به گزارش بهین خبر و به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی خوزستان، مدیر عامل این شرکت به وظایف و رسالت اصلی شرکت شهرک های صنعتی خوزستان اشاره کرد و گفت: رسالت و وظیفه اصلی شرکت شهرکهای صنعتی، ایجاد بستر و زیرساختهای لازم اعم از تامین آب، برق، گاز، مخابرات و… در مجتمعی با عنوان شهرک یا ناحیه صنعتی برای جذب و استقرار سرمایه گذاران بخش صنعت است.
مهندس مهدی پور در ادامه با بیان اینکه علاوه بروظایف اصلی، به منظور بهبود فرآیند کسب و کار واحدهای صنعتی کارهای حمایتی حائز اهمیتی انجام میشود، افزود: این حمایتها شامل توسعه مدیریت بنگاههای صنعتی با برگزاری دورههای آموزشی مهارتی، مدیریتی و کارآفرینی، تورهای بازدید صنعتی، حمایت از نیازهای پژوهش بنگاههای صنعتی و همچنین مستندسازی تجارب کارآفرینی مربوط به کارآفرینان و صنعتگران موفق است.
وی در ادامه حمایت از توسعه بازار را از دیگر کارهای مهم و جنبی برای بنگاههای صنعتی به منظور حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی برشمرد و گفت: در سال گذشته با حمایت های همه جانبه ایی که از تولیدکنندگان صورت گرفت ۱۹۷ واحد صنعتی تولیدی خوزستان در ۲۲ نمایشگاه داخلی شرکت نمودند هم چنین ۳ واحد صنعتی نیز موفق شدند در نمایشگاههای خارجی شرکت کنند که حضور تولیدکنندگان در عرصه بین اللملی تاثیری عمیق در درک ارتقاء کیفیت برای قدرت رقابت در بازارهای جهانی و افزایش تولید با نگاه به صادرات ایجاد خواهد کرد.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستان به دیگر فعالیت های حمایتی اشاره کرد و گفت: حمایت از بنگاهها برای رفع نیازهای فناورانه، شناسایی واحدهای مستعد دانش بنیان، عارضه یابی واحدهای صنعتی و کلینیک کسب و کار بخشی از خدمات مشاورهای و حمایتی به واحدهای صنعتی در شهرکها هستند که به آنان برای رشد و ارتقاء کمک شایانی خواهند بود.
وی در ادامه به تفاهم نامهای سه جانبه با شرکت برق منطقهای، شرکت شهرکهای صنعتی و سازمان برنامه و بودجه استان که در سال گذشته به امضا رسید اشاره کرد و اظهار داشت: زیباسازی و بهبود فضای بصری شهرکها و تامین آب، برق، گاز، خدمات مخابراتی و سایر امکانات زیرساختی نیز در اولویت اصلی قرار دارند که بر اساس ضرورت به مرحله اجرا در خواهند آمد.
وی به تامین برق شهرک های صنعتی اشاره کرد و افزود: هم اکنون ۲۵۰ مگاوات برق در قالب ساخت ۳ پست برق با مبلغ ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در شهرکهای صنعتی شماره ۵ اهواز، اندیمشک و مربچه رامهرمز در حال اجرا است و با بهره برداری از آنها تحولی در تامین برق شهرکهای یاد شده ایجاد می شود.
مهندس مهدی پور با بیان اینکه در سال گذشته بیشترین میزان آب به شهرکهای صنعتی خوزستان در بین شهرک های کشور اختصاص یافت به طوریکه آب با ۱۱۲ لیتر بر ثانیه برای شهرک شماره ۵ اهواز انتقال داده شد گفت: هم اکنون احیا و بهره برداری از چاههای آب رهاشده در شهرکهای صنعتی در دستور کار قرار گرفت که با احیای آنها، مشکل تامین آب مورد نیاز شهرکها به ویژه در فصل تابستان مرتفع خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه در بعضی از شهرک ها و نواحی صنعتی کمبود برخی از زیرساختها قابل انکار نیست، خاطر نشان ساخت: شکی وجود ندارد که در بعضی از شهرک ها و نواحی صنعتی مشکلاتی در زیر ساخت ها وجود دارد که در فضای بصری آنان مشهود است ولی با هدف گذاری و برنامه ریزی های صورت گرفته در یک دوره ی دو ساله وضعیت آنان تغییر خواهد کرد و از نظر زیبایی تغییرات مطلوبی پیدا خواهند کرد البته بر اساس اعتبارات و بودجه ایی که در اختیار خواهد بود.
وی با بیان اینکه تعرفه اشتراک آب و برق از سوی وزارت نیرو برای شرکتهای توزیع برق و آبفا مشخص شده است، گفت: با افزایش قیمت، هزینههای نیرورسانی و تجهیزات از جمله ترانس و… نیز افزایش یافته است.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خوزستاندر ادامه به امضای تفاهم نامهای با سازمان نظام مهندسی در سالهای قبل اشاره کرد و افزود: براساس این تفاهم نامه مقرر شده بود که ۳۰ درصد تعرفه مربوط به ساختمانهای فلزی را به عنوان تعرفه سازههای صنعتی در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: ولی طبق تفاهم نامهای که در سال گذشته منعقد شد، این میزان تعرفه به ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش یافته است وشرکت شهرک ها تمام تلاش خود را معطوف بدان خواهد داشت تا هزینههای سرمایه گذاری کاهش یابد زیرا سرمایه گذار باید حس کند که مورد حمایت قرار داردو مشوقاتی برای آنان در نظر گرفته خواهد شد اگرچه سرمایه گذاران باید بپذیرند که این هزینهها قسمتی از هزینههای سرمایه گذاری هستند.
مهندس مهدی پور در خاتمه با بیان اینکه هزینه تامین زمین ۲ تا ۳ درصد هزینه سرمایه گذاری را در بر میگیرد و هزینههای مربوط به نظام مهندسی و اشترکهای آب، برق و گاز جزئی از سرمایه گذاری هستند، یاد آور شد: بنابراین وقتی فردی میخواهد در شهرکهای صنعتی سرمایه گذاری کند، باید صفر تا ۱۰۰ هزینهها از ساخت و ساز تا امورات مربوط به حضور و رقابت در بازار را دقیقاً برآورد کند تا بتواند موفق شود.