تاریخ : شنبه, ۲۸ مهر , ۱۴۰۳ Saturday, 19 October , 2024
0
/روز جهانی کاهش خطر بلایا/

ویژگی‌های یک شهر «تاب‌آور» در برابر مخاطرات و بلایا

  • کد خبر : 21317
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۹
ویژگی‌های یک شهر «تاب‌آور» در برابر مخاطرات و بلایا
رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایا مرکز بهداشت خوزستان با اشاره به اهمیت تاب‌آوری در زمان بروز حوادث گفت: در شهر تاب‌آور باید برنامه‌ریزی برای مواجهه با حوادث و بلایا به گونه‌ای باشد که کمترین تلفات انسانی و خسارات اقتصادی را تحمل کند یعنی باید در تمام ابعاد، تاب‌آور باشد و کمترین میزان آسیب‌پذیری را داشته باشد.

لیلا معرفیان‌پور با اشاره به ۱۳ اکتبر روز جهانی کاهش خطر بلایا اظهار کرد: هفته بین المللی و ملی کاهش خطر بلایا از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه برگزار و امسال این شعار روز جهانی «توانمندسازی نسل آینده ،برای فردایی تاب‌آور» تعیین شده است. 

وی افزود: تاب‌آوری مفهومی است که در مواجهه با غافلگیری‌ها و اختلال‌ها معنی پیدا می‌کند. به عبارتی در مواجهه با سوانح وحوادث برای روبه‌رو شدن با معضلات و آمادگی در برابر مشکلات ناشناخته، از رویکرد تاب‌آوری استفاده می.شود.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایا مرکز بهداشت خوزستان گفت: شهر تاب.آور، شهری است که در آن میزان تاثیرگذاری تحولاتی که در پیرامون آن در زمان بروز سوانح اتفاق می‌افتد در کمترین میزان خود قرار دارد و همچنین با حداقل زمان و با سرعت مناسب به شرایط پیش از بروز واقعه باز گردد. 

معرفیان پور عنوان کرد: شهر تاب‌آور دارای دو مولفه بسیار مهم است که یکی از این مولفه‌ها تحمل سوانح و دیگری بازگشت‌پذیری به وضعیت قبلی است. تاب.آوری شهری اشاره به دانش، برنامه‌ریزی، پیش‌بینی، مقاومت، سازگاری و بهبودی در مواجهه با تغییرات پیش‌بینی نشده دارد و آنجا که تاب‌آوری شهری یک مفهوم پیچیده و چند بعدی است نیاز به همکاری میان سازمان‌های مختلف درگیر در مدیریت شهری دارد.

وی افزود: در شهر تاب‌آور باید برنامه‌ریزی برای مواجهه با حوادث و بلایا به گونه‌ای باشد که کمترین تلفات انسانی و خسارات اقتصادی را تحمل کند یعنی باید در تمام ابعاد، تاب‌آور باشد و کمترین میزان آسیب‌پذیری را داشته باشد زیرا تمامی ابعاد همانند زنجیر به یکدیگر متصل هستند و آسیب به یک حلقه می‌تواند به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم دیگر ابعاد حلقه را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایا مرکز بهداشت خوزستان گفت: برای داشتن شهرهای تاب‌آور باید مقامات محلی و مردم، خطرها و تهدیدها را درک کنند و با مشارکت یکدیگر پایگاه اطلاعات محلی ایجاد کنند که در آن اطلاعات لازم در ارتباط با کسانی که در معرض خطر و آسیب‌پذیر هستند جمع‌آوری شود.

معرفیان‌پور عنوان کرد: سپس باید تدابیر لازم برای پیش‌بینی و کاهش اثر بلایا، به کار گرفتن فناوری‌های هشدار اولیه و واکنش سریع سازمان‌ها به حوادث و بلایا، حفظ سریع زیرساخت‌ها و همچنین به حداقل رساندن مخاطرات ناشی از حوادث طبیعی و انسانی انجام شود. 

وی افزود: یکی دیگر از راه‌های افزایش تاب‌آوری، اجرای راهکارهای بازتوانی و بهبود فوری و بازگرداندن سریع خدمات اساسی و تداوم ارائه خدمات سلامت پس از بروز حوادث است.

رئیس گروه کاهش خطر در حوادث و بلایا مرکز بهداشت خوزستان گفت: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی با انجام برنامه مدیریت کاهش خطر بلایا و حوادث در راستای توانمندسازی جمعیت تحت پوشش در حوزه‌های آمادگی خانوارها در برابر مخاطرات طبیعی و انسان‌ساخت، ارتقای ایمنی ساختمان‌ها و تجهیزات، برنامه آمادگی و پاسخ نظام سلامت در بلایا و حوادث، برنامه پیشگیری از حوادث ترافیکی، برنامه پیشگیری از غرق‌شدگی و برنامه پیشگیری از خفگی با گاز منوکسید کربن فعالیت می‌کند.

وی افزود: ذی‌نفعان این برنامه‌ها جمعیت تحت پوشش و کارکنان زیرمجموعه هستند، بنابراین اولویت سلامت کارکنان یکی از اهداف اصلی این دستگاه در زمان بحران است. 

منبع؛ ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=21317

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت