفسیری، بحث را با بیان بخشی از ضرب المثلهای بختیاری و معانی و همچنین راهنمای آوا نگاری آنها ادامه میدهد.

این کتاب توسط «انتشارات ارشدان» به چاپ رسیده است و در اختیار علاقه مندان و فرهنگ دوستان قرار گرفته است.

یکی از ضرب المثلهای آورده شده در این کتاب:

اَورِشُم بوریک اِبو اَما نی بُره

awrešom borik ebu âmâ nibore

معنی: نخ ابریشم نازک میشود اما بریده نمیشود.

منظور: ممکن است فشار و ناملایمات فراوانی به افراد وارد شود اما آنها در مقابل سختیها استقامت و تحمل مینمایند تا مشکلات را پشت سر گذارند.

»این ضرب المثل جنبه اجتماعی برای افراد با اصالت و یا جسور را نیز دارد، همچنین جنبه روان شناختی و دادن انگیزه برای افراد در مواقع سختی از طرف بزرگان فامیل و پژوهندگان.«

درباره نویسنده:

امیر علیزاده در تاریخ بیست و یک فروردین هزار و سیصد و هفتاد متولد شد، او اکنون ساکن اهواز بوده و فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته ی جامعه شناسی از دانشگاه خوارزمی تهران میباشد و در شرکت لوله سازی شهر اهواز مشغول به کار  و البته در برخی از حوزه های فرهنگی و اجتماعی نیز فعالیت دارد. ایشان بر حسب علاقه ای که داشت در مجالس بزرگان ایل بختیاری حضور پیدا میکرد و از تجارب و فرهنگ آن بزرگان بهره میجست و در همین راستا موفق به جمع آوری ضرب المثلهای بختیاری شد که از دوران نوجوانی از پدر بزرگ خود شنیده بود و سپس موفق به چاپ کتاب حاضر شد. او هدف خود را در این باره علاقه به موضوعات این چنینی و ترویج فرهنگ ایل بختیاری عنوان میکند. همچنین وی کتاب خود را برای افراد علاقه مند به موضوعات فرهنگی و اجتماعی مناسب میداند. جدا از مبحث کتاب از امیر علیزاده سوال شد که به چه ورزشهایی علاقه دارد و او در پاسخ از فوتبال و بدنسازی نام برد.

علاقه مندان و مخاطبان میتوانند برای برقرای ارتباط با این مولف جوان از راههای ارتباطی زیر استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=11137

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت