تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
1
از ابتدای امسال تاکنون؛

بیش از ۲۲ هزار گشت بازرسی از اماکن میراث فرهنگی خوزستان انجام شد

  • کد خبر : 9694
  • ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۵:۳۶
فرمانده یگان حفاظت اداره‎ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره ضرورت ارتقا اقدامات حفاظتی و امنیتی در بناهای تاریخی، طبیعی و آثار ثبت ملی و جهانی بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۲۲ هزار و ۹۶۳ مورد گشت بازرسی و پایش میدانی از اماکن میراث فرهنگی خوزستان صورت گرفته است.

سرهنگ رامین مکناوی با اشاره به استقرار نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی در ۲۸ پایگاه ملی و جهانی در خوزستان بیان کرد: به منظور پیشگیری از حفاری‌های غیر مجاز، خرید و فروش آثار تاریخی و حفاظت از مواریث فرهنگی نیروهای یگان حفاظت در پایگاه‌های مختلف به طور مستمر کار پایش را انجام می دهند.

وی افزود: همکاری انجمن‌ها و به‌کارگیری ظرفیت مردمی در حفاظت از میراث فرهنگی، افزایش وسایل نقلیه، تقویت تجهیزات دفاعی و سیستم‌های حفاظت الکترونیک و دوربین‌های مداربسته در اماکن تاریخی و فرهنگی در کیفیت حفاظت آثار تاریخی و فرهنگی بسیار موثر است.

مکناوی با اشاره به همکاری فراجا و صدور ماموریت نیروهای یگان حفاظت شهرستان‌های همجوار افزود: با توجه به گستره وسیع استان و آثار باستانی زیاد، شهرهای شوشتر، شوش، هفت تپه، اندیمشک، دزفول، ایذه، کرخه، اهواز، رامهرمز، بهبهان، دزپارت و … از جمله شهرهایی هستند که پایگاه یگان حفاظت دارند.

وی افزود: دستگیری ۵۸ حفار غیر مجاز، کشف و ضبط ۱۹۲ شی تاریخی و ۲۶ دستگاه فلز یاب ، ۳۹ مورد خدمات حفاظتی و تامین حراست برای نمایشگاه‌ها، ۶۳ مانور انتظامی و عملیاتی با یگان‌های حفاظت سایر دستگاه ها ،همراهی فراجا به منظور پایش آثار تاریخی به صورت مستمر و جذب مشارکت های اجتماعی با برخی دستگاه ها بخشی از اقدامات یگان حفاظت خوزستان در سال جاری است .

فرمانده یگان حفاظت اداره‎ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان با اشاره به ۵۵ اقدام پیشگیرانه برای حفاظت از آثار،موزه‌ها و ساخت و سازهای غیر مجاز افزود: ۱۸ مورد اخبار مردمی در کشف آثار جرایم میراث فرهنگی منجر به کشف نیز ثبت شده است.

وی ادامه داد: ۱۶ مورد اخطاریه در زمینه ساخت و ساز و تعرض به آثار تاریخی در جهت جلوگیری از مرحله پرونده سازی و ۲ هزار و ۶۷۷ مورد هماهنگی با فراجا در نمامی عملیات‌ها و ماموریت‌ها در استان از دیگر اقدامات یگان حفاظت در سال جاری بوده است.

مکناوی افزود: موضوع بسیار حایز اهمیت در بحث مراقبت و جلوگیری از تخریب آثار و مراقبت هر چه بیشتر با جوامع محلی تعامل با شوراها و دهیارها برای حفاظت از آثار و اطلاع رسانی به یگان حفاظت است که در این خصوص نیز چهار هزار و ۹۱۵ مورد گزارش ثبت شده است.

فرمانده یگان حفاظت اداره‎ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان گفت: به منظور اجرای طرح‌های ایست بازرسی و همکاری با نیروهای یگان حفاظت در راستای حفاظت از آثار تاریخی سه هزار و ۳۸۶ مورد هماهنگی و تعامل با بسیج نیز صورت گرفته است.

وی با بیان این که تامین امنیت تمامی گردشگران ایرانی و خارجی که از آثار تاریخی و طبیعی استان بازدید کردند با هماهنگی پلیس امنیت و پلیس پیشگیری در استان و حضور فیزیکی یگان حفاظت صورت گرفته است افزود: انتظام بخشی به گردشگران داخلی و خارجی در حوزه امنیت و آمارگیری بر اساس فروش بلیط باجه برای گردشگر ایرانی ۹۸ هزار و ۳۲۳ نفر و گردشگر خارجی هشت هزار و ۶۳۸ نفر بوده است.

مکناوی افزود: صیانت از میراث‌فرهنگی در استان خوزستان به دلیل گستردگی و پراکندگی آثار نیاز به مشارکت همه‌جانبه دارد لذا هموطنان و دوست‌داران میراث فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود را به یگان حفاظت از آثار تاریخی خوزستان با شماره تلفن ۰۶۱۳۵۵۳۰۳۴۴ اعلام کنند.

بر اساس این گزارش، سال گذشته علاوه بر تعیین حریم و بازنگری سه اثر ثبت ملی در حوزه میراث طبیعی، دفاع مقدس، منقول و ناملموس، ۲۲ اثر ثبت و پرونده ۱۲ اثر دیگر در قالب اثر منقول، تدوین و برای انجام مراحل نهایی ثبت در فهرست آثار ملی و سایر فهرست های مرتبط ارسال شد.

صدور مجوز یک موزه غیر وابسته، تجهیز، بهسازی و ارتقاء سطح کیفی ۲ موزه، همچنین تداوم روند ایجاد ساختمان، تکمیل عملیات ساختمانی، اجرای سالن آمفی تئاتر، نمای ساختمان و تکمیل تاسیسات الکترونیکی و مکانیکی موزه منطقه ای اهواز از جمله فعالیت های حوزه میراث فرهنگی در سال گذشته بود.

نظارت بر روند ساخت و ساز بیش از ۹۰۰ بنا در محدوده بافت های تاریخی، انجام مطالعات هفت بافت تاریخی-فرهنگی شهری و روستایی و انجام ۲ فصل کاوش باستان شناسی در استان، از جمله فعالیت‌های مهم دیگر این بخش در سال ۱۴۰۱ است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=9694

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت