تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
2

کاهش مصارف و صرفه‌جویی اقتصادی در فولاد هرمزگان علی‌رغم افزایش تولید

  • کد خبر : 4051
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
کاهش مصارف و صرفه‌جویی اقتصادی در فولاد هرمزگان علی‌رغم افزایش تولید
شرکت فولاد هرمزگان در سال 1401 توانست برخلاف سال‌های اخیر بر چالش محدودیت‌های انرژی فائق آید و با تولید بیش از ظرفیت اسمی و رشد حدود 6.8 درصدی نسبت به سال گذشته، یک‌میلیون و 538 هزار تن تختال تولید کند و به بالاترین میزان تولید سالانه فعالیت خود دست یابد این در حالی است که علی‌رغم افزایش تولید در این شرکت، شاهد کاهش چشمگیر مصارف و به بارنشستن صرفه‌جوئی‌های اقتصادی در بسیاری از بخش‌های این شرکت بوده‌ایم.

به گزارش بهین خبر و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، در سال «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» فولاد هرمزگان عزم خود را برای رشد و تعالی هر چه بیشتر جزم کرد و با برنامه‌ریزی منظم و مدون با بهره‌گیری از تجارب سال گذشته توانست بهترین عملکرد تولید سالانه خود را برجای بگذارد.

سال ۱۴۰۱ نیز همانند دو سال اخیر بر فولادسازان سخت گذشت؛ از یک‌سو فشار ناشی از محدودیت‌های برق بیش از سال قبل از آن بود و از سوی دیگر، در زمستان نیز محدودیت تأمین گاز نصیب فولادسازان شد. اما این مسائل بر اراده فولاد هرمزگان اثر نگذاشت و با پیش‌بینی زمان‌های قطعی برق در اواخر بهار و تابستان، تولید ماهیانه خود را برنامه‌ریزی کرد.

عملکرد فولاد هرمزگان نشان می‌دهد این شرکت در سال ۱۴۰۱ توانست یک‌میلیون و ۴۷۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید کند. همان‌طور که گفته شد، این شرکت شات‌دان سالیانه احیا مستقیم خود را در تابستان به‌صورت فرصت‌طلبانه انجام داد و این فرصت باعث افزایش کیفیت آهن اسفنجی این شرکت شده و درجه متالیزاسیون این محصول در فولاد هرمزگان به بیش از ۹۳ درصد رسیده است.

ناگفته نماند فولاد هرمزگان در سال جاری در واحد احیا مستقیم یک رکورد تولید ماهانه در اردیبهشت‌ماه و چندین رکورد روزانه را به ثبت رساند. بااین‌حال کمبود برق در تابستان باعث از دست رفتن ۴۶ هزار تن، کمبود گاز در زمستان ۱۷۲ هزار تن و افزایش زمان تعمیرات سالیانه ۳۶ هزار تن آهن اسفنجی شد.

نمودار ۲ نشان می‌دهد بازده وزنی واحد احیا مستقیم فولاد هرمزگان در اسفندماه به ۹۴ درصد رسید که یک رکورد کم‌نظیر در میان تولیدکنندگان آهن اسفنجی است. ضمن اینکه متوسط بازده این واحد در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۳٫۸ درصد بوده است. درحالی‌که بازده ۹۲ درصد هدف‌گذاری شده بود. این موضوع نشان می‌دهد بازده وزنی حاصل‌شده از هدف‌گذاری فراتر رفته و بسیار مطلوب است.

نمودار ۳ نشان می‌دهد مجموع تولید تختال فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱ به یک‌میلیون و ۵۳۸ هزار و ۲۹۳ تن رسید که این میزان در مقایسه با سال پیش از آن ۶٫۸ درصد افزایش یافت. این شرکت در سال ۱۴۰۰ توانسته بود یک‌میلیون و ۴۴۱ هزار و ۱۳ تن تختال تولید کند.

این رشد تولید در حالی حاصل‌شده است که محدودیت‌های انرژی برای سال ۱۴۰۱ بیش از سال‌های گذشته اعمال شده بود. گفتنی است که فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۷ هزار تن تختال را به دلیل محدودیت برق، ۵۳ هزار تن محدودیت گاز و ۴۹ هزار تن را به دلیل مشکلات جمع‌آوری سرباره از دست داد. این یعنی اگر مسائل یادشده حل می‌شدند، فولاد هرمزگان حتی می‌توانست بیش از یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تن تختال را در یک سال تولید کند.

در نمودار ۴، روند تولید ماهانه تختال در فولاد هرمزگان مشخص است. در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۱ نخستین رکورد ماهانه خود را با تولید بیش از ۱۵۰ هزار تن یعنی بیش از ۲۰ درصد ظرفیت اسمی ثبت کرد. سپس در اردیبهشت‌ماه محدودیت‌ها آغاز شد و تولید شرکت به ۱۴۴ هزار تن محدود شد. از خردادماه تا مردادماه که محدودیت‌ها شدیدتر شد، تولید ماهانه فولاد هرمزگان به ترتیب به ۹۶ هزار تن، ۸۴ هزار تن و ۳۶ هزار تن رسید. بااین‌حال با کاهش محدودیت‌ها از شهریورماه، این شرکت توانست بار دیگر رکورد ماهانه خود را جابه‌جا کند و این زمان، سرآغازی بر رکوردشکنی‌ها در چهار ماه پیاپی بود.

فولاد هرمزگان به ترتیب از شهریورماه تا آذرماه توانست به ترتیب ۱۵۱ هزار و ۷۴۲ تن، ۱۵۳ هزار و ۲۳۳ تن، ۱۵۴ هزار و ۵۶۷ تن و ۱۵۵ هزار و ۶۲۲ تن تولید تختال را به ثبت برساند و رکوردشکنی کند. هرچند که طی دی‌ماه و بهمن‌ماه که محدودیت‌های گاز برای تولید آهن اسفنجی اعمال شد، تولید فولاد هرمزگان به ترتیب به ۱۲۸ هزار و ۳۵۱ تن و ۱۲۹ هزار و ۹۹۶ تن رسید. اما اوج هنر فولاد هرمزگان در اسفندماه رقم خورد؛ زمانی که این شرکت تنها در ۲۹ روز کاری توانست بیش از ۱۵۳ هزار تن تولید را به ثبت برساند.

این در حالی است که در فروردین‌ماه با ۳۱ روز کاری ۱۵۰ هزار تن تختال تولیدشده بود. این یعنی اگر تعداد روزهای ماه مانند ۶ ماه نخست سال بود، قطعاً بیش از ۱۶۰ هزار تن تولید در یک ماه ثبت می‌شد. فولاد هرمزگان در سال جاری در ۹ ماه از ۱۲ ماه توانست بیش از ظرفیت اسمی خود تختال تولید کند و همین امر یکی از عوامل اصلی رکوردشکنی در پایان سال بوده است.

از دیگر دستاوردهای فولاد هرمزگان در حوزه مواد مصرفی می‌توان به کاهش چشمگیر مصرف الکترود نیز اشاره کرد. نمودار ۵ نشان می‌دهد این شرکت توانست میزان مصرف الکترود خود را به ۱٫۸۶ کیلوگرم به ازای هر تن برساند. فولاد هرمزگان توانست مصرف الکترود خود را در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال‌های قبل کاهش دهد. میزان مصرف متوسط الکترود فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱ به ۱٫۸۷ کیلوگرم به ازای هر تن رسیده است درحالی‌که این میزان سال ۱۴۰۰ حدود ۲٫۰۷ و سال ۱۳۹۹ حدود ۱٫۹۱ کیلوگرم به ازای هر تن مذاب بوده است. این یعنی فولاد هرمزگان روند رو به رشدی را در زمینه کاهش مصرف الکترود طی می‌کند.

نمودار ۶ میزان راندمان کوره‌های قوس الکتریک در فولاد هرمزگان را نشان می‌دهد. از دیگر دستاوردهای فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱ افزایش راندمان کوره‌های قوس الکتریکی بوده است. این شرکت با اتخاذ تدابیری همچون کاهش گانگ آهن، افزایش بازده وزنی آهن اسفنجی و همچنین کاهش نرمه آهن اسفنجی توانست در این سال راندمان کوره را به‌طور متوسط به ۸۱٫۴ درصد برساند. فولاد هرمزگان در سه ماه پایانی سال راندمان ۸۲٫۶ درصد را در این زمینه ثبت کرده است.

در نمودار ۷، راندمان ریخته‌گری قابل‌مشاهده است. راندمان ریخته‌گری فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱ به‌طور متوسط ۹۷٫۵ درصد بوده است. درحالی‌که این مورد در سال ۱۴۰۰، به میزان ۹۷٫۴ درصد و در سال ۱۳۹۹، به میزان ۹۷٫۱ درصد بوده است. به‌این‌ترتیب راندمان متوسط ریخته‌گری در فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته است. بااین‌حال این شرکت در سال ۱۴۰۱ توانست بود طی شهریورماه رکورد خیره‌کننده راندمان ۹۷٫۹۸ را در ریخته‌گری به ثبت برساند.

دستاورد دیگر فولاد هرمزگان در حوزه مصرف ویژه برق مجتمع بود. نمودار ۸ نشان می‌دهد این شرکت توانست در سال ۱۴۰۱ مصرف ویژه برق خود را به ۹۸۷ کیلووات ساعت بر تن تختال برساند که نسبت به سال‌های قبل کاهش قابل‌ملاحظه‌ای را نشان می‌دهد. فولاد هرمزگان حتی در دی‌ماه مصرف ۹۰۱ کیلووات ساعت بر تن تختال را ثبت کرده است.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=4051

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت