تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
1
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان عنوان کرد

برنامه‌ریزی برای کشت ۳۲۰ میلیون درخت در خوزستان در ۴ سال

  • کد خبر : 11060
  • ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۵:۴۵
برنامه‌ریزی برای کشت ۳۲۰ میلیون درخت در خوزستان در ۴ سال
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان از برنامه‌ریزی برای کشت ۳۲۰ میلیون درخت در استان در مدت چهار سال خبر داد.

سید جمال موسویان در آیین نواختن زنگ سبز و کاشت نهال که در هنرستان نورا در اهواز انجام شد، با اشاره به برگزاری هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه اظهار کرد: امسال این مراسم متفاوت‌تر از سال‌های گذشته و از ۱۱ آذرماه در همه نقاط کشور در حال برگزاری است و نهالکاری آغاز شده است.

وی افزود: در دولت سیزدهم رئیس جمهور دستور داد که یک میلیارد درخت در ایران کشت شود. مقام معظم رهبری نیز ۱۱ اسفندماه سال ۱۴۰۱ عنوان کرد که هر ایرانی باید سه درخت در سال بکارد. با توجه به جمعیت بیش از ۸۰ میلیون نفری ایران اگر هر ایرانی سه درخت بکارد، سالی ۲۵۰ میلیون درخت و در چهار سال یک میلیارد درخت کشت می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: برنامه‌ریزی شده است که در خوزستان سالانه ۸۰ میلیون درخت بکاریم تا در مدت چهار سال ۳۲۰ میلیون درخت کشت شود. با توجه به وضعیت آب و هوا و اقلیم، ریزگردها، آلودگی‌ها، وجود سموم، مواد نفتی، صنایع فولاد، صنایع سیمان و سایر آلاینده‌های موجود در هوای خوزستان، اگر ۳۲۰ میلیون درخت کشت کنیم قطعاً هوای استان پاک خواهد شد و چند درجه هوا خنک‌تر می‌شود. همچنین باروری طبیعی ابرها، امید به زندگی و زیبایی منظر را خواهیم داشت.

وی افزود: ده‌ها هزار فرصت شغلی پایدار نیز با اجرای طرح زراعت چوب ایجاد می‌شود و صنایع تکمیلی و تبدیلی و خوشه‌های صنعتی در کنار آن هم ایجاد خواهد شد.

موسویان گفت: دانش‌آموزان می‌توانند رشته‌های مرتبط با منابع طبیعی و صنایع چوب را به عنوان تحصیلات تکمیلی در نظر بگیرند زیرا در آینده خوزستان قطب تولید چوب و صنایع تبدیلی وابسته به آن در کل منطقه و کشورهای همسایه خواهد شد و درآمد خوبی خواهد داشت.

وی افزود: نهال‌هایی که در مدارس تولید می‌شوند در آخر سال به نرخ روز از مدارس خریداری می‌شوند، بنابراین دانش‌آموزانی که در منازل هم درخت کشت می‌کنند، با آن‌ها قرارداد منعقد می‌شود تا به عنوان یک شغل در خانه‌هایشان از این کار استفاده کنند و این نهال‌ها از آن‌ها خریداری می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: تا پایان سال نهالکاری ادامه دارد و اگر در فروردین‌ماه هوا مساعد باشد تا پایان فروردین‌ماه درختکاری تداوم خواهد داشت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به کشت درختان اکالیپتوس در استان خوزستان گفت: علاوه بر تولید چوب، از این درخت، کاغذ، ام‌دی‌اف و ظروف دوست‌دار طبیعت و از برگ آن هم اسانس، عرقیات، عطر، پماد، بخور، صابون، حشره‌کش، شربت اکسپکتورانت، کود کمپوست و زغال فشرده تولید می‌شود بنابراین به یک درخت جادویی برای تولید درآمد و ثروت و شغل برای مردم خوزستان تبدیل می‌شود.

مسعود حمیدی‌نژاد مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیز در این مراسم گفت: هر چند هفته منابع طبیعی در آخر اسفندماه برگزار می‌شود اما با توجه به اینکه باید از هم‌اکنون خود را برای کاشت درخت آماده کنیم، با هماهنگی اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان مقرر شد که آموزش و پرورش آموزش کاشت نهال در مدارس را آغاز کند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هر ایرانی باید سه درخت بکارد، افزود: هدف از این کار، فرهنگ‌سازی است که از امروز در یکی از مدارس خوزستان آغاز شد. با توجه به همکاری مجموعه منابع طبیعی، این اراده وجود دارد تا با همراه کردن دانش‌آموزان به عنوان آینده‌سازان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، این حرکت را در سطح استان خوزستان گسترش دهیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در این راستا تفاهم‌نامه‌ای بین آموزش و پرورش و اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان منعقد و بر اساس این تفاهم‌نامه، کشت نهال در مدارس شروع شده است. امیدواریم در اسفندماه بتوانیم نتیجه این کار را ببینیم و بخش عظیمی از تعهد اداره‌کل منابع طبیعی خوزستان را عملیاتی کنیم.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=11060

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت