تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
4

 تشریح آخرین وضعیت پروژه خط یک مترو اهواز در گفتگوی رئیس سازمان قطار شهری با رادیو شهر

  • کد خبر : 7832
  • ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۳:۴۷
 تشریح آخرین وضعیت پروژه خط یک مترو اهواز در گفتگوی رئیس سازمان قطار شهری با رادیو شهر
سرپرست سازمان قطار شهری اهواز بصورت حضوری در استودیو پخش زنده رادیو شهر، عملکرد و برنامه های آتی سازمان را برای شهروندان ارائه کرد.

به گزارش اداره ارتباطات سازمان قطار شهری اهواز ابوالقاسم محبوبی مهمان رادیو صدای شهر اهواز شد و به سوالات مجری برنامه در خصوص وضعیت پروژه قطار شهری اهواز پاسخ داد.

سرپرست سازمان قطار شهری اهواز صبح روز سه شنبه بصورت حضوری در استودیو پخش زنده رادیو شهر، عملکرد و برنامه های آتی سازمان را برای شهروندان ارائه کرد.

ابوالقاسم محبوبی ضمن عرض تبریک حلول ماه ربیع الاول به معرفی خط یک قطار شهری اهواز و تشریح آخرین وضعیت پروژه خط یک مترو اهواز به شهروندان پرداختند.

مطالعات طرح خط یک قطار شهری حدودا از سال ۱۳۸۰ شروع و تا سال ۸۱ مطالعات ترافیکی آن انجام شد، پس از آن مطالعات در شورای عالی ترافیک کشور مطرح شد که در نهایت خط یک قطار شهری اهواز به طول ۲۳ کیلومتر به تصویب شورای عالی ترافیک کشور رسید.

وی افزود: پس از تصویب خط یک در شورای عالی ترافیک کشور، مطالعات فاز اول و فاز دوم و تهیه اسناد مناقصه انجام شد که بر این اساس در سال ۱۳۸۴ مناقصه ای بین مناقصه گران داخلی و خارجی برگزار و پیمانکار طرح مشخص شد.

سرپرست سازمان قطار شهری اهواز بیان کرد: شرکت کیسون با مشارکت شرکت نورینکو چین به عنوان پیمانکار خط یک قطار شهری انتخاب و قرار داد بصورت EPC (مهندسی تدارکات ساخت به همراه فاینانس) بسته شد. پس از عقد قرارداد، عملیات اجرایی خط یک را در سال ۱۳۸۵ آغاز گردید..

محبوبی گفت: خط یک قطار شهری اهواز از شمال شرقی شهر اهواز از نیروگاه زرگان آغاز می‌شود، با عبور از بلوار پاسداران،میدان فرودگاه، میدان چهارشیر، میدان دروازه، مصلی امام خمینی، خیابان نادری و پس از آن با عبور از زیر رودخانه کارون، میدان ساعت و میدان دانشگاه در مسیر گلستان تا بیمارستان شهید بقایی امتداد پیدا می کند.

وی با بیان اینکه در طول این مسیر ۲۳ ایستگاه قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به مطالعاتی که توسط مشاورین فرانسوی انجام شد نحوه استقرار خط به این صورت است که خط به صورت کاملاً زیرزمینی با حفاری مکانیز دو تونل تعریف شده و ایستگاه‌های قطار شهری نیز به صورت زیرزمینی پیش بینی شده است.

سرپرست سازمان قطار شهری اهواز عنوان کرد:برای اینکه بتوانیم هرچه زودتر خط را به بهره‌برداری برسانیم آن را به چهار فاز تقسیم کرده ایم؛ فاز اول بطول حدود ۶.۸ کیلومتر با ۶ ایستگاه از میدان فرودگاه تا مصلی، فاز دوم با پوشش دهی ۴ ایستگاه از مصلی تا میدان پارک حجاب، فاز سوم دو بخش است یک بخش از پارک حجاب تا میدان کارگر و بخش دیگر از میدان کارگر تا بیمارستان شهید بقایی است، در نهایت فاز ۴ خط یک قطار شهری بطول۴.۲ کیلومتر مشتعل بر ۴ ایستگاه از میدان فرودگاه به سمت شمال ( نیروگاه برق زرگان) انجام خواهد شد.

محبوبی گفت: ایستگاه‌ها به صورت دو طبقه زیرزمینی به شیوه سکوی وسط یا تونل دوقلو است که یک تونل برای رفت و یک تونل برای برگشت و سکوی سوار و پیاده شدن مسافر در وسط ایستگاه قرار دارد.

وی ادامه داد: علی رغم اینکه از سال ۸۵ تا ۹۵ فاینانس طرح عملیاتی و فعال نشده بود، لیکن با استفاده از اعتباراتی داخلی که دولت و شهرداری به طرح تزریق ‌کردند عملیات احداث سازه‌های خط یک قطار شهری را آغاز گردید.

سرپرست سازمان قطار شهری اهواز اظهار کرد: در حال حاضر ۵۰۰ میلیار هزینه شده که حاصل آن سازه ۱۱ ایستگاه بطول حدود ۱۷ کیلومتر سرجمع دوتونل تمام شده است؛ یک تونل با عنوان تونل کارون که از زیر رودخانه ردشده از روبروی شرکت ملی حفاری که محل دپو قطارها است آغاز شده و ۹.۸ کیلومتر پیشرفت داشته است، تونل دیگر با عنوان تونل کرخه بطول ۷/۲ کیلومتر از میدان فرودگاه تا خیابان نادری روبروی پارکینگ کارون متوقف شده است.

مجبوبی با بیان اینکه از سال ۸۵ مشکلاتی بین کارفرما و پیمانکار ایجاد شد، تصریح کرد: متاسفانه از همان زمان پیمانکار به تعهدات قراردادی خود عمل نکرد و پروژه تقریباً به حالت رکود درآمد؛ کارفرما تلاش‌های زیادی انجام داد تا بتواند مجدد پروژه را فعال کند، جلسات مختلفی در حضور مقامات استانی و کشوری و با حضور پیمانکار گرفته شد که متاسفانه این جلسات بدلیل عدم تمکین پیمانکار به تعهدات خود نتیجه نداشت نهایتاً شهرداری اهواز برای پایان دادن به این رکود در خرداد ۱۳۹۹ قرارداد فی ما بین کارفرما و پیمانکار را فسخ کرد.

وی افزود: از آنجا به بعد متاسفانه پیمانکار به قرارداد تمکین نکرد و کارگاه‌ها را تحویل نداد، لاجرم کارفرما برای اینکه بتواند هرچه زودتر کارگاه‌های خود را فعال کند از طریق مراجع قضایی اقدام کرد.

سرانجام پس از طی مراحل مختلف قضایی در شهریور ماه امسال رای قطعی مبنی بر خلع ید پیمانکار از سوی دادگاه تجدید نظر استان صادر شد. محبوبی در خصوص فسخ قرار داد گفت برای موضوع فسخ قرار داد ، قراری از سوی دادگاه صادر شد که باید از طرف کارفرما تصمیم مناسبی اتخاذ شود.

ابوالقاسم محبوبی در خصوص چشم انداز پروژه گفت : بعد ازصدور رای قطعی مبنی بر خلع ید پیمانکار امیدواریم هرچه سریعتر کارگاه ها را ازپیمانکار تحویل گرفته و مقدمات کار با پیمانکار صاحب صلاحیت جدید را به سر انجام برسانیم

وی تاکید کرد تمرکز ما بر روی فاز اول و دوم خط یک است که از میدان فرودگاه تا میدان ساعت بطول ۱۱/۵ کیلومتر است که قریب به ده هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه لازم دارد مقدمات تامین منابع آن از طریق دولت (اوراق مشارکت ) انجام شده امیدواریم بتوانیم در سال ۱۴۰۲ سه هزار میلیارد تومن اوراق مشارکت برای خط یک قطار شهری جذب نمائیم.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=7832

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت