تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
3

دومین دوسالانه قصه‌گویی نهال امید در خوزستان کلید خورد

  • کد خبر : 2513
  • ۰۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۳
دومین دوسالانه قصه‌گویی نهال امید در خوزستان کلید خورد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اعلام آغاز به کار دومین دوسالانه ملی قصه گویی نهال امید گفت: دبیرخانه دومین جشنواره ملی دوسالانه قصه‌گویی نهال امید در اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان تشکیل شد.

براساس اعلام اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان، عباس حسین‌زاده اظهار کرد: دومین دوسالانه قصه‌گویی با عنوان نهال امید در سه سطح استانی، منطقه‌ای و ملی آغاز به کار کرد.

وی افزود: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به منظور ارج نهادن سنت قصه‌گویی، گسترش خدمات جنبی کتابخانه‌ها و ایجاد انگیزه مطالعه در کودکان «دومین دوسالانه جشنواره قصه‌گویی» را با عنوان «نهال امید» با هدف ترویج قصه‌گویی، شناسایی و تشویق و بهره‌مندی از توانمندی‌های شبکه کتابخانه‌های عمومی شامل کتابداران و اعضا، شناسایی استعدادها، تشویق و بهره‌مندی از توانمندی مختلف در کتابخانه‌های عمومی جهت اعتلای توسعه علمی و فرهنگی برگزار می‌کند.

حسین‌زاده با بیان اینکه این جشنواره ویژه افراد بالای ۱۸ سال است گفت: در این جشنواره ملی که در ۲ بخش قصه‌گویی صحنه‌ای و دیجیتال برگزار می‌شود، اقشار مختلف جامعه می‌توانند مشارکت داشته باشند و متقاضیان آثار خود را از تاریخ یکم تا ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ به دبیرخانه جشنواره در استان ارسال کنند.

وی گفت: قصه‌گویی صحنه‌ای که به صورت حضوری و بر صحنه با فیلمبرداری از قصه‌گو (بدون استفاده از جلوه‌های صوتی و تصویری و تدوین) و ارسال به وبگاه جشنواره انجام می‌شود. قصه‌گویی دیجیتال نیز در بستر نرم‌افزارهای دیجیتال و به صورت الکترونیک (ترکیبی از تصویر، ویدئو، متن، صدای قصه‌گو، انیمیشن و…) و ارسال فایل ویدئویی به وبگاه جشنواره انجام می‌گیرد.

حسین‌زاده محورهای موضوعی جشنواره را شامل مسایل روز جامعه،  موضوع آزاد، سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی و موضوع ویژه (شعار سال «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین») عنوان کرد و گفت: گروه‌های هدف این جشنواره متشکل از عموم مردم است که در ۲ گروه به رقابت می‌پردازند.

وی افزود: گروه نخست شامل کتابداران است که دانشجویان رشته کتابداری، کتابداران شاغل (نهادی و مشارکتی و… را دربرمی‌گیرد و گروه دوم تمامی علاقه‌مندان به قصه‌گویی هستند که شامل مادران، مربیان و شاغلان سایر دستگاه‌ها (شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانون مساجد و…) هستند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با بیان اینکه بارگذاری حداکثر چهار اثر برای هر شرکت‌کننده مقدور است خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان با مراجعه به وب‌گاه مسابقات نهاد به نشانی www.samakpl.ir ضمن عضویت می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

حسین‌زاده با اشاره به اینکه امکان شرکت برای هر یک از علاقه‌مندان در ۲ بخش جشنواره فراهم شده است و هر شرکت‌کننده می‌تواند چهار اثر به جشنواره (هر بخش ۲ قصه) ارسال کند تشریح کرد: انتخاب و کیفیت ارایه قصه، فضاسازی، مکان و مشخص کردن مخاطبان قصه در سه رده‌ سنی خردسال (چهار تا هفت ساله)، کودک (هشت تا ۱۲سال) و نوجوان (۱۳ تا ۱۵ سال) از معیارهای اصلی داوری و امتیازدهی است. 

وی با بیان اینکه آثار با گویش یا زبان محلی پذیرفته می‌شود (ارسال متن فارسی قصه به صورت نوشتاری یا زیرنویس فیلم ضروری است) گفت: کیفیت تصویر، نورپردازی، کادربندی، کیفیت صدا و تصویربرداری با استفاده از ابزار دوربین یا موبایل به صورت افقی و دارای نور و صدای مطلوب از معیارهای جنبی نمره‌دهی به آثار است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان توجه به رعایت زمان ارایه قصه (حداکثر زمان ۱۰ تا ۱۵ دقیقه) و ارسال فرمت (ویدئو mp4) و حجم فیلم (کمتر ۹۰ مگابایت) را الزامی دانست و بیان کرد: استفاده از نرم‌افزارهای فشرده‌سازی حجم فایل و کاهش حجم جهت بارگذاری با حداکثر میزان تعیین شده پیشنهاد می‌شود. همچنین آثار ارسالی باید جدید و غیرتکراری در دیگر جشنواره‌ها باشد (توجه به انتخاب موضوع‌های شعار سال، مخاطب سنی نوجوان و گویش محلی در اولویت داوری است).

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=2513

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت