تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
4
برداشت کلزا در واحدهای هشتگانه نیشکری آغاز شد؛

کُلزای نیشکر رونق بخش کشاورزی خوزستان

  • کد خبر : 3618
  • ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴
یک هزار و ۸۹۵ هکتار کلزا در مزارع «آیشی» کشت و صنعت‌های هشتگانه توسعه نیشکر کشت شد اما کشت این محصول استراتژیک در سال زراعی جاری، روندی افزایشی داشته و به بیش از 2 هزار و 340 هکتار رسیده است.

سرسبزی نیشکر در کنار شکوفه‌های زردرنگ مزارع کلزا، چشم‌اندازی دلنواز در آخرین روزهای فروردین در واحدهای نیشکری به تصویر کشیده و سرود زیبای رشد تولید را در آستانه عید خجسته فطر، سر داده است.

به گزارش بهین خبر و به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، در سال زراعی گذشته، یک هزار و ۸۹۵ هکتار کلزا در مزارع «آیشی» کشت و صنعت‌های هشتگانه توسعه نیشکر کشت شد اما کشت این محصول استراتژیک در سال زراعی جاری، روندی افزایشی داشته و به بیش از ۲ هزار و ۳۴۰ هکتار رسیده است.

تلاش برای رشد تولید همگام با شعار سال

کشت دانه روغنی کلزا در واحدهای نیشکری در وضعیت مطلوبی قرار دارد و پربارتر از همیشه در حال برداشت است. مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به این بازدهی خوب اشاره کرد و بیان داشت، این شرکت در کنار نیشکر و تولید شکر، کشت سایر محصولات از جمله کلزا را در دستور کار قرار دارد.

توسعه «اشتغال محلی» یکی از اهداف کشت‌های غیرنیشکری از جمله کلزا در کنار کشت نیشکر است که به گفته دکتر عبدعلی ناصری، با گسترش این کشت‌ها، اشتغال منطقه در کنار تولید، تقویت می‌شود.

وی افزود، تلاش توسعه نیشکر در سال مزیّن به «رشد تولید» این است که از همه ظرفیت‌های نیشکری برای تحقق این شعار و حرکت در مسیر اقتصاد مقاومتی استفاده کند.

کُلزای نیشکر امیرکبیر در ایستگاه برداشت

کشت و صنعت نیشکر امیرکبیر، اولین واحد نیشکری است که مزارع کلزای آن در وسعتی ۱۶۰ هکتاری، در ایستگاه برداشت قرار گرفته و برداشت این دانه‌های روغنی نسبت به سال گذشته، افزایش ۱۰ درصدی داشته است.

در همین زمینه، مدیرعامل این شرکت گفته است که با توجه به بازدهی مطلوب محصول در مزارع آیشی این کشت و صنعت پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۳۲۰ تُن با راندمان ۲ تن در هکتار، دانه‌ روغنی کلزا برداشت شود.

عملیات برداشت کلزا در واحد نیشکری امیرکبیر تا هفت روز ادامه دارد و به گفته منصور همدان‌نژاد، به‌کارگیری روش‌های صحیح کاشت، آبیاری مناسب، کنترل آفات و علف‌های هرز و همچنین برداشت مکانیزه این کشت‌، عامل مؤثر افزایش عملکرد کلزا در این شرکت است.

در زراعت‌های غیرنیشکری، بقایای گیاهی سوزانده نمی‌شود و کارشناسان با علم بر مفید بودن آن برای بهبود خواص فیزیکی و شیمیایی خاک و نیز کاهش اثرات زیست‌محیطی، آنها را با ادوات مناسب کشاورزی با خاک مخلوط می‌کنند.

کشت‌های غیرنیشکری در اراضی آیشی، کاهش مصرف سموم کشاورزی با کنترل علف‌های هرز و آفات نیشکر را به دنبال دارد و کشاورزی پایدار نیز در سایه آن، محقق می‌شود.

photo4303761470
لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=3618

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت