آموزش مفاهیم دینی در دوره ابتدایی یکی از اساسی ترین آموزش های ارائه شده به دانش آموزان در این مقطع حساس است. مفاهیم اعتقادی که در این سالها توسط معلمان در ضمیر کودکان ثبت و ضبط می گردد تا سنین کهولت همراه آنها بوده و زدودن آنها از ضمیر آنان به آسانی امکان پذیر نخواهد بود ، که این امر اثبات کننده نقش مهم معلمان در تعیین سرنوشت دانش آموزان است. با توجه به اهمیت آموزش صحیح مفاهیم دینی در مقطع ابتدایی، مربیان و معلمان در این مقطع حساس می توانند با رعایت ۶ اصل اساسی “در سالهای شکل گیری جهانبینی اعتقادی دانش آموزان” با تربیت نسلی معتقد به آرمانهای اسلامی و شیعی با تاثیرگذاری عمیق اعتقادی در دانش آموزان در ساختن آینده روشن میهن عزیز اسلامی نقش بی بدیل خود را ایفا نمایند.
نخستین اصل در آموزش مفاهیم دینی به دانش آموزان مقطع ابتدایی “رعایت اعتدال در آموزش مفاهیم است”. هرگونه کُندرَوی یا تُندرَوی در آموزش مفاهیم اعتقادی و دینی در سنین حساس فراگیران این دوره موجب بروز لطمات جبران ناپذیر در شکل گیری شخصیت دانشآموزان خواهد شد.
دومین اصل در آشنایی دانش آموزان با مفاهیم دینی “اصل رعایت تدیج در فرآیند آموزش” است. آموزش یکباره مفاهیم دینی بدون آگاهی از روانشناسی رشد نه تنها کارساز نبوده بلکه باعث حفظ مفروضات بدون علم به معنا در دانش آموزان خواهد شد.
اصل سوم در آشنایی دانش آموزان با مفاهیم دینی در دوره ابتدایی “اصل پاسخگویی به پرسشهای دانش آموزان” است.
موفقیت در اجرای این اصل موقوف به میزان آگاهی مربیان نسبت به مفاهیم دینی ، قدرت استدلال معلم و آشنایی وی با منطق است.
اصل “استفاده از منابع معتبر در تبیین مفاهیم دینی” چهارمین اصل اساسی در آموزش مفاهیم دینی در دوره ابتدایی توسط مربیان و معلمان به دانشآموزان است.
پنجمین اصل در آشنایی دانش آموزان با مفاهیم دینی این دوره اصل “شیوایی کلام در بیان” است. زلال کلام معلم ، پنجره قلب دانش آموزان را به آسمان معنا خواهد گشود.
و در نهایت ششمین اصل در آموزش مفاهیم دینی در مقطع ابتدایی “اصل پویایی و نشاط کلاس درس” است.
روح بخشی به کلاس درس با افزایش علاقه مندی دانش آموزان به فراگیری مفاهیم دینی در افزایش بازده کیفیت فعالیت آموزشی تاثیر مستقیم دارد.
اصول اساسی شش گانه در آموزش مفاهیم دینی به دانش آموزان مقطع ابتدایی
آموزش مفاهیم دینی در دوره ابتدایی یکی از اساسی ترین آموزش های ارائه شده به دانش آموزان در این مقطع حساس است. مفاهیم اعتقادی که در این سالها توسط معلمان در ضمیر کودکان ثبت و ضبط می گردد تا سنین کهولت همراه آنها بوده و زدودن آنها از ضمیر آنان به آسانی امکان پذیر نخواهد […]
- ارسال توسط : admin10
- 353 بازدید
- بدون دیدگاه