تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
8

توصیه‌های طبیعت گردی برای روز سیزده بِدر

  • کد خبر : 1627
  • ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۹
توصیه‌های طبیعت گردی برای روز سیزده بِدر
فصل بهار، زمان رویش طبیعت و گل‌های زیبای آن است، ولی دنبال چیدن گل و گیاه نباشیم و چیزی از طبیعت را با خودمان به خانه نبریم بلکه با هم پیمایی در کنار اعضای خانواده از این منظره جادویی جسم و روان خود را آرامش ببخشیم.

سیزده‌ بدر، یکی از سنت‌های ایرانیان پاک نهاد برای نهادینه کردن فرهنگ پاسداشت طبیعت و آشتی با آن است، اما هرچه زندگی و اقتصاد مردم از کشاورزی و طبیعت جدا شد، توجه مردم به طبیعت و حفظ آن کمتر شده و حضور آنها در طبیعت‌، به جای تفریح به نوعی تخریب و نابودی منابع طبیعی و محیط زیست را به دنبال داشته است.

سید تقی عمارتی نوش آبادی، همیار ملی طبیعت، درباره چگونگی حضور در طبیعت و بایدها و نبایدهای روز سیزده بدر، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: آیین سنتی سیزده ‌بِدر و طبیعت گردیِ پس از آن، فرصتی برای نزدیکی با طبیعت و دوری از گرفتاری‌های زندگی صنعتی و ماشینی است پس طبیعت را تخریب نکنیم و برخوردی آشتی جویانه داشته باشیم و هرگونه تخریب احتمالی را به شماره ۱۵۰۴ گزارش کنیم.

وی افزود: طبیعت و آنچه که در آن هست حتی سنگ و خاک را موجود زنده بدانیم که برای زندگی ما نیاز است، پس به آرامی وارد آن شویم و بدون هیچ اثر نابودگر آنجا را ترک‌ کنیم و زباله‌ها را برگردانیم.

عمارتی نوش‌آبادی، گفت: ساکنان اصلی طبیعت را نترسانیم. طبیعت، زیستگاه موجودات زنده است پس در مکان‌هایی دورتر از لانه حیوانات بنشینیم و از پخش موسیقی با صدای بلند و رانندگی در فضای طبیعت خودداری کنیم تا آنها هم احساس امنیت کنند و به ما حمله نکنند.

این همیار ملی طبیعت، تصریح کرد: هدف از طبیعت گردی را تغییر حال و هوای خود و خانواده بدانیم و بهترین جا، بیابان‌ها و روستاهای اطراف است، اما فرهنگ طبیعت‌گردی را رعایت کنیم و به فرهنگ مردم محلی احترام بگذاریم.

وی تاکید کرد: طبیعت فقط جنگل و کوهستان نیست. بیابان هم بخش زیبای طبیعت به ویژه در فصل بهار است، اما وسایل سوخت مثل کپسول‌های سفری یا چوب را همراه ببریم و برای چند ساعت تفریح خود درختچه‌ها و بوته‌ها را نابود نکنیم.

عمارتی نوش‌آبادی گفت: مسیر طبیعت گردی را در پاکوب‌هایی طی کنیم که پیش از ما توسط طبیعت دوستان و جوامع محلی ایجاد شده و ردشان بر جا مانده و خودخواهانه مسیرهای جدید در طبیعت ایجاد نکنیم و در حرکت خود مراقب باشیم که مورچه‌ها و جانوران ریز را زیر پا له نکنیم.

وی افزود: جوی‌ها و آبکندهای جاری در طبیعت را تخریب نکنیم و برای آسایش و شادی کودکانه خود، مسیر آنها را تغییر ندهیم و اجازه بدهیم به راه خودشان ادامه بدهند و ما از زیبایی طبیعت و این لطف خداوندی لذت ببریم.

این همیار ملی طبیعت تاکید کرد: جشن و شادی سیزده ‌بِدر و طبیعت گردی را فرصتی بدانیم که کودکان خود را به دوستی با طبیعت و محیط اطراف خود آشنا کنیم تا یاد بگیرند که ما انسان‌ها مالک طبیعت نیستیم تا خودخواهانه به هرجای آن دست اندازی کرده و نابود کنیم.

وی تصریح کرد: هر سال بخش بزرگی از طبیعت و جنگل‌های ایران به علت بی توجهی ما در آتش سوخته و نابود می‌شود پس در طبیعت آتش روشن نکنیم و اگر هم مجبور به این کار شدیم، حتما از خاموش بودن آن مطمئن شویم و بعد محیط را ترک کنیم.

عمارتی نوش‌آبادی اظهار کرد: فصل بهار، زمان رویش طبیعت و گل‌های زیبای آن است، ولی دنبال چیدن گل و گیاه نباشیم و چیزی از طبیعت را با خودمان به خانه نبریم بلکه با هم پیمایی در کنار اعضای خانواده از این منظره جادویی جسم و روان خود را آرامش ببخشیم.

این همیار ملی طبیعت گفت: سعی کنیم خودروهایمان را در فاصله‌ای دورتر از محل نشستن خود پارک کنیم تا هم کربن کمتری به طبیعت وارد کنیم هم طبیعت زیر چرخ ماشین‌های ما نابود نشود و هم لذت با هم بودن در کنار خانواده را تجربه کنیم و طبیعت را به گونه‌ای ترک کنیم که انگار به آنجا پا نگذاشته‌ایم.

وی تاکید کرد: در این جشن یک روزه و تفریح طبیعت گردی، سعی کنیم غذای مسافرتی همراه داشته باشیم و فقط از طبیعت لذت ببریم و کمتر با محیط اطراف درگیر ‌شویم و کمتر زباله تولید ‌کنیم و سوغات خود را از مردم بومی خرید کنیم تا حضور ما یک نفع اقتصادی برای آنها داشته باشد.

عمارتی نوش‌آبادی، خاطرنشان کرد: بازی‌های خانوادگی بخشی از خاطره جشن سیزده‌ بِدر برای ما بوده است پس این بازی‌های شاد را به فرزندان خود یاد بدهیم تا آنها در این فرصت از موبایل و بازهای کامپیوتری جدا شده تا میراث فرهنگی ایران حفظ شود.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=1627

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت