تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
4
از نخل‌های سرافراز تا نیشکرهای راست قامت؛ دکتر ناصری: امسال ۵۴۱ هزار اصله نهال در واحدهای نیشکری کاشته می‌شود

نیشکر؛ صنعتی با چشم‌انداز سبـز

  • کد خبر : 3692
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
نیشکر؛ صنعتی با چشم‌انداز سبـز
خوزستان سرزمین روییدنی‌هاست؛ سرزمین شور و زندگی. سرزمین آب و آفتاب که در هر گوشه و کنارش، محصولی به‌بار می‌نشیند: از نخل‌های سرافراز تا نیشکرهای راست قامت.

خوزستان سرزمین روییدنی‌هاست؛ سرزمین شور و زندگی. سرزمین آب و آفتاب که در هر گوشه و کنارش، محصولی به‌بار می‌نشیند: از نخل‌های سرافراز تا نیشکرهای راست قامت.

امروز نخل‌های سر به فلک کشیده در جوار نی‌های راست قامتِ پریشان شده در نسیم باد، خودنمایی می‌کنند و نخل و نیشکر بیش از پیش قرابتی دیرینه یافته‌اند و در جوار هم، پناه هم شده‌اند.

رویش نخل‌ها در کشت و صنعت‌های نیشکری و ایجاد نخلستان‌های زیبا از نخل‌های «بریم»، «برحی»، «زاهدی» و «مجول» در واحدهای فارابی و میرزا کوچک خان و… نوید بخش این قرابت است که نه میهمان، بلکه هر دو میزبان‌اند.

نخل‌های شکربار در فصل خرماپزان و قامت سرسبز شکرستان در فصل برداشت نیشکر، کام‌ها را شیرین می‌کنند و در سایه‌سار آن، رزق مردمانی صبور در گستره‌ی ایمان و تلاش، گسترده شده است.

نخلستانی با جنبه گردشگری و اقتصادی

نخلستان کشت و صنعت نیشکر فارابی یکی از نخلستان‌های زیبای صنعت نیشکر است که چشم اندازی رؤیایی ایجاد کرده است. این نخلستان، به گفته مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر، هم جنبه اقتصادی دارد و هم تفریحی.

دکتر عبدعلی ناصری وجود نخلستان فارابی را در کنار ظرفیت گردشگری مزارع نیشکر، جاذبه‌ای برای گردشگران برشمرد که در عین حال، صرفه اقتصادی آن نیز در نظر گرفته شده است.

کاشت نخل صرفا به نیشکر فارابی محدود نشده و بلکه در همه واحدهای نیشکری از جمله کشت و صنعت امام خمینی (ره)، گونه‌های مختلف این درخت مقاوم کاشته شده است.

در کشت و صنعت میرزا کوچک خان هم نخلستانی تحقیقاتی ایجاد شده و در پایلوت طرح شورورزی، با زهاب نیشکر آبیاری می‌شود و به بار نشسته است.

در کشت و صنعت سلمان فارسی نیز طرح احداث نخلستان با کاشت بیش از پنج هزار نخل از سال گذشته شروع شده و قرار است طی پنج سال این نخلستان با نخل‌های برحی ثمر دهد.

کاشت ۵۴۱ هزار نهال در سال جاری

در کنار نخل، شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی به کاشت سایر نهال‌ها نیز ورود کرده است. مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر در این زمینه به پویش «خوزستان سرسبز» اشاره کرد و گفت، طبق تفاهم‌نامه امضا شده با منابع طبیعی خوزستان، سال گذشته بیش از ۳۸۰ هزار نهال در واحدهای نیشکری کاشته شد.

ناصری در ادامه افزود: امسال نیز همزمان کاشت نهال هم در محیط درونی و هم پیرامونی شرکت در دستور کار قرار دارد و تا پایان سال زراعی، بیش از ۵۴۱ هزار نهال کاشته می‌شود.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی تاکنون بیش از چهار میلیون اصله نهال در کشت و صنعت‌های نیشکری کاشته که این میزان با پیوستن این شرکت به پویش ملی ایران سرسبز افزایش می‌یابد.

با کاشت این درختان، در کنار رونق زراعت چوب، اکوسیستم طبیعی و تنوع زیستی در منطقه ایجاد شده است. هر سال نیز در روز درختکاری به تعداد نیروهای شاغل در هر کشت و صنعت یک اصله نهال مثمر از جمله نخل و مرکبات کاشته می‌شود.

photo3702503617
لینک کوتاه : https://behinkhabar.ir/?p=3692

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها
آموزش و پرورش خوزستان اجتماعی اخبار اندیکا اخبار اهواز اخبار ایران اخبار خرمشهر اخبار خوزستان اخبار شوش اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان استانداری خوزستان اقتصاد اهواز ایران تیم_شهید_علی_مدد_طاهری خوزستان دانشگاه شهید چمران اهواز دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز دکتر حبیب حی‌بر دکتر سید محمد علوی سازمان آب و برق خوزستان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی شرکت لوله‌سازی اهواز علی خنیفر علی قربانی فولاد اکسین فولاد اکسین خوزستان مجلس شورای اسلامی محمد سبزه زاری محمد سبزه‌زاری محمد کعب عمیر محمد کعب‌عمیر مدیر روابط عمومی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی مدیرکل هواشناسی خوزستان مذهبی مرکز بهداشت خوزستان معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز هواشناسی خوزستان ورزش وزارت آموزش و پرورش پیشرفت_ایران پیشرفت_خوزستان کوروش مودت