تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
1

تاکید بر شناسایی عوامل تصادفات جاده‌ای در خوزستان

  • کد خبر : 6839
  • ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶
رئیس کل دادگستری خوزستان خواستار شناسایی کلیه عوامل موثر بر تصادفات و سوانح جاده‌ای درون شهری و برون شهری شد و گفت: با شناسایی این عوامل است که می‌توان اقدامات پیشگیرانه متناسب در حفظ جان، سلامت و مال مردم از حوادث جاده‌ای را به کار گرفت.

علی دهقانی در جلسه شورای پیشگیری از جرائم که با موضوع تصادفات جاده‌ای برگزار شد، با تاکید بر محورهای اصلی این موضوع و پیگیری مصوبات جلسات قبل، اظهار کرد: بخشی از مصوبات جلسات قبل انجام شده است اما نیاز به تسریع دارد که باید دستگاه‌های متولی طبق برنامه‌ریزی صحیح با زمان‌بندی دقیق و اقدام به‌موقع در جهت رفع نقاط حادثه‌خیز و سایر موانع منجر به حادثه اقدام کنند و با انجام تکالیف خود از جمله فراهم کردن امکان پایش‌های تصویری، رفع اشکالات هندسی جاده‌ها، نصب علائم راهنمایی و رانندگی، رفع نقاط حادثه‌خیز، اعمال نظارت دقیق بر رانندگان، برخورد به موقع با تخلفات، فرهنگسازی و …، به کاهش تصادفات و خسارات ناشی از آن کمک کنند.

به گزارش بهین خبر و به نقل از دادگستری کل خوزستان، وی گفت: طبق آمار اعلام شده در استان خوزستان، خستگی و خواب آلودگی، عدم توجه به جلو و سرعت غیرمجاز از عمده‌ترین علل تصادفات جاده‌ای است که نیاز به ترویج فرهنگ‌سازی در این زمینه دارد.

دهقانی با بیان این که یکی از اقدامات در استان خوزستان، غیرقضایی کردن پرونده‌ها در راستای تسریع در پرداخت خسارات و دیات ناشی از تصادفات است، گفت: از سال گذشته تصمیم بر این شد که پرونده‌هایی که پیچیدگی چندانی ندارند و نیاز به طی کردن فرآیند قضایی ندارند، با اقدامات کارشناسی جهت تشخیص علت حادثه و میزان تقصیر، حل و فصل شوند و وارد چرخه رسیدگی قضایی و صدور و اجرای حکم نشوند. البته این امر به معنای مجازات نکردن متخلفان نیست و در کنار این اقدامات، پلیس راهور و پلیس راه باید نسبت به برخورد متناسب با متخلفان اقدامات بازدارنده را اعمال کنند.

رئیس شورای قضایی خوزستان گفت: یکی از مواردی که باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد، پیشگیری از صحنه‌سازی تصادفات است و کارشناسان راهنمایی و رانندگی باید به محض تشخیص این موضوع، آن را از فرایند قضایی قبلی خارج کنند تا به عنوان تحصیل مال از طریق نامشروع و کلاهبرداری، با مرتکبان آن برخورد و جلوی خسارت به بیت‌المال گرفته شود.

دهقانی در ادامه بر ضرورت بهبود اقدامات درمانی لازم توسط اورژانس جاده‌ای، انجام اقدامات فرهنگی توسط نهادهای فرهنگی، شهرداری و … ارتقای اطلاع‌رسانی در زمینه قوانین توسط رسانه‌های جمعی به ویژه صدا و سیمای مرکز استان خوزستان تاکید کرد.

تاکید بر تهیه اطلس جغرافیایی تصادفات

در ادامه این جلسه، صادق جعفری چگنی، دادستان عمومی و انقلاب اهواز نیز گفت: ترسیم اطلس جغرافیایی تصادفات و تهیه بانک اطلاعاتی منسجم از علل و عوامل حوادث جاده‌ای اعم از فوتی، جرحی و خسارتی، نقش چشم‌گیری در تدوین و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه دارد.

وی افزود: در کنار توجه به آزادراه و اتوبان‌های اصلی باید به جاده‌های و مسیرهای فرعی نیز توجه شود زیرا بخش قابل توجهی از تصادفات جاده‌ای در این مسیرها اتفاق می‌افتد.

وی گفت: باتوجه به اینکه استان خوزستان در آستانه میزبانی زائران اربعین حسینی است، انتظار افزایش حجم ترافیک دور از انتظار نیست و باید همه دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص به تکالیف خود عمل کنند تا به این میزبانی به بهترین شکل انجام شده و شاهد کمترین خطرات و اتفاقات جاده‌ای باشیم.

جرائم ناشی از تصادفات قابل پیشگیری است

علیرضا باوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان نیز گفت: جرم تصادفات تنها جرم غیرعمدی است که از فراوانی بالایی برخوردار است و از سوی دیگر به راحتی قابل پیشگیری است.

وی افزود: اقدامات پیشگیرانه در سه حوزه ایمنی راه‌ها، وسایل نقیله و کنترل رفتار رانندگان به ویژه رانندگان پرخطر با مدیریت ویژه قابل کنترل است.

وی از بیمه‌ها و صندوق تامین خسارت‌های بدنی خواست تا در راستای اقدامات پیشگیرانه در این خصوص همکاری کنند.

منبع خبر ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=6839

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت