تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
2

آب شرب حدود ۶۰۰ هزار نفر از مردم چهارمحال و بختیاری در حال تامین است

  • کد خبر : 7483
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
آب شرب حدود ۶۰۰ هزار نفر از مردم چهارمحال و بختیاری در حال تامین است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری گفت: با تکمیل و بهره‌برداری از ۲ طرح مهم آبرسانی در استان، آب آشامیدنی مورد نیاز حدود ۶۰۰ هزار نفر از مردم استان تامین می‌شود.

فردوس کریمی در جریان نشست مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخنگوی صنعت آب ایران با خبرنگاران تاکید کرد: با تکمیل و بهره‌برداری از بزرگ‌ترین طرح‌ آبرسانی استان ۴۵۶ هزار نفر و با بهره‌برداری سد غدیر باباحیدر، آب آشامیدنی ۱۳۶ هزار نفر از مردم این استان تامین خواهد شد.

وی افزود: طرح‌ آبرسانی به نیمی از مردم چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۸۵ مطالعه و عملیات اجرایی ساخت آن از سال ۱۳۹۰ آغاز شد و تا سال ۱۳۹۹ تنها ۲۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

کریمی تصریح کرد: در سه سال اخیر پیشرفت فیزیکی این طرح به بیش از ۹۰ درصد رسید و خط اصلی آن با ۱۲۳ کیلومتر پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصدی و خط‌های فرعی آن با ۱۳۹ کیلومتر ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی یادآور شد: سه ایستگاه پمپاژ اصلی مربوط به بزرگ‌ترین طرح‌ آبرسانی چهارمحال و بختیاری ساخته شده و پیشرفت فیزیکی ساخت تصفیه‌خانه آن به ۹۰ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعال شدن عملیات اجرایی ساخت سد غدیر باباحیدر شهرستان فارسان اظهار داشت: در روند احداث این طرح ۱۹ متر ارتفاع سد نیاز بود که تاکنون ۱۲ متر آن ساخته شده است و پس از ساخت ۲ متر دیگر می‌توان آب‌گیری را آغاز کرد.

وی گفت: سد غدیر باباحیدر شهرستان فارسان با ظرفیت ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب ظرفیت تا ۲ ماه دیگر آب‌گیری و وارد مدار می‌شود.

کریمی تاکید کرد: ساخت سد گهرو شهرستان کیار با ظرفیت حدود پنج میلیون مترمکعب که متوقف شده بود در سفر رییس‌جمهور به چهارمحال و بختیاری اعتبار گرفت و هم‌اکنون با هدف تامین آب کشاورزی و با سرعت در حال اجرا است.

وی افزود: در دولت سیزدهم مطالعات طرح ساخت سد آقبلاغ شهرستان بروجن پس از ۱۵ سال وقفه بازنگری، تصویب و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) به‌عنوان پیمانکار آن مشخص شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری به بازنگری مطالعات سد چشمه‌علی چهارمحال و بختیاری در دولت سیزدهم اشاره و تصریح کرد: طرح جامع آب استان تهیه و منابع آبی در آن شناسایی شده است تا برای توسعه پایدار استان از آن بهره‌گیری شود.

کریمی یادآور شد: دولت سیزدهم تمامی وعده‌ها و تعهدهایی بر زمین مانده از دولت‌های قبل در چهارمحال و بختیاری را محقق و عملیاتی کرد.

طرح‌ آبرسانی به نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری برابر ۴۵۶ هزار نفر، سد غدیر باباحیدر برای مصارف آشامیدنی پنج شهر و ۱۱ روستای شهرستان فارسان و تامین پدافندی تامین به شهرکرد، خط انتقال آب ۴۵ کیلومتری باباحیدر به جونقان برای تامین آب آشامیدنی ۱۳۶ هزار نفر جمعیت و بخشی به‌منظور تامین آب صنعت از مهم‌ترین طرح‌های شرکت آب منطقه‌ای استان به‌شمار می‌رود.

طرح‌ آبرسانی به نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری سه ایستگاه پمپاژ، یک تصفیه‌خانه، ۱۲۳ کیلومتر خط انتقال اصلی و ۱۳۹ کیلومتر خط انتقال فرعی داشته که در مراحل پایانی تکمیل است و به‌زودی بهره‌برداری می‌شود.

چهارمحال و بختیاری دارای ۱۲ شهرستان با بیش از یک میلیون نفر جمعیت است که به دلیل خشکسالی یک دهه اخیر بیشتر منابع سُفره‌های آبی زیرمینی با تنش جدی مواجه شدند.

منبع: ایرنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=7483

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت