تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
4

ثبت بهترین عملکرد در تاریخ فعالیت فولاد هرمزگان/ رکوردشکنی با طعم همدلی و هماهنگی

  • کد خبر : 4048
  • ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۷
ثبت بهترین عملکرد در تاریخ فعالیت فولاد هرمزگان/ رکوردشکنی با طعم همدلی و هماهنگی
شرکت فولاد هرمزگان در سال 1401 توانست باوجود همه محدودیت‌های انرژی در زمینه برق و گاز از ظرفیت اسمی خود عبور کند و با ثبت تولید یک‌میلیون و 538 هزار و 293 تن تختال و 35 رکورد در حوزه فولادسازی، بهترین عملکرد تاریخ فعالیت خود را ازنظر تولید محصول نهایی به ثبت برساند.

به گزارش بهین خبر و به نقل از روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان، سال ۱۴۰۱ در حوزه بهره‌برداری و فولادسازی برای فولاد هرمزگان بسیار خوش‌یمن و درخشان بود و این شرکت توانست با ثبت پنج رکورد میانگین تولید ماهانه را به ۱۵۰ هزار تن رساندکه البته در اسفندماه میزان تولید از ۱۵۰ هزار تن نیز فراتر رفت و در سال ۱۴۰۱ شرکت توانست برای دومین بار از ظرفیت اسمی خود عبور کند. این رکورد درواقع فصل جدیدی از فعالیت فولاد هرمزگان در حیات بابرکت خود است، زیرا رکورد یادشده در شرایطی رقم خود که تابستان قطعی برق و زمستان قطعی گاز گریبان این شرکت را گرفته بود. به همین دلیل عبور از ظرفیت اسمی و رکوردشکنی در شرایطی که دو سه ماه تعطیلی اجباری نصیب این شرکت شده بوده، اهمیت صدچندان می‌یابد.

در این رابطه، خبرنگار روابط عمومی جهت بررسی ابعاد رکوردشکنی و دستاوردهای فولاد هرمزگان در حوزه فولادسازی، با معاونت بهره‌برداری، مدیریت فولادسازی، رئیس ذوب کوره و LF، رئیس واحد ریخته‌گری مداوم و ارسال محصول، رئیس نگهداری و تعمیرات فولادسازی و حمل مواد، رئیس واحد نسوز و کارشناس دفتر فنی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت‌وگوهایی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید:

سید اصغر مدنی، معاون بهره‌برداری شرکت فولاد هرمزگان:

ثبت رکوردهای کمی و کیفی در واحد بهره‌برداری به رکوردشکنی کمک کرد

در واحد بهره‌برداری با استفاده از تجربیات سال‌های قبل در زمینه کمبود برق و گاز، برنامه‌ریزی کردیم تا با ثبت رکوردهای کمی و کیفی به‌ویژه در فولادسازی، از ظرفیت اسمی در سال ۱۴۰۱ عبور کنیم که خوشبختانه این مهم محقق شد و رکورد یک‌میلیون و ۵۳۸ هزار تن تختال به ثبت رسید.

سال گذشته برای همه فولادسازان کشور به‌دشواری گذشت، چراکه همه با محدودیت‌های برق و گاز مواجه و دچار کمبود شدند. بااین‌وجود در شرکت فولاد هرمزگان تصمیم گرفتیم با بهره‌وری بالاتر در ماه‌های بدون کمبود انرژی، کاهش تولید ناشی از کمبود را جبران کنیم.

تمام تلاش خود را برای عبور از ظرفیت اسمی انجام دادیم و خوشبختانه با ثبت پنج رکورد ماهانه در تولید تختال و یک رکورد ماهانه در تولید آهن اسفنجی، بخشی از کاهش تولید جبران شد. رکوردشکنی‌های مذکور در تولید تختال باعث شد ۳۸ هزار تن بالاتر از ظرفیت اسمی تولید کنیم و به‌تبع آن ۱۷ هزار تن رکورد قبلی سالانه که یک‌میلیون و ۵۲۱ هزار تن بود را ارتقا بخشیم.

در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱۰ هزار تن به دلیل کمبود برق در فولادسازی و ۲۶۰ هزار تن آهن اسفنجی در واحد احیا مستقیم به دلیل کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان از دست رفت. بااین‌حال آمارهای تولید نشان می‌دهد که همکاران واحد بهره‌برداری به‌خوبی از عهده وظایف خود برآمده‌اند.

 عوامل دستیابی به رکورد سالانه تولید تختال

در سال ۱۴۰۱ با توجه به وخیم شدن وضعیت تأمین برق به‌ویژه در تابستان، پارامترهایی را برای افزایش میزان تولید انتخاب کردیم تا با حداقل توقف مواجه شویم. به‌طور مثال یکی از عوامل اصلی افزایش تولید، اجرای طرح جمع‌آوری سرباره گرم فولادسازی بود که از سوی یکی از همکاران پیشنهاد شد و این موضوع عامل مهمی بود که به کاهش توقف ناشی از جمع‌آوری سرباره انجامید. دیگر عامل مهم پروژه کاهش مصرف قراضه بود که در سال‌های قبل تعریف شد. با اجرای دو پروژه یادشده توانستیم زمان تخلیه تا تخلیه کوره را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهیم و تعداد ذوب بیشتری را از کوره بگیریم تا با ثبت رکوردهای روزانه و ماهانه، درنهایت به رکورد سالانه دست پیدا کنیم.

 عوامل ثبت رکورد کیفی در واحد احیا مستقیم

هنگامی‌که در احیا مستقیم قصد افزایش کیفیت را داشته باشیم، باید در تنظیمات تولید دقت زیادی به خرج دهیم. البته ممکن است اندکی کاهش تناژ تولید رخ دهد اما با افزایش کیفیت آهن اسفنجی می‌توان به فولادسازی در جهت افزایش تولید کمک کرد و با افزایش متالیزاسیون آهن اسفنجی می‌توان کمک زیادی به افزایش تولید در فولادسازی داشت.

واحدهای احیا مستقیم و فولادسازی دست‌به‌دست هم دادند تا در اسفندماه به بالاترین میزان تولید برسیم. در اسفندماه سال ۱۴۰۱ که ۲۹ روز کاری بود، توانستیم به تولید ۱۵۳ هزار تن تختال دست‌یابیم. این در حالی است که فروردین‌ماه همان سال با ۳۱ روز کاری، ۱۵۰ هزار تن تختال تولید کردیم. این یعنی می‌توانیم در همین بازه زمانی یعنی ۳۱ روز کاری در یک ماه، بیش از ۱۶۰ هزار تن تختال تولید کنیم و بیشترین میزان تولید ماهانه شرکت ثبت شود.

درصورتی‌که توقفات تولید و محدودیت‌های برق و گاز به میزان سال ۱۴۰۱ باشند، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در سال ۱۴۰۲، یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار تن تختال تولید کنیم.

حامد جمشیدی نیا، مدیر فولادسازی و ریخته‌گری مداوم:

برنامه‌ریزی منسجم و تلاش همه‌جانبه برای تحقق اهداف

در سال ۱۴۰۱ علی‌رغم وجود محدودیت‌های زیاد برق و گاز با همت و تلاش کلیه کارکنان واحد فولادسازی با تلاش و انجام کارِ گروهی و با برنامه منسجم موفق به شکستن رکوردهای پی‌درپی روزانه و ماهانه و درنهایت به ثبت رکورد سالانه تولید تختال در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم با تولید یک‌میلیون و ۵۳۸ هزار و ۲۹۳ تن تختال و موفق به ثبت رکورد تولید تختال در پایان اسفندماه شدیم. همچنین از دیگر دستاوردهای مهم واحد فولادسازی کسب رتبه پیشنهاد برتر کشوری و انتخاب مدیریت فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد هرمزگان به‌عنوان واحد برتر پیشنهاددهنده به شمار می‌رود.

همچنین همکاران سخت‌کوش در دیگر واحدهای ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در سال ۱۴۰۱ نیز با اجرای پروژه‌های مختلف کنترل فرآیند تولید و به‌روزرسانی دستورالعمل‌های بهره‌برداری و تعامل با واحدهای جانبی دیگر، باوجود محدودیت‌های زیاد برق و گاز، نیل به اهداف تعیین‌شده در طی این سال داشته و درنهایت توانستند به رکوردها و دستاوردهای بسیاری دست یابند.

عباسعلی براهیمی رئیس ذوب کوره و LF:

ثبت رکوردهای متعدد در فولادسازی و ریخته‌گری

جهادگران عرصه صنعت در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۴۰۱ با عبور از رکوردهای پیاپی، برگ زرین دیگری در کارنامه افتخارات فولاد هرمزگان را ورق زدند. متخصصان فولادی نشان دادند در صورت رفع موانع تولید و پشتیبانی‌های درون و برون‌سازمانی قادر به ثبت رکوردهای متعدد و ارتقای تولید ملی در شرایط محدودیت در زمینه برق و گاز، هستند. همچنین ازجمله رکوردهای کسب‌شده در سال ۱۴۰۱ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رکورد روزانه تعداد ذوب تخلیه‌شده در کوره یک به تعداد ۲۷ ذوب در تاریخ ۱۵ مهرماه
  • رکورد ماهانه تعداد ذوب تخلیه‌شده در کوره یک به تعداد ۶۶۴ ذوب در تاریخ مهر ۱۴۰۱
  • رکورد ماهانه تعداد ذوب تخلیه‌شده در کوره دو به تعداد ۶۶۵ ذوب در تاریخ مهر ۱۴۰۱
  • رکورد ماهانه تعداد ذوب تخلیه‌شده مجموع دو کوره به تعداد ۱۳۱۹ ذوب در تاریخ مهر ۱۴۰۱
  • رکورد سالانه تعداد ذوب تخلیه‌شده در کوره یک به تعداد ۶۲۹۱ ذوب در سال ۱۴۰۱
  • رکورد سالانه تعداد ذوب تخلیه‌شده در کوره دو به تعداد ۶۵۲۴ ذوب در سال ۱۴۰۱
  • رکورد سالانه تعداد ذوب تخلیه‌شده مجموع دو کوره به تعداد ۱۲ هزار و ۸۱۵ ذوب در سال ۱۴۰۱
  • رکورد سالانه کاهش انرژی کوره قوس به میزان ۶۷۰ کیلووات ساعت بر تن مذاب در سال ۱۴۰۱
  • رکورد ماهانه کاهش تخلیه تا تخلیه کوره قوس به مدت ۶۰٫۵ دقیقه بر ذوب در آذرماه ۱۴۰۱
  • رکورد ماهانه زمان power on کوره قوس به مدت ۴۸٫۱ دقیقه بر ذوب در مهرماه ۱۴۰۱
  • رکورد ماهانه زمان آماده‌سازی کوره قوس به مدت ۴٫۲ دقیقه بر ذوب در تیرماه ۱۴۰۱
  • اجرای پروژه سیستم پاشش سرباره در راستای کاهش توقفات جمع‌آوری سرباره و افزایش تولید ذوب
  • رکورد ماهانه مجموع توقفات اضطراری و تأخیر کوره قوس به مدت ۳٫۱ دقیقه بر ذوب در بهمن‌ماه ۱۴۰۱
  • رکورد سالانه کاهش ذوب‌های خارج از رِنج آنالیز شیمیایی به میزان ۰٫۰۸ درصد در سال ۱۴۰۱

یاسر شهریاری‌پور، رئیس واحد ریخته‌گری مداوم و ارسال محصول:

تولید هدفمند و ارسال به‌موقع از راهبردهای اصلی شرکت

در شرکت فولاد هرمزگان، تولید هدفمند و بر اساس نیاز بازار و همچنین ارسال به‌موقع از راهبردهای اصلی شرکت بوده است در این راستا به تعدادی از رکوردهای دست‌یافته در سال ۱۴۰۱ که با همت و همدلی کارکنان این واحد و همکاری دیگر واحدها و همه کارکنان فولادسازی به‌دست‌آمده است اشاره می‌کنیم؛

  • رکورد روزانه تعداد ذوب ریخته‌گری شده به تعداد ۵۴ ذوب در تاریخ آبان ماه سال ۱۴۰۱
  • رکورد ماهانه تعداد ذوب ریخته‌گری شده به تعداد ۱۳۰۱ ذوب در آبان ماه سال ۱۴۰۱
  • رکورد سالانه تعداد ذوب ریخته‌گری شده به تعداد ۱۲ هزار و ۸۲۲ ذوب در سال ۱۴۰۱
  • رکورد روزانه تولید اسلب به میزان ۶۷۷۲ تن در تاریخ ۱۵ آذرماه سال ۱۴۰۱
  • رکورد ماهانه تولید اسلب به میزان ۱۵۵ هزار و ۶۲۲ تن در آذرماه سال ۱۴۰۱
  • رکورد ماهانه کاهش عیوب گرم به میزان ۰٫۵۵ درصد در فروردین‌ماه ۱۴۰۱
  • رکورد ماهانه سرعت تولید اسلب در گریدهای کم‌کربن به میزان ۱٫۶ متر بر دقیقه در آبان ماه سال ۱۴۰۱

محمد ملابیک، رئیس واحد نسوز:

به‌کارگیری تمام توان واحد نسوز برای تحقق اهداف شرکت

کارکنان واحد نسوز هم پا به‌پای همکاران سایر نواحی در دستیابی به رکوردهای تولید، تمامی تلاش و توان خود را به کار گرفتند تا با افزایش تولید موفق به کسب رکوردهای ذیل گردند:

  • رکورد ماهانه مصرف نسوز کوره قوس به میزان ۱٫۹۳ کیلوگرم بر تن مذاب در دی‌ماه ۱۴۰۱
  • رکورد ماهانه کاهش مصرف نسوز تاندیش به میزان ۱٫۴۵ کیلوگرم بر تن مذاب در دی‌ماه ۱۴۰۱

امیر صفاری، رئیس نگهداری و تعمیرات فولادسازی و حمل مواد:

رکوردشکنی‌ها با همت و کارِ تیمی کارکنان تولید، تعمیرات و نگهداری و عوامل پشتیبانی

سال ۱۴۰۱ باوجود محدودیت‌های برق و گاز مصرفی با توجه به همت و کار تیمی کارکنان تولید، تعمیرات و نگهداری و عوامل پشتیبانی‌کننده منجر به کسب رکوردهای متعدد شد که نتیجه آن افزایش آماده‌به‌کاری تجهیزات و افزایش تولید بوده است. ازجمله این رکوردها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ۶ درصدی آماده‌به‌کاری کوره‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل
  • کاهش ۳۰ درصدی توقفات اضطراری
  • کاهش ۳۰ درصدی توقفات برنامه‌ای
  • انجام پروژه تغییر تابلوهای بوستر فن کوره پاتیلی
  • انجام پروژه نازل سرباره

ایوب گودرزی، کارشناس دفتر فنی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم:

اجرای پروژه‌های تسهیل‌کننده تولید با همکاری دفتر فنی تولید فولادسازی و ریخته‌گری مداوم

با توجه به ثبت رکورد سالانه تولید تختال در ناحیه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در سال «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» علی‌رغم وجود محدودیت‌های فراوان برق و گاز واحد دفتر فنی تولید فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز به‌عنوان یکی از واحدهای این ناحیه، در کنار واحدهای تولیدی با اجرای پروژه‌های مختلف کنترل فرآیند تولید و به‌روزرسانی دستورالعمل‌های بهره‌برداری و تعامل با واحد خرید، سعی در کمک به نیل به اهداف تعیین‌شده در طی این سال داشته است. از اهم این اقدامات می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • پروژه کنترل و پایش مصرف انرژی؛ فولادسازی به‌نحوی‌که منجر به اخذ ISO50001 بدون مغایرت و کسب رکورد کاهش مصرف انرژی کوره قوس به ۶۷۳ کیلووات ساعت بر تن مذاب شد
  • پروژه افزایش بهره‌وری آنالیز ذوب تا ۹۸ درصد تارگت آنالیز کارت استاندارد گریدهای تولیدی در کوره قوس در راستای کاهش زمان آماده‌سازی ذوب و افزایش کیفیت ذوب تولیدی در کوره پاتیلی
  • اجرای پروژه شارژ فروآلیاژ در کوره پاتیلی‌ها در راستای کاهش مصرف و افزایش بهره‌وری در کوره پاتیلی
  • اجرای پروژه کاهش ذوب‌های خارج از رنج آنالیز شیمیایی که منجر به کسب رکورد کاهش میزان ذوب‌های خارج از رنج آنالیزی تا ۰٫۰۸ درصد در سال ۱۴۰۱ شد
  • انجام پروژه استراتژیک افزایش راندمان واحد ریخته‌گری مداوم در راستای افزایش اهداف کمیت تولید
  • انجام پروژه بهینه‌سازی کلسیم تریدمنت در کوره پاتیلی در راستای کاهش عیوب محصول نهایی
  • انجام پروژه کاهش دمای سوپرهیت تاندیش ریخته‌گری مداوم در راستای افزایش کیفیت محصول نهایی
  • اجرای پروژه هوشمندسازی کنترل فرآیند تولید در سیستم PCS که ازجمله اقدامات اصلی در این پروژه می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
  1. اجرای سیستمی کردن کارت ساخت گریدهای تولیدی در سیستم  PCS
  2. کنترل و پایش شاخص‌های فرآیندی به‌صورت آنلاین در سیستم PCS
  3. کنترل دمای پاتیل تحویلی به کوره‌ها با نمایش پاتیل با دمای خارج از دستورالعمل در سیستم  PCS
  4. راه‌اندازی پروژه TTL در راستای تعیین دمای ذوب ارسالی مطابق با دستورالعمل در سیستم  PCS
  5. کنترل و پایش سرعت ریخته‌گری در راستای افزایش بهره‌وری
  6. اجرای پروژه تعیین زمان ارسال ذوب به ریخته‌گری در زمان سکوئنس در سیستم  PCS
  7. پروژه پایش آنلاین لدل چنچ ذوب در PCS در راستای مطابقت با دستورالعمل اجرایی
  8. پروژه اجرای میز تحلیل شکست فرآیند و آنالیز حوادث فرآیندی در سیستم  PCS
  • پروژه بومی‌سازی اشکال ویژه تاندیش (لدل شرود) در راستای حمایت از تولید داخل و تأمین پایدار
  • پروژه بومی‌سازی اشکال ویژه پاتیل (مخروطی دمش از کف پاتیل) در راستای حمایت از تولید داخل و تأمین پایدار
  • پروژه جایگزینی توربو باکس به‌جای دام و ویر در تاندیش در راستای کاهش هزینه تولید، تأمین و تولید پایدار از داخل کشور، افزایش کیفیت محصول نهایی و همگن‌سازی دمای مذاب در تاندیش
  • پروژه تغییر شکل مجرای تخلیه کوره قوس در راستای مینمایز توربولانس مذاب
  • پروژه جایگزینی بلوک آبگرد مسی در دریچه سرباره، جایگزین آجرهای منیزیت گرافیت در راستای کاهش توقفات و هزینه‌های تولید
  • پروژه جایگزینی بلوک آبگرد مسی در پلکانی شل‌های فلزی و حذف آجرهای منیزیت گرافیت در راستای کاهش توقفات و هزینه‌های تولید
  • اجرای پروژه استراتژیک کاهش نرخ مصرف الکترود گرافیتی کوره قوس در راستای کاهش توقفات، خرید ارزی و هزینه‌های تولید
  • پروژه سیستمی شدن فرم‌های ثبت و تحلیل حوادث فرآیندی فولادسازی در جهت ذخیره‌سازی دائمی و آنالیز داده‌ها در راستای کاهش یا حذف حوادث فرآیندی
  • شناسایی شرکت‌های تأمین‌کننده بومی جدید جهت تأمین پایدار و کیفیت بهتر

پذیرش بین‌المللی مقاله در کنفرانس ۲nd International Workshop on Surface quality of continuously cast products – Bergamo

  • پذیرش بین‌المللی دو مقاله در کنفرانس METEC and 6th ESTAD 2023
لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=4048

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت