سرهنگ سعید رحیمی در نشست شورای راهبری و کاهش تصادفات خوزستان با اشاره به وضعیت تصادفات در شش ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در استان خوزستان، اظهار کرد: بر اساس آمار پالایش نشده در تصادفات ۱۲ درصد افزایش و طبق آمار پالایش شده در تصادفات فوتی ۱۲ درصد و در تعداد متوفی ۲ درصد کاهش در استان خوزستان وجود داشته است.
وی افزود: در شش ماه نخست امسال میزان تردد در راههای خوزستان ۲۳ درصد افزایش یافته است.
رئیس پلیس راه خوزستان گفت: در استان خوزستان، هندیجان، ماهشهر، دزپارت، ایذه و رامهرمز به ترتیب رتبههای اول تا پنجم را در تصادفات را دارند و در خصوص تعیین حق السهم، سازمانها ۶۸ درصد مقصر بودهاند.
رحیمی بیان کرد: پرحادثهترین محورهای خوزرستان به ترتیب محور اندیمشک – شاوور با ۲۹ متوفی، اهواز تا شاوور ۲۳ متوفی، اهواز – آبادان ۱۸ متوفی، محور ایذه – دهدز ۱۴ متوفی، هفتکل – باغملک ۱۳ مورد، آبادان – شادگان ۱۲ مورد، محور اهواز – خرمشهر ۱۱ مورد، هندیجان – دیلم ۹ متوفی، اهواز – حمیدیه و محور سوسنگرد با هشت متوفی بودهاند.
وی با اشاره به برخی از چالشها در حوزه ترافیک، گفت: یک سری عملیات اجرایی در راههای خوزستان در حوزه اربعین وجود دارد که امسال باقی ماندهاند و انتظار میرود سال آینده پیگیری شوند. سیستم حمل و نقل مسافر در محورهای روستایی و ناهجاریهای ترافیک نیز از دیگر مشکلات هستند.
رحیمی بیان کرد: باید از ظرفیت مراجع قضایی در خصوص حمل مسافر در اتاق بار که در شهرهای شمالی استان خوزستان بسیار زیاد است، استفاده شود. با توجه به اینکه پدیده مهگرفتگی از یک ماه آینده در استان خوزستان رخ میدهد، باید بسیج عمومی در این زمینه داشته باشیم و در غیر این صورت تصادفات زنجیرهای گذشته ممکن است تکرار شوند. تصادفاتی که بازتاب رسانهای بسیار زیادی داشتند و میتوانند برای خوزستان و کشور تبعات اجتماعی و امنیتی داشته باشند.
رئیس پلیس راه خوزستان با اشاره به معضلات حمل بار اضافه گفت: در حال حاضر بیشترین مشکل در حوزه حمل بار اضافه مربوط به معادن است و وزارت صمت باید مصوب کند که معادن، بار اضافه به کامیونها ندهند تا مشکلی در جادهها ایجاد نشود.
وی عنوان کرد: مشکل جدی، نبود کارگروه اطفای حریق در جادهها است. مواردی داشتهایم که در پی حوادث، مردم در آتش سوختهاند اما امدادرسانی برای مهار آتش وجود نداشته است و این مساله میتواند چالش جدی برای ما باشد. در زمان آتشسوزی در موارد حمل بار خطرناک، الزاما تنها باید راه را ببندیم و شاهد سوختن محموله و خودرو باشیم و جرثقیل و آتشنشانی در جادهها نداریم.
رحیمی بیان کرد: برای اینکه مهگرفتگی را به رانندگان اعلام کنیم بادید در ابتدای همه جادههای اصلی تابلوی VMS نصب شود و از هماکنون در این راستا تلاش شود.
وی عنوان کرد: یکی از مشکلات عدم تعریض و جداسازی محورهای شریانی، دو طرفه و کم عرض بودن محورهایی مثل محور خرمشهر – اهواز، ایذه – چهارمحال و بختیاری، اهواز – مسجدسلیمان و دزفول – شوشتر است که سالانه تعداد زیادی از هموطنان جان خود را در این جادهها از دست میدهند.
رئیس پلیس راه خوزستان گفت: بیش از ۲۱ درصد تصادفات شش ماهه نخست امسال مربوط به واژگونی و خروج از جاده بودهاند و در محورهایی رخ دادهاند که جادهها شیب شیروانی ندارند. با توجه به این مساله باید نسبت به ایجاد پارکینگ و مجتمعهای خدمات رفاهی و همچنین ایجاد شیب مناسب در مقاطع مشرف به پرتگاهها، حاشیه رودخانه، کانالهای آبیاری و موارد دیگر به ویژه در محورهای اهواز – اندیمشک، اهواز – خرمشهر، اهواز – آبادان، آزادراه خلیج فارس، ماهشهر – هندیجان، اهواز – سربندر، آبادان – ماهشهر، ایذه – باغملک و مسجدسلیمان به اندیکا اقدام شود.
وی عنوان کرد: در آزادراههای زال و خلیج فارس کی میخواهند ۱۰ کیلومتر از مسیر را روشنایی ایجاد کنند؟ باید ایجاد روشنایی در این مسیرها پیگیری شود.
منبع: ایسنا