تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
0
در سال گذشته انجام شد

ارائه بیش از ۲۸ میلیون خدمت بهداشتی به بیش از ۵ میلیون خوزستانی

  • کد خبر : 13979
  • ۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۵:۵۳
ارائه بیش از ۲۸ میلیون خدمت بهداشتی به بیش از ۵ میلیون خوزستانی
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز از ارائه بیش از ۲۸ میلیون خدمت به بیش از ۵ میلیون نفر در سال گذشته خبر داد.

دکتر پژمان بختیاری‌نیا در نشست خبری که به مناسبت هفته سلامت در معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با اشاره به اقدامات انجام شده در معاونت بهداشت این دانشگاه در سال گذشته، اظهار کرد: در شهرهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، یک هزار و ۱۹۷ واحد ارائه خدمت اعم از خانه‌های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت وجود دارد که در سال گذشته ۵ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۶۷ نفر به این مراکز و خانه‌های بهداشت مراجعه و بیش از ۲۸ میلیون خدمت دریافت کردند.

وی افزود: جمعیت عشایری تحت پوشش این دانشگاه نیز ۴۷ هزار و ۶۰۰ نفر هستند و ۲۴ خانه بهداشت عشایری در مناطق عشایرنشین تحت پوشش فعال است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با اقدامات انجام‌شده، مرگ مادر باردار از ۱۹ مورد در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ مورد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است. مرگ نوزاد نیز در سال ۱۴۰۱، ۵۸۹ مورد بوده که در سال ۱۴۰۲ به ۵۱۳ مورد رسیده است. همچنین مرگ کودک یک تا ۵۹ ماهه در سال ۱۴۰۱، ۴۵۶ کودک بوده که در سال ۱۴۰۲ به ۴۲۷ مرگ کاهش یافته است.

بختیاری‌نیا با اشاره به مراقبت از ۵۷ هزار و ۱۸ زن باردار در سال گذشته بیان کرد: پوشش ارزیابی دوره‌ای سلامت زنان و مردان میانسال ۳۰ تا ۵۹ سال و پوشش ارزیابی مامایی زنان میانسال ۳۰ تا ۵۹ سال نیز ضد در صد بوده است.

وی افزود: پوشش مراقبت سالمندان توسط نیروهای غیرپزشک نیز ۶۸.۵ درصد و پوشش مراقبت سالمندان توسط پزشک ۲۱.۳۶ درصد بوده است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به انجام ۵۵۰ هزار و ۴۸۷ مورد مشاوره فرزندآوری در راستای جوانی جمعیت، عنوان کرد: مکمل‌یاری کودکان دو تا پنج ساله به میزان ۱۷۲ هزار و ۱۸۵ مگادوز ویتامین A به میزان  ۸۳.۵ درصد و پوشش صددرصدی مکمل‌یاری ویتامین D دانش‌آموزان دختر و پسر انجام شده است.

بختیاری‌نیا بیان کرد: سال گذشته ۲۵ هزار و ۷۶۰ مورد آزمایش میکروبی، ۶۶۵ هزار و ۶۷۸ مورد کلرسنجی و ۲۵ هزار و ۵۴۰ مورد کدورت‌سنجی برای کنترل کیفیت مطلوب آب شرب انجام شده است.

وی با اشاره به برخی دیگر از اقدامات انجام شده گفت: در سال ۱۴۰۲، ۴۳ هزار و ۶۵۳ مورد بازرسی از اماکن عمومی انجام و ۴ هزار و ۲۱۲ مورد اخطار صادر و ۲ هزار و ۱۱۸ مورد پلمب انجام و بیش از ۱۶۰ تن مواد غذایی غیرقابل مصرف امحا شده است. همچنین سال گذشته ۳۱۸ مورد طغیان‌ بیماری‌های منتقله از آب و غذا شناسایی شده است.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: ۱۳۵ مورد ابتلا به هپاتیت B شناسایی و درمان شد و ۸۹ بیمار مبتلا به هپاتیت C نیز درمان رایگان شدند. ۹۱۳ مورد اچ آی وی، ۳۶۱ مورد ابتلا به سل، ۳۵۶ مورد ابتلا به سالک ۳۵۶، ۱۲ هزار و ۴۶۸ مورد حیوان‌گزیدگی و ۱۴ مورد ابتلا به مالاریا شناسایی و درمان شدند.

وی بیان کرد: در پویش ملی سلامت شامل غربالگری دیابت و پرفشاری خون در شهرهای تحت پوشش دانشگاه علوم جندی شاپور اهواز یک میلیون و ۸۳۲ هزار و ۳۰۱ فرد ۱۸ سال به بالا غربالگری و در این خصوص، ۱۷ هزار و ۷۵ فرد مشکوک به دیابت و ۲۲ هزار و ۲۱۳ فرد مشکوک به فشار خون شناسایی شدند.

بختیاری‌نیا گفت: در سال گذشته در افراد بالای ۳۰ سال برای ۶۳۳ هزار و ۳۴۳ نفر خطرسنجی بیماری‌های قلبی عروقی انجام شد. مراقبت از ۱۲۰ هزار و هفت بیمار دیابتی، مراقبت از ۱۷۸ هزار و ۹۰ بیمار مبتلا به فشار خون و غربالگری ۴۴۵ هزار و ۷۰۹ نفر از نظر سرطان‌های سینه، دهانه رحم و کولورکتال نیز انجام شده است.

وی افزود: همچنین ۱۱۸ هزار و ۶۳۳ نوزاد از نظر کم‌کاری مادرزادی تیروئید، بیماری‌های متابولیک PKU و اختلال شنوایی غربالگری شدند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ایجاد و راه‌اندازی ۲۷ واحد ارائه‌دهنده خدمت، گفت: ۱۶۴ پروژه‌ بهداشتی در دست اقدام است که با تکمیل این پروژه‌ها به دسترسی عادلانه خدمات اولیه سلامت کمک می‌شود.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=13979

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت