تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
7

شعارهای انتخاباتی که تبدیل به امتحان الهی شدند

  • کد خبر : 2436
  • ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۲
شعارهای انتخاباتی که تبدیل به امتحان الهی شدند
هفته گذشته بسياري از خطيبان نماز جمعه، از مردم خواستند گراني‌ها را تحمل كنند. براي مثال خطيب موقت نماز جمعه تهران كه هم حذف ارز ترجيحي و هم افزايش قيمت‌ها را امتحان الهي خواند و گفت «حذف ارز ترجيحي يك امتحان الهي براي مردم، مسوولان، نمايندگان مجلس، قوه قضاييه، نيروهاي مسلح و براي همه مردمي است كه چهل‌وسه سال قرباني دادند و هنوز هم قرباني مي‌دهند و بوي شهادت هر روز در نقطه‌اي به مشام مي‌رسد..... گراني امتحان است.

نابرده رنج گنج میسر نمی‌شود. این گرانی در همه جای دنیا وجود دارد و معلول یک‌سری مسائل است. همه دولت‌ها امروز گرفتار هستند. از یک طرف مساله جنگ در مرزهای اروپا وجود دارد و از طرف دیگر هند صادرات گندم را ممنوع کرد، چین مشغول خرید است و کشورهای دیگر هم درگیر چالش‌های غذایی هستند. امنیت غذایی و سامان دادن به امور، چنین طرحی را از سوی دولت می‌طلبید و دولت قدم بسیار مهمی را برداشت که تاکنون چنین گامی در طول انقلاب برداشته نشده و این شجاعت و جرات بسیار مهم است.»
امام جمعه موقت تهران در حالی افزایش قیمت‌ها را به مسائلی مثل جنگ اوکراین و سیاست‌های اقتصادی چین و هند مرتبط دانست که بسیاری از اقتصاد‌دان‌ها معتقدند مشکل اصلی تحریم‌های نفتی ایران است که جز با بازگشت به برجام حل نمی‌شود. البته ائمه جمعه همچنان از توافق احتمالی بین ایران و امریکا نگران هستند. حتی امام جمعه شیراز این هفته ضمن نکوهش شدید حامیان برجام گفته بود چرا برخی متوجه نیستند و نفوذی دشمن شده‌اند و می‌گویند تمام کنید. چه چیزی را تمام کنیم؟ آیا جنگ بین حق و باطل تمام‌شدنی است؟ آیا حق و باطل باهم صلح می‌کنند؟ خیر. مبارزه بین حق و باطل تمام‌شدنی نیست.
روزنامه جمهوری اسلامی هم شدیدا به امام جمعه تهران انتقاد کرد و او را به خاطر استفاده از ادبیات مذهبی برای توجیه برخی خطاهای دولت، شماتت کرد و در قسمتی از یادداشت خود نوشت «اینکه برخی از محترمینِ تریبون‌دار می‌گویند، گرانی هست اما مسوولان دلسوزند! خب تا وقتی نتوانند از سوز دل مردم اندکی بکاهند، دلسوز بودن‌شان چه سودی برای جامعه می‌تواند داشته باشد؟ برخی دیگر هم همچنان پای خدا را به میدان گرانی می‌کشند و امتحان الهی می‌خوانند وضع موجود را. یادشان نمانده است انگار پیش از این چه می‌گفتند در برابر گرانی!»
با این حال اصولگرایان در زمان انتخابات، اصرار عجیبی داشتند که مقصر اصلی افزایش قیمت‌ها، ناتوانی دولت حسن روحانی در کنترل قیمت‌ها است. ابراهیم رییسی در زمان مناظره اقتصادی خطاب به مردم گفته بود «یکی از مشکلاتی که مردم گرفتار آن هستند مساله تورم است؛ قیمت کالاهای اساسی فوق‌العاده افزایش یافته است. قیمت مسکن ۷ برابر، خودرو ۸ برابر و گوشت و مرغ ۶-۵ برابر افزایش داشته است.» انتقادات ابراهیم رییسی نسبت به افزایش قیمت‌ها در حالی است که در دوران ریاست‌جمهوری او، در حالی که هنوز به یک سال نرسیده، قیمت بعضی کالاها افزایش چشمگیری نشان داده است. تیرماه سال گذشته قیمت مرغ ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان بوده است و در دولت رییسی، در عرض کمتر از یک سال، این رقم بیش از دو برابر افزایش داشته است. سال قبل از آن یعنی درست در روزهایی که مجلس یازدهم شروع به کار کرده بود، قیمت مرغ ۱۶ هزار تومان بود. در واقع مجلس انقلابی در دو سال اول، قیمت مرغ را ۴ برابر کرده است. این افزایش کمرشکن قیمت مرغ که تقریبا باعث پرکشیدن این غذا از سفره مردم شده است، در حالی رخ داده که در ابتدای دولت روحانی، قیمت مرغ حدود کیلویی ۶ هزار تومان بوده است. در واقع این کالا در هشت سال اول دولت روحانی ۴ برابر شد و در دو سال اول مجلس فعلی هم ۴ برابر شد. 

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=2436

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت