تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
2
با انتقال آب دز از کانال زه‌آب بر نیشکر دهخدا

گره بی‌آبی «کرخه نور» با همت شرکت نیشکر باز شد/منابع آبی مورد نیاز کشاورزان و دامداران حاشیه کرخه نور تأمین شد

  • کد خبر : 3358
  • ۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۹
گره بی‌آبی «کرخه نور» با همت شرکت نیشکر باز شد/منابع آبی مورد نیاز کشاورزان و دامداران حاشیه کرخه نور تأمین شد
با انتقال آب رودخانه دز به «کرخه نور» از مسیر کانال زهاب بر نیشکر دهخدا و نهر ازرق ، مشکل تامین آب تعدادی از روستاهای این منطقه برطرف شد و این رودخانه با جاری شدن آب، جان دوباره گرفت.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در این طرح، آب از قسمت انتهایی رودخانه دز به «کانال زهاب ‌بر» نیشکر دهخدا پمپاژ و از آنجا به قسمت انتهایی رودخانه کرخه نور تخلیه می‌شود و در بازه ۱۵ کیلومتری هورالعظیم، آب روستاهای اطراف کرخه نور در محدوده شهرستانهای حمیدیه و هویزه را تأمین می‌کند.
کرخه نور، یکی از انشعاب‌های رودخانه کرخه است. در امتداد این رود، کشاورزان و دامپروران بسیاری مشغول به کار هستند. چندی پیش این رود خشک شد و در نتیجه بسیاری از ماهیان و آبزیان و همچنین دام‌ها و محصولات کشاورزی به علت کمبود آب از بین رفتند که به تبع آن مشکلات زیست‌محیطی بزرگی رخ داد.

با اجرای طرح پمپاژ آب رودخانه دز به «کرخه نور» از طریق کانال زهاب بر نیشکر دهخدا، گامی مهم برای بازگشت جریان حیات به چرخه زیستی منطقه همگام با تامین آب روستاها برداشته شده است.

اقدامی در راستای مسئولیت‌های اجتماعی صنعت نیشکر

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی اجرای این طرح را در راستای مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت برشمرد که از آبان ماه امسال به درخواست استانداری خوزستان و با توافق حاصل شده بین شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی با سازمان آب و برق خوزستان با هدف تامین آب روستاها انجام شده است.

به گفته دکتر عبدعلی ناصری، در تابستان امسال با کاهش آب رودخانه کرخه، کشاورزان و دامپروران منطقه کرخه نور با مشکلات متعددی روبرو شده بودند که با رهاسازی آب از طریق کانال زهاب بر نیشکر دهخدا، مشکل تامین آب این منطقه برطرف شد.

وی افزود: ۱۵ متر مکعب در ثانیه آب با کیفیت مطلوب متناسب برای کشت محصولات کشاورزی از کانال زهاب بر به کرخه نور پمپاژ می‌شود و ایستگاه‌های پمپاژ این کشت و صنعت به طور شبانه روز فعال هستند.

پیشتر نیز این کشت و صنعت دهخدا از طریق احداث کانال شمالی، توانسته بود با انتقال زهاب نیشکر، بخشی از زمین‌های روستاهای ابوطیور، عنافچه، چم العبید، چنیبه و…را احیا کند.

رونق کشت محصولات کشاورزی

اقدام کشت و صنعت نیشکر دهخدا در اجرای پمپاژ آب از کانال زهاب بر، رضایت اهالی روستاهای اطراف کرخه نور را به دنبال داشته است. سّیدرضا هاشمی یکی از کشاورزان روستای «دهلیز» از روستاهای توابع بخش حمیدیه، کشت پاییزه گندم و کلزای منطقه را پربرکت برشمرد و گفت که با اقدام نیشکر دهخدا، رونق به این منطقه بازگشته و مشکل تامین آب کشاورزی و دامپروری برطرف شده است.

به گفته سّیدرضا، پیش از این، روستاهای این منطقه با مشکل کم آبی روبرو بودند و این مسئله علاوه بر نابودی اراضی کشاورزی، احشام و گاومیش‌ها را هم به خطر انداخته بود که با انتقال آب به کرخه نور از سوی نیشکر دهخدا، مشکل برطرف شد.

جزییاتی از اجرای انتقال آب به کرخه نور

در ادامه، مدیر مهندسی زراعی نیشکر دهخدا به جزییات اجرای این طرح اشاره کرد و گفت، از هشتم آبان ماه امسال این شرکت برای جبران کمبود منابع آب در حوزه کرخه و برطرف کردن مشکلات کشاورزان حاشیه رودخانه کرخه نور از طریق کانال زهاب بر نیشکر، امکانات و تجهیزات خود را به کار بست.

به گفته علی فنطاسی، در این بازه زمانی، شکستگی‌های موجود در بدنه مسیر زهاب‌بر از موقعیت ایستگاه پمپاژ اصلی زهکش تا «کانال فاضل» ترمیم شد و پس از ایجاد بند خاکی در سطح مقطع مسیر زهاب بر در پائین دست این نهر، آب شیرین با کیفیت مطلوب در مسیر زه‌آب بر هدایت شد.

بر اساس این گزارش، با اجرای این طرح، کشاورزان حاشیه این مسیر از کالورت موسوم به چمران تا رودخانه کرخه نور اقدام به نصب پمپ‌های متعدد برای آبیاری اراضی کشاورزی کردند. همچنین با انتقال آب باکیفیت به رودخانه کرخه نور، مشکل آب کشاورزی و دامپروری روستاها رفع شده است.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=3358

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت