تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
2
گام صنعت نیشکر در صیانت از منابع طبیعی و جلوگیری از فرسایش خاک؛

ورود نیشـکر به زراعت چـوب

  • کد خبر : 2984
  • ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۷
ورود نیشـکر به زراعت چـوب
شرکت توسعه نیشکر با کاشت چهار میلیون اصله نهال مثمر و غیرمثمر، در کنار صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی، نفسی تازه در اقتصاد و اشتغال منطقه دمیده است و در عین حال، با آبیاری بخشی از این نهال‌ها با زهاب نیشکر، در صرفه‌جویی منابع آبی نیز قدم مهمی برداشته است.

زراعت چوب یکی از طرح‌هایی است که به منظور تأمین نیاز چوبی کشور و حفاظت از ‌پوشش محدود جنگلی کشور به مرحله اجرا گذاشته شده و به گفته مسئولین، یکی از طرح‌های راهبردی کشور است.

به گزارش بهین خبر و به نقل از روابط‌عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، صنعت نیشکر در کنار ایجاد فضایی سرسبز و مفرّح به وسعت ۷۰ هزار هکتار مزارع نیشکر، با روی‌آوردن به درخت‌کاری، در صیانت از منابع طبیعی خوزستان پیشگام شده و به زراعت چوب نیز ورود کرده است.

این شرکت با کاشت چهار میلیون اصله نهال مثمر و غیرمثمر، در کنار صیانت از محیط‌زیست و منابع طبیعی، نفسی تازه در اقتصاد و اشتغال منطقه دمیده است و در عین حال، با آبیاری بخشی از این نهال‌ها با زهاب نیشکر، در صرفه‌جویی منابع آبی نیز قدم مهمی برداشته است.

هر ساله ۷۰ هزار هکتار زیر کشت نیشکر می‌رود که زهاب حاصل از آن به دلیل کیفیت بالا برای کشت‌های غیرنیشکری و آبیاری فضای سبز استفاده می‌شود.

اگر تا چندین سال پیش، این زهاب تهدیدی محیط‌زیستی بود اما امروز یک فرصت شده و کام نهال‌های کاشته شده را نیز سیراب می‌کند. استفاده از کودهای آلی با منشا محیط‌زیست و حذف حداکثری سموم با رویکرد مبارزه بیولوژیک، باعث بهبود کیفیت زهاب نیشکر و مهیا شدن برای ورود به چرخه آبیاری شده است. در حال حاضر کیفیت این زهاب‌ها به گونه‌ای است که نقش مهمی را در ایجاد یک اکوسیستم طبیعی برعهده گرفته است.

جلوگیری از فرسایش خاک

از آثار مهم درختکاری نیشکر، در کنار زراعت چوب، جلوگیری از فرسایش خاک است که مانع از ایجاد کانون‌های جدید ریزگرد در استان می‌شود. البته این را هم باید اضافه کرد که کشت نیشکر از تبدیل ۷۰ هزار هکتار اراضی خوزستان به کانون ریزگرد جلوگیری کرده و مزارع نیشکر در برابر ریزگردها همچون یک سد دفاعی عمل می‌کنند.

توسعه فضای سبز و درختکاری، صرفا به محیط درونی واحدهای نیشکری محدود نشده و صنعت نیشکر در راستای مسئولیت‌های اجتماعی همگام با توسعه فضای سبز درون‌‎شرکتی، محیط پیرامونی را نیز مدنظر قرار داده و در همین رابطه، درختانی در حاشیه جاده اهواز به آبادان و خرمشهر کاشته شده است.

صیانت از منابع طبیعی، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال سه گام توسعه نیشکر در نهضت درختکاری است که بر اساس این طرح، هر ساله طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته، در روز درختکاری به تعداد نیروهای شاغل در واحدهای نیشکری، نهال مثمر از جمله نخل و مرکبات کاشته می‌شود.

لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=2984

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت