تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
3

بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی خوزستان تعیین تکلیف می‌شود

  • کد خبر : 6690
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۳

به گزارش بهین خبر و به نقل از ایسنا علی بنی‌عگبه با اشاره به وضعیت پسماندهای عفونی در اهواز اظهار کرد: بیمارستان‌های اهواز به اتوکلاو مجهز هستند و کار بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی انجام می‌شود اما مشکل ما در بحث مراکز درمانی خرد مانند مطب‌ها و درمانگاه‌ها است. وی افزود: از چهار سال پیش به صورت […]

به گزارش بهین خبر و به نقل از ایسنا علی بنی‌عگبه با اشاره به وضعیت پسماندهای عفونی در اهواز اظهار کرد: بیمارستان‌های اهواز به اتوکلاو مجهز هستند و کار بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی انجام می‌شود اما مشکل ما در بحث مراکز درمانی خرد مانند مطب‌ها و درمانگاه‌ها است.

وی افزود: از چهار سال پیش به صورت جدی در این خصوص اقدام کردیم و کار بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی این مراکز به سازمان پسماند شهرداری اهواز سپرده شد اما به دلایل مختلف از جمله مشکلات سازمان پسماند یا آن‌هایی که پول نمی‌دادند و می‌خواستند با ۱۰۰ هزار تومان این کار برای آن‌ها انجام شود، این مشکل ادامه پیدا کرد بنابراین پسماندها به صورت جسته گریخته از سطح شهر جمع‌آوری و به سایت صفیره منتقل می‌شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت: کارگروه مدیریت پسماند خوزستان در سال ۱۴۰۰ تصویب کرد که این پسماندها به عنوان پسماندهای ویژه تلقی می‌شوند و مدیریت این پسماندها با تولیدکننده خواهد بود.

بنی عگبه بیان کرد: با این استدلال که یک پزشک روزانه نیم تا یک کیلوگرم پسماند عفونی تولید می‌کند، یک پزشک برای تامین دستگاه بی‌خطرسازی، باید به اندازه پول کل مطب هزینه کند بنابراین مصوب شد که سازمان نظام پزشکی با همکاری محیط زیست، بهداشت، استانداری، فرمانداری و حوزه‌های دیگر قراردادی با شرکت‌های خصوصی منعقد کند.

وی عنوان کرد: در این راستا کمیته فنی مدیریت پسماند عفونی تشکیل شد و چهار شرکت خصوصی دعوت شدند و در همان سال دو شرکت برنده شدند و کار را در دست گرفتند. با توجه به اینکه دوستان سازمان نظام پزشکی روش انعقاد قرارداد را بلد نبودند، یکی از شرکت‌ها سوءاستفاده کرد و پول‌ها را گرفت و رفت و در نهایت پس از پیگیری‌ها بیشتر این پول‌ها برگشت داده شدند. یکی دیگر از شرکت‌ها کار را انجام داد و امسال مدت زمان قرارداد آن منقضی شد اما متأسفانه سازمان نظام پزشکی از این مساله شانه خالی کرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز گفت: اکنون مقرر شده است که کار بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی مراکز خرد درمانی بر عهده سازمان پسماند گذاشته شود یا باز هم از طریق شرکت‌های خصوصی تعیین تکلیف شود اما سازمان نظام پزشکی هزینه‌های جمع‌آوری پسماند عفونی مراکز درمانی خرد را آن‌قدر پایین تعیین کرده است که جوابگوی هزینه‌های مدیریت پسماند نخواهد بود.

وی عنوان کرد: پسماندهای عفونی پس از جمع‌آوری باید بلافاصله بی‌خطرسازی و سپس دفع شوند و مراحل جمع‌آوری، بی‌خطرسازی و دفع، هزینه‌های گزافی برای شرکت‌ها یا سازمان مدیریت پسماند ایجاد می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اهواز با بیان اینکه به زودی موضوع بی‌خطرسازی پسماندهای عفونی در سطح استان خوزستان تعیین تکلیف می‌شود، گفت: طبق آیین‌نامه قانون مدیریت پسماند و شیوه‌نامه مربوطه آن، متصدی اصلی نظارت بر این مساله، مراکز بهداشت هستند و ما به عنوان متولی محیط زیست کار نظارت عالیه را انجام می‌دهیم و از این ظرفیت استفاده می‌کنیم و مجبور هستیم برخی پزشکان را به دادسرا معرفی کنیم.

وی عنوان کرد: اگر بحث ما تنها بر اساس قانون باشد، هر پزشکی مسئولیت پسماند خود را دارد و خودش باید برای پسماندهای عفونی خود فکری کند اما می‌دانیم که با وجود ۲ هزار و ۵۰۰ مطب، درمانگاه و مراکز درمانی خرد نمی‌توان مساله را از این طریق و راه قانونی حل کرد و باید با برگزاری جلسات این مشکل در سطح استان خوزستان حل شود.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=6690

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت