تاریخ : پنج شنبه, ۲۹ شهریور , ۱۴۰۳ Thursday, 19 September , 2024
4

طرح جامع حفاظت از اثر طبیعی – ملی آبشار «شوی» تدوین می‌شود

  • کد خبر : 14965
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۷:۱۳
طرح جامع حفاظت از اثر طبیعی – ملی آبشار «شوی» تدوین می‌شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از برنامه‌ریزی برای تدوین طرح جامع حفاظت از اثر ملی آبشار «شوی» به‌عنوان اولین اثر طبیعی - ملی استان خبر داد.

داود میرشکار در بازدید از اثر طبیعی ملی آبشار شوی، اظهار کرد: این اثر طبیعی – ملی یکی از زیباترین و بکرترین مناطق استان خوزستان است و تنوع زیستی بسیار با ارزشی دارد.

وی ادامه داد: آبشار شوی در شمال استان خوزستان در رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد و از لحاظ پوشش گیاهی، گونه غالب آن درختان بلوط و صنوبر است، از لحاظ جانوری گونه‌های با ارزشی مانند خرس، پلنگ و گونه اندمیک منطقه سمندر لرستانی که متعلق به یک نقطه خاص جغرافیایی و پراکنش آن محدود است، در این منطقه زیست می‌کنند.

میرشکار با بیان اینکه وسعت این اثر طبیعی – ملی ۵۰ هکتار است، گفت: برنامه‌های مناسبی برای رفع مشکلات این منطقه توسط اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان دنبال می‌شود و به‌زودی طرح جامع حفاظت از این اثر طبیعی – ملی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی افزود: ساخت پاسگاه محیط‌ بانی برای حفاظت و فراهم کردن بسترهای اطلاع‌رسانی و آموزشی برای شناخت بهتر منطقه را از برنامه‌های آینده اداره‌ کل حفاظت محیط زیست خوزستان برای آبشار شوی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: گردشگران این منطقه در مدیریت پسماندهای خود، دقت بیشتری داشته باشند و از رهاسازی آن در منطقه خودداری و آن‌ها را با خود به خارج از منطقه منتقل کنند.

وی افزود: بهترین یادگاری از مناطق عکس‌های زیبا است. از گردشگران می‌خواهیم در حفظ تنوع زیستی مشارکت داشته باشند و در صورت دیدن هرگونه تخلف زیست محیطی مراتب را به سامانه ۱۵۴۰ یا اداره‌های حفاظت محیط زیست در خوزستان  گزارش دهند.

آبشار شوی که به آبشار تَلِه‌زنگ و آبشار دزفول هم معروف است، با ارتفاع تقریبی ۹۰ متر و عرض تقریبی ۸۵ متر از جمله بزرگترین آبشارهای خاورمیانه است و آب آن با پیوستن به رودخانه دز، به سد دز سرازیر می‌شود.

دسترسی به آبشار شوی چندان آسان نیست و این، مزیتی برای آن محسوب می‌شود، زیرا باعث بکر ماندن حریم طبیعی آبشار شده است. اهمیت آبشار شوی تا حدی است که این اثر به‌عنوان اثر طبیعی – ملی کشور ثبت شده است.

منبع: ایسنا

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=14965

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت