تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
2

استقبال پایین پزشکان در تاسیس آزمایشگاه‌های ژنتیک/دیابت شایع ترین بیماری ژنتیکی در خوزستان

  • کد خبر : 11140
  • ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۲۶
استقبال پایین پزشکان در تاسیس آزمایشگاه‌های ژنتیک/دیابت شایع ترین بیماری ژنتیکی در خوزستان
سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به اینکه دیابت یکی از شایع ترین بیماری های ژنتیکی در استان است گفت: باتوجه به هزینه بسیار بالای راه اندازی آزمایشگاه‌های ژنتیک، میزان استقبال افراد متخصص و پزشکان برای تاسیس آزمایشگاه‌های ژنتیک در خوزستان بسیار کم است.

صادق خجسته با بیان اینکه از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۶ هزار مورد مشاوره ژنتیک در استان انجام شده است اظهارکرد: مشاوره ژنتیک فرایندی آموزشی است که به افراد مبتلا و یا در معرض خطر کمک می‌کند تا واقعیت‌های پزشکی مربوط به خود و خانواده را بهتر درک کنند، از این رو افراد از نحوه تشخیص و عاقبت بیماری‌های وراثتی خود آگاه و از خطر تکرار آن در سایر افراد خانواده پیشگیری می شود.

وی افزود: مشاوره‌های ژنتیک باعث می شود افراد مراجعه کننده برای رویارویی با مشکل خود بتوانند با انتخاب راهی که با اهداف، ارزش‌ها و اعتقادات آن‌ها سازگار است در حد امکان با بیماری خود و یا خانواده کنار آمده تا تبعات آن را تحمل کنند.

سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان با بیان اینکه انجام مشاوره‌های ژنتیکی در زمینه پیشگیری از ابتلا به آسیب‌ها صورت می گیرد افزود: مشاوره قبل از ازدواج، قبل بارداری، بارداری در سن ۳۲ سالگی و بالاتر، ازدواج فامیلی، سابقه داشتن فرزند غیر طبیعی در خانواده و یا بستگان، داشتن کودکی با تشنج با دلایل نامشخص، کودک با عقب ماندگی ذهنی و یا تاخیر در رشد، نازایی و یا ناتوانایی‌های جسمی از جمله مولفه هایی لازم برای انجام مشاوره ژنتیک است.

وی ادامه داد: باورهای غلطی وجود دارد که برخی فکر می کنند که چون بیماری ژنتیکی درمان ندارد پس مراجعه به مراکز مشاوره بی فایده است، در حالی که افراد وقتی به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه می کنید تشخیص دقیق‌تری صورت می گیرد و از تکرار آن بیماری در خانواده جلوگیری می شود.

خجسته با بیان اینکه برای پیشگیری از بروز معلولیت‌ ژنتیکی یک مرکز دولتی و هفت مرکز غیر دولتی در شهرستان‌های اهواز، دزفول، شوشتر، ماهشهرو اندیمشک فعالیت دارند افزود: برای مددجویان بهزیستی و خانواده‌های دارای ۲ معلول به بالا آزمایش‌های ژنتیک رایگان است و افراد بی بضاعت هم معمولا طی مراحل مددکاری در انجام بخشی از هزینه آزمایش‌های ژنتیک مورد حمایت قرار می گیرند.

وی برخی بیماری‌های ژنتیکی در استان خوزستان را نسبت به دیگر استان‌های کشور شایع تر عنوان کرد و افزود: از جمله این بیماری ها، دیابت است که استان خوزستان در این زمینه در کشور جایگاه دوم را دارد. بیماری زنان نیز بیماری دیگری است که به لحاظ مشکلات ژنتیکی در استان شایع است.

به گفته سرپرست معاونت امور توسعه پیشگیری بهزیستی خوزستان، با توجه به جایگاه استان خوزستان در زمینه برخی بیماری های ژنتیکی، همواره انجام آزمایش‌ و مشاوره ژنتیک در بحث پیشگیری از بیماری ژنتیکی در خانواده اهمیت زیادی دارد.

خجسته با اشاره به اینکه راه اندازی آزمایشگاه‌های ژنتیک هزینه بسیار بالایی دارد افزود: استقبال افراد متخصص و پزشکان برای تاسیس مراکز مشاوره ژنتیک بسیار کم است ولی با این حال استان خوزستان از نظر پژوهش‌های ژنتیکی به نسبت استان های دیگر یکی از قطب‌های کشور محسوب می شود.

بر اساس این گزارش، باتوجه به نبود مراکز مشاوره ژنتیک ویژه افراد ساکن در روستاها، آزمایشگاه ژنتیک مرکز استان خوزستان آماده ارائه خدمات مشاوره و همکاری با عموم متقاضیان است.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=11140

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت