امیر صفیخانی با بیان اینکه در این دوره رکورد، بیشترین نوسازی تاکسیها را در ۱۵ سال اخیر در اهواز داشتهایم، اظهار کرد: با اقدامات انجامشده از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۰ دستگاه به رانندگان تحویل داده شده است و تا پایان بهمنماه ۷۰ دستگاه دیگر تحویل داده میشود بنابراین در مجموع ۲۲۰ دستگاه سمند سورن پلاس صفر به رانندگان تحویل داده میشود. با احتساب خودروهای نوسازی شده در سال ۱۴۰۲، در مجموع تاکنون ۲۶۰ خودرو تحویل داده شده است یا تا چند روز آینده تحویل داه میشود.
وی افزود: همچنین مبالغ پنج خودرو به حساب ایران خودرو واریز شده که احتمالا سال آینده تحویل داده شوند. ۴۰ راننده تاکسی دیگر نیز در مرحله پرداخت وجوه ما به التفاوت و کارهای بانکی هستند و احتمالا مراحل صدور پیش فاکتور در اسفندماه انجام و خودروها تا پایان مردادماه سال آینده تحویل داده میشود. در مجموع ۳۰۵ دستگاه تاکسی نوسازی شده است.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز با اشاره به پرداخت ۷۵ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه برای نوسازی این تاکسیها و تقدیر از همکاری برخی بانکها گفت: برای اولین بار در کشور با همکاری خوب کمیته امداد امام(ره) خوزستان، بیش از ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است که جای تقدیر دارد. ۴۲ میلیارد تومان نیز از طریق عقد تفاهمنامه بانک ملی و ۶ میلیارد تومان از منابع بهزیستی خوزستان تامین شده است.
صفیخانی بیان کرد: با توجه به اینکه حدود یک هزار و ۷۰۰ تاکسی فرسوده داشتیم و با وجود همه این اقدامات هنوز یک هزار و ۳۵۰ تاکسی دیگر نیازمند نوسازی هستند و تقریبا ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای نوسازی این تاکسیها نیاز است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر سقف تسهیلات فردی به هر راننده تاکسی پرداخت میشود. در اهواز بالاترین میزان وام به میزان ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه ۴ درصد به رانندگان پرداخت شده است اما با توجه به اینکه ایران خودرو در آبانماه امسال، قیمت سورن پلاس را از ۴۸۶ میلیون تومان به ۶۵۰ میلیون تومان افزایش داد یک راننده تاکسی حداقل باید ۳۵۰ میلیون تومان آورده داشته باشد که رقم قابل توجهی است و به دلیل اینکه سطح درآمد راننده تاکسی بالا نیست نمیتواند این مبلغ را تامین کند.
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اهواز گفت: در این زمینه باید در قالب تسهیلات بلاعوض به رانندگان کمک شود و این کار در شیراز انجام شده است. پیشنهاد شده است به ازای هر تاکسی، حداقل ۱۰۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به رانندگان داشته باشیم که قطعا تامین این رقم از عهده شهرداری به تنهایی برنمیآید و باید با استفاده از ظرفیت صنایع، این کمکها انجام شود.
وی افزود: این موضوعات در شورای ترافیک خوزستان مطرح و مقرر شده است صنایع کمک کنند تا این مشکل شهری حل شود.
منبع؛ ایسنا