تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
0
عضو هیات علمی علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد

انجام مطلوب تست سازگاری در روند انتقال خون در کشور

  • کد خبر : 10951
  • ۱۰ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۰۸
انجام مطلوب تست سازگاری در روند انتقال خون در کشور
هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: امکانات موجود در روند انتقال خون قابل قبول است و تست سازگاری خون به درستی انجام می‌شود.

دکتر آرش القاسی در نخستین سمپوزیوم بین‌المللی انتقال خون که با همکاری دانشگاه‌های ازمیر و آنکارا در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از جنبه‌های مباحثی که در این سمپوزیوم ارائه می‌شود از منظر آکادمیک و درمورد ارتباط دانشگاه‌ها، تبادل یافته‌ها و یادگیری بیشتر مطالب علمی است. جنبه دیگر این است که نگاه تازه‌ای به خون و تزریق خون می‌شود.

وی افزود: تزریق خون یک فرآیند بسیار مهم است و در سراسر دنیا چالش‌های زیادی در این خصوص وجود دارد.

این فوق تخصص خون و سرطان کودکان گفت: مشکل عمده‌ای که در بحث انتقال خون وجود دارد هماهنگی بین دهنده و گیرنده خون است که این مساله از زمان‌های قدیم وجود داشته است. در گذشته به دلیل نبود امکانات تشخیصی برای مشخص شدن سازگاری خون با بدن دیگر، همیشه این چالش وجود داشت.

القاسی با بیان اینکه یکی از چالش‌ها این است که بتوانیم خون سازگار فراهم کنیم، گفت: با تزریق خون، بافت زنده را از یک فرد به فرد گیرنده پیوند می‌دهیم بنابراین باید همه واکنش‌هایی که ممکن است خطرآفرین و ریسک داشته باشند، کاهش یابند که این کار توسط آزمایشگاه‌های پیشرفته و با تست‌های سازگاری بین خون، پلاکت و دیگر اجزای تزریق، انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: در خوزستان به دلیل وجود هموگلوبینوپاتی‌ها مانند تالاسمی، سیکل سل و هموفیلی، درصد قابل توجهی از این بیماران وجود دارد و این مساله موجب شده است که نیاز به خون و فرآورده‌های خونی در استان خوزستان بیشتر باشد. در این خصوص، انجام تست‌های سازگاری یکی از چالش‌ها بوده است که خوشبختانه در سال‌های اخیر امکانات تشخیصی بسیار بیشتر شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: امکانات موجود در روند انتقال خون قابل قبول است و تست سازگاری خون به درستی انجام می‌شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=10951

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 1انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت